Evoluce 9/2014 Kybernetika a rozumění. stroje mechanické a chemické programované.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Present Simple and Continuous
Advertisements

Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Základní technická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Základní elektrická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zvířatae Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí základní fráze a slovní zásobu na téma Zvířata, což je podpořeno vizuálně i sluchově. Žáci si procvičí čtení.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Prof. Ing. Jan Flusser, DrSc. Digitální zpracování obrazu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_05_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Popis lidí a věcí e Anotace: Žáci si v prezentaci osvojí slovní zásobu potřebnou při popisu věcí a osob. Výrazy si mohou procvičit dle zadání v prezentaci.
Abba – poslech, práce s textem.
Tutorial:Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Power output- AC 3-phase Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
David Žváček 3.B. Boiler feed pump is a sort of pump designed to pump water into a steam boiler. The pump can be used to convey fresh water or condensed.
WALES „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Dana Brdíčková.
Elektronická učebnice - II
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Transport of reacting species Transformation and degradation processes – additional members in the ADE equation Sources and losses- intensity of production.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
Internet publishing CSS – part 2 Petr Zámostný room: A-72a phone: 4222
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Regional Branding in the Czech Republic Kateřina Čadilová Asociace regionálních značek, o.s. / Association of the Regional Brands.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Operating Instructions 06B13 AutorLadislava Pechová Období.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 The Internet and Its Uses Working at a Small-to-Medium Business or.
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 The Routing Table: A Closer Look Routing Protocols and Concepts – Chapter.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
PICTURES FOR COMPARISON
Digitální učební materiál
Živá fáze.
Critical thinking Critical thinking is a general term that covers all thinking processes that strive to get below the surface of something: questioning,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
A pathogenic role for secretory IgA in IgA nephropathy
Chapter 13 Chemical Kinetics
Deriving background concentrations for zinc in fresh and marine waters
Multiplying Fractions
Concentration Effects of Volatile Anesthetics on the Properties of Model Membranes: A Coarse-Grain Approach  Mónica Pickholz, Leonor Saiz, Michael L.
Pictograms – Reading – Versus
Maria Enquist-Newman, Matt Sullivan, David O. Morgan  Molecular Cell 
Volume 64, Issue 6, Pages (December 2003)
Image Stitching II Linda Shapiro ECE/CSE 576.
Neurochemical identity of GFP+ interneurons.
How Does the Xenopus laevis Embryonic Cell Cycle Avoid Spatial Chaos?
Secretory kinase Fam20C tunes endoplasmic reticulum redox state via phosphorylation of Ero1α Coomassie Blue Staining of Flag immunoprecipitates from HeLa.
Volume 24, Issue 2, Pages (February 2016)
Learning Map for Year 5 : Autumn 2019
Transkript prezentace:

Evoluce 9/2014 Kybernetika a rozumění

stroje mechanické a chemické programované

256 protonů/otočku

stroje mechanické a chemické programované gramatika (sémantika) – nauka o uspořádání („jak“ to je) sémiotika – nauka o významu („o čem“ to je) (zelené pole)

stroje mechanické a chemické programované gramatika (sémantika) – nauka o uspořádání sémiotika – nauka o významu signál x znak

stroje mechanické a chemické programované gramatika (sémantika) – nauka o uspořádání sémiotika – nauka o významu signál x znak (nosič znaku x znak sám)

(3 fáze receptoru)

gratuita (J. Monod)

ENCODE = ENCyclopedia Of Dna Elements

ENCODE, Nature + Genome Biol. + Genome Res.: 30 papers, Sept. 6, 2012; „Search machines“

ENCODE 147 cell types, 80% of the genome DNA methylation Open chromatin RNA binding of reg. proteins RNA sequences ChIP-sequencing Histone modification Transcription factors

„promoters“ „enhancers“ About 10% of the stuff Binding sites for 120 transcription factors Dnase I sites: 2.9 millions; only 3700 in all cell types 1/3 only in one cell type

The level of redness denotes the relative number of CpG Islands that can be located on the chromosome in that region. Click on the image for an enlarged version.

ARTKQ TARKS TGGKA PRKQL ATKAA RKSA AρTκQ TARασ TGGKA PRKQL ATKAA RμSA ARTλQ TARKS TGGKA πRKQL ATKAA RKSA ARTμQ TARλS TGGKA PRKQL AτKAA RλSA ARTKQ TARKσ TGGKA PρKQL ATKAA RKSA ARTαQ TARηS TGGKA ωRKQL ATKAA RμSA

© 2012 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 8 Figure 8 | Allele-specific ENCODE elements.a, Representative allele-specific information from GM12878 cells for selected assays around the first exon of the NACC2 gene (genomic region Chr9: , GRCh37). Transcription signal is shown in green, and the three sections show allele- specific data for three data sets (POLR2A, H3K79me2 and H3K27me3 ChIP-seq). In each case the purple signal is the processed signal for all sequence reads for the assay, whereas the blue and red signals show sequence reads specifically assigned to either the paternal or maternal copies of the genome, respectively. The set of common SNPs from dbSNP, including the phased, heterozygous SNPs used to provide the assignment, are shown at the bottom of the panel. NACC2 has a statistically significant paternal bias for POLR2A and the transcription- associated mark H3K79me2, and has a significant maternal bias for the repressive mark H3K27me3. b, Pair-wise correlations of allele-specific signal within single genes (below the diagonal) or within individual ChromHMM segments across the whole genome for selected DNase-seq and histone modification and transcription factor ChIP-seq assays. The extent of correlation is coloured according to the heat-map scale indicated from positive correlation (red) through to anti-correlation (blue). An interactive version of this figure is available in the online version of the paper.

domény v chromatinu

© 2012 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Figure 1 | Impact of selection on ENCODE functional elements in mammals and human populations.a, Levels of pan-mammalian constraint (mean GERP score; 24 mammals 8, x axis) compared to diversity, a measure of negative selection in the human population (mean expected heterozygosity, inverted scale, y axis) for ENCODE data sets. Each point is an average for a single data set. The top-right corners have the strongest evolutionary constraint and lowest diversity. Coding (C), UTR (U), genomic (G), intergenic (IG) and intronic (IN) averages are shown as filled squares. In each case the vertical and horizontal cross hairs show representative levels for the neutral expectation for mammalian conservation and human population diversity, respectively. The spread over all non-exonic ENCODE elements greater than 2.5 kb from TSSs is shown. The inner dashed box indicates that parts of the plot have been magnified for the surrounding outer panels, although the scales in the outer plots provide the exact regions and dimensions magnified. The spread for DHS sites (b) and RNA elements (d) is shown in the plots on the left. RNA elements are either long novel intronic (dark green) or long intergenic (light green) RNAs. The horizontal cross hairs are colour-coded to the relevant data set in d. c, Spread of transcription factor motif instances either in regions bound by the transcription factor (orange points) or in the corresponding unbound motif matches in grey, with bound and unbound points connected with an arrow in each case showing that bound sites are generally more constrained and less diverse. e, Derived allele frequency spectrum for primate-specific elements, with variations outside ENCODE elements in black and variations covered by ENCODE elements in red. The increase in low-frequency alleles compared to background is indicative of negative selection occurring in the set of variants annotated by the ENCODE data. f, Aggregation of mammalian constraint scores over the glucocorticoid receptor (GR) transcription factor motif in bound sites, showing the expected correlation with the information content of bases in the motif. An interactive version of this figure is available in the online version of the paper.

© 2012 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.3 Figure 1 The accessible chromatin landscape of the human genome. Nature. 489(7414):75-82, September 6, DOI: /nature11232 Figure 1 | General features of the DHS landscape. a, Density of DNase I cleavage sites for selected cell types, shown for an example ~350-kb region. Two regions are shown to the right in greater detail. b, Left: distribution of 2,890,742 DHSs with respect to GENCODE gene annotations. Promoter DHSs are defined as the first DHS localizing within 1 kb upstream of a GENCODE TSS. Right: distribution of intergenic DHSs relative to Gencode TSSs. c, Distributions of the number of cell types, from 1 to 125 (y axis), in which DHSs in each of four classes (x axis) are observed. Width of each shape at a given y value shows the relative frequency of DHSs present in that number of cell types.

© 2012 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.5 Figure 3 The accessible chromatin landscape of the human genome. Figure 3 | Identification and directional classification of novel promoters. a, DNase I (blue) and H3K4me3 (red) tag densities for K562 cells around annotated TSS of ACTR3B. b, Averaged H3K4me3 tag density (red, right y axis) and log DNase I tag density (blue, left y axis) across 10,000 randomly selected GENCODE TSSs, oriented 5'->3'. Each blue and red curve is for a different cell type, showing invariance of the pattern. c, Relation of 113,615 promoter predictions to GENCODE annotations, with supporting EST and CAGE evidence (bar at right). d-f, Examples of novel promoters identified in K562; red arrow marks predicted TSS and direction of transcription, with CAGE tag clusters, spliced ESTs and GENCODE annotations above. d, Novel TSS confirmed by CAGE and ESTs. e, Novel TSS confirmed by CAGE, no ESTs. Note intronic location. f, Antisense prediction within annotated gene.

© 2012 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.8 Figure 4 Figure 4 | Co-association between transcription factors.a, Significant co-associations of transcription factor pairs using the GSC statistic across the entire genome in K562 cells. The colour strength represents the extent of association (from red (strongest), orange, to yellow (weakest)), whereas the depth of colour represents the fit to the GSC 20 model (where white indicates that the statistical model is not appropriate) as indicated by the key. Most transcription factors have a nonrandom association to other transcription factors, and these associations are dependent on the genomic context, meaning that once the genome is separated into promoter proximal and distal regions, the overall levels of co-association decrease, but more specific relationships are uncovered. b, Three classes of behaviour are shown. The first column shows a set of associations for which strength is independent of location in promoter and distal regions, whereas the second column shows a set of transcription factors that have stronger associations in promoter-proximal regions. Both of these examples are from data in K562 cells and are highlighted on the genome-wide co-association matrix (a) by the labelled boxes A and B, respectively. The third column shows a set of transcription factors that show stronger association in distal regions (in the H1 hESC line). An interactive version of this figure is available in the online version of the paper.

Reset?

Carroll From DNA...

Davidson...

Carroll From DNA...

Operátor K prohledávání formálních řetězců a k operacím s nimi postačuje vyrobené zařízení, stroj; operace probíhají mechanicky, „bezmyšlenkovitě“. Formální jazyk je médium, ve kterém probíhá překódování mezi virtuálními řetězci znaků; sám program (pravidla) pro tyto operace však byl vytvořen entitami, které vládnou jazykem přirozeným. Řečové projevy (promluvy nebo psané texty) vyžadují přítomnost mluvčích, kteří nejsou stroji; také k porozumění takových projevů jsou nutní živí interpreti, kteří nejsou stroji. Řečová komunikace však probíhá formou výpovědí, které – na rozdíl od řeči samé – mohou být promítnuty do kvázi-digitálního řetězce jednotek (morfémů); lze také odvodit gramatická pravidla pro operace s řetězci morfémů.

text vždy překračuje svého autora Nenajdeme čtenáře, který jednoduše čte to, co stojí v textu před jeho očima. Každé čtení znamená především naladění, takže čtenář je v jistém smyslu sám součástí vnímaného významu. Sám patří k textu, kterému rozumí. A linie smyslu, která se mu čtením vyjevuje, bude vždy nutně náhle končit v rozevřené neurčitosti. Může, ba musí si připustit, že budoucí pokolení budou tomu, co vyčetl z textu on, rozumět jinak.

Teze: (i) Existuje historická kontinuita „mluvčích“ udržovaná přes bezpočet generací rozmnožováním jedinců, ať už jsou jimi buňky, komunity buněk, anebo příslušníci populace či druhu, ekosystému nebo kultury; ke kontinuitě komunity nutně patří i smrt jedinců. (ii) schopnost rozčlenit signály a zprávy do lineárních kvázidigitálních řetězců, a s tím spojená znalost gramatických pravidel, jak s nimi zacházet a transformovat je dál; s tím souvisí schopnost zápisu „poznámek“, „podtrhávání“ apod., a jejich následné čtení; (iii) Čtení i zapisování vyžaduje mluvčí, a jejich existenci lze prokázat; doklady z evodevo dokonce dovolují předpokládat existenci druhově specifické řeči.