Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
C) Engelovy křivky.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
LÁTKOVÁ A NERVOVÁ REGULACE
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Vývoj člověka - postnatální
Intenzivní odchov plůdku ryb
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výrobek a jeho životní cyklus
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
Obecná charakteristika živých soustav
Digitalizace výuky Příjemce
charakteristika obojživelníků
Vývojová morfologie živočichů
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Helena Illnerová Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Aktuální problémy ve výživě ryb Prof.Ing.Jiří Jirásek, DrSc., Doc.Dr.Ing. Jan Mareš Odd. rybářství a hydrobiologie MZLU v Brně rybarstvi.eu.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Rozmnožování obratlovců
Sacharidy ve výživě ryb
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rozmnožovací soustava
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Rozmnožovací soustava
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
VÝVIN HMYZU Autor: Bronislav Šenkeřík
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Srovnání mitózy a meiózy 1. zrací dělení párování homologních chromozomů crossing over rozdělení chromozomů 2. zrací dělení rozdělení sesterských chromatid.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Ovulační a menstruační systém
Ontogeneze živočichů I
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Anaerobní práh.
= přeměna látek a energií
Období lidského života
Růst a vývoj živé přírody
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
Transkript prezentace:

Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami (změny ve tvaru a funkcích). kvalitativní změny přinášejí tzv. vývojové prahy - raný vývoj ryb lze rozdělit na - periody - fáze - etapy - stádia

Perioda - nejrozsáhlejší používaný interval ontogeneze ryb, - zahrnuje základní vývojové prahy: aktivaci vývoje vajíčka zahájení vnější výživy (exogenní výživa) ukončení metamorfózy nástup pohlavní dospělosti ukončení somatického růstu ukončení produkce gamet smrt.

Fáze - pomocný vývojový interval druhořadého charakteru - používá se ke členění period - Embryonální perioda - ovulární fáze (rýhující se vajíčko) - embryonální fáze (zárodek uvnitř vaječných obalů) - eleuterembryonální fáze (volný zárodek, váčkový plůdek). Etapa - základní a nejkratší interval ontogenetického vývoje ryb. vlastnosti zárodku jsou v rámci etapy homeostatické a ohraničené vývojovými prahy. Stádium - charakterizuje konkrétní stav vývoje jedince v určitém okamžiku vývoje - nemá vztah k žádnému časovému intervalu (od do)

Při ontogenezi ryb rozdělujeme: Embryonální periodu: - začátek: aktivace vývoje vajíčka konec: zahájení exogenní výživy dochází ke kvalitativním změnám - stádium blastuly- gastruly- vznik zárodečných listů - diferenciace jednotlivých orgánů- začíná pulsovat srdce, tvoří se oči, trávicí soustava, vytváří se pigmentové buňky- v tomto okamžiku líhnutí.

e1 e1 e2 e2 e2 e2 e2 e3 e2 e4 e4 e5 e5 e5 e6

Larvální periodu: - začátek: zahájení exogenní výživy - konec: všechny embryonální a larvální orgány jsou nahrazeny definitivními orgány. - tělo je plně zformováno a je podobné stavu v dospělosti - trávicí soustava zahajuje činnost - veškerá energie je získávána enzymatickou transformací vnější potravy - schopnost hladovět je velmi nízká - spotřeba kyslíku dosahuje maxima z celého ontogenetického cyklu - odolnost larev postupně vzrůstá - přechod z larvální do juvenilní periody probíhá během proměny tzv. metamorfózy (přestavba morfofyziologických vlastností ryby) - u mořských ryb metamorfóza rychlá a jednorázová - u sladkovodních ryb většinou postupná

l1 l2 l3 l3

Juvenilní periodu: - začátek: dokončení metamorfózy (všechny tělesné struktury a formy typické pro dospělce - kaprovité ryby - vytvořený šupinný pokryv) - konec: zahájení pohlavní dospělosti - nastupuje intenzivní růst orgánů a somatických buněk - zvyšuje se obsah tuků, proteinů a glycidů - klesá podíl minerálních látek - odolnost ryb vůči hladovění vzrůstá - odolnost ryb vůči vnějším faktorům vzrůstá

Adultní periodu: - začátek: vyvíjející gonády dosáhnou třetího stádia zralosti (u samic se v oocytech ukládá žloutek) - konec: první příznaky stárnutí (snížení pohlavní aktivity a růstové intenzity) - období pohlavní zralosti a rozmnožovací aktivity - probíhá intenzivní tělesný růst - typické zbarvení a morfologické znaky ryb - typické chování ryb - přechod na objemnější potravní organismy - absolutní plodnost v průběhu celé periody má vzestupnou tendenci - první rozmnožovací cyklus doprovázen přechodným snížením tempa tělesného růstu

Senektivní periodu: - začátek: trvalé snížení a nebo zastavení pohlavní aktivity - snížení absolutní plodnosti a kvality pohlavních produktů - dochází k degeneraci většiny orgánů - dochází k útlumu tělesných funkcí - narušuje se periodicita tření - vzrůstá počet případů sterility - snižuje se schopnost syntetizovat proteiny a později lipidy - intenzita tělesného růstu se prudce zpomaluje, později zastavuje a později může být i negativní - stárnutí probíhá rychleji u samců než u samic a u rychleji rostoucích než u pomaleji rostoucích ryb - končí smrtí jedince