Zdeněk Brdek UBO FF JU. osnova stručný přehled dějin rakouské literatury Thomas Bernhard dramatik: ukázky Thomas Bernhard prozaik: ukázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Facebook: Popularizace vědy
Advertisements

PowerPoint 2007: Text s odrážkami
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Reprezentace 2. světové války v italské literatuře
SOCIOLOGIE BYROKRACIE A ORGANIZACE
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Trochu historického kontextu  Role USA ve válečných konfliktech  Vize „nového světa“→ rozčarování  Aspekty soudobé literatury - průmyslová.
(Nejen)muži, kteří nenávidí ženy – Gender a skandinávská literatura Barbora Poslušná
Mějte v paměti ty, kteří vás vedli a kázali vám slovo Boží. Myslete na to, jak dovršili svůj život, a následujte je ve víře! Židům 13:7.
Urychlovače na nebi a pod zemí, aneb Velký třesk za všechno může
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv14/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
VELKÁ PARDUBICKÁ Jan Freudl Konec Menu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Velká pardubická. HistorieJosef Váňa ŽelezníkSoučasnost Závěr KONEC.
KLASICISMUS.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Doba Jaroslava Vrchlického
Ing. Eva Horejcová Honza Smolík. Skotsko 14. století.
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Geopolitická ohniska soudobého světa
Velká Pardubická: tradice 140ti let!
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Romantismus Lukáš Rozsypal.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Romantismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OKNA VESMÍRU STÁLE DOKOŘÁN Podněty k TV seriálu: 1979 – 1980 Vladimír Železný – T Magazín 1981STV Jaroslav Čorba, Ján Slovák 1982 – dílů á 26 minut.
Závazkové právo Zánik závazků
SVĚTOVÁ PRÓZA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Makroekonomie a hospodářská politika
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Karolina Světlá 8. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Victor Hugo ( ).
William Golding Pán much
Světová próza v 1. polovině 20. století
Portréty literárních osobností světové literatury.
Znak Švýcarské konfederace Vlajka Švýcarské konfederace.
postmodernismus, magický realismus
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Portréty literárních osobností světové literatury.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná literatura
Španělská renesance.
Přírodní krása Rakouska...
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_12 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
NORBERT LICHÝ MATĚJ GREGOR TOMÁŠ KONVIČNÝ MICHAL ODSTČILÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLA HRABOVÁ.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
ROMANTISMUS.
NĚMECKOJAZYČNÉ DIVADLO VE DRUHÉ POLOVINĚ 20. STOLETÍ
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Německá próza mezi válkami
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Zdeněk Brdek UBO FF JU

osnova stručný přehled dějin rakouské literatury Thomas Bernhard dramatik: ukázky Thomas Bernhard prozaik: ukázky

Rakouská literatura emancipace od 18. a hlavně 19. století Johann Nepomuk Nestroy (1801 – 1862): vídeňská fraška Anastasius Grün (1806 – 1876): odbojný rakouský romantismus od poloviny 19. stol. vliv monarchistického multikulturalismu Arthur Schnitzler (1862 – 1931): Leutnant Gustl (1901) Hugo von Hofmannsthal (1874 – 1929)

Rakouská literatura po 1. sv. válce ústředním tématem rozpad monarchie Stefan Zweig (1881 – 1942): Amok (1922) Karl Kraus (1874 – 1936): Poslední dnové lidstva (1915–1922), Die Fackel (1899 – 1936) Robert Musil (1880 – 1942): Zmatky chovance Törlesse (1906), Muž bez vlastností (1931 – 1932) Hermann Broch (1886 – 1951): eseje

Rakouská literatura po 2. sv. válce rozchod s modernou a návrat k „rakouské idyle“ (kladné vnímání národních hodnot: kulturní bohatství, přírodní krásy, nezaujatost dějinami) → od 70. let 20. stol. se projevuje „Antiheimatroman“ Thomas Bernhard (1931 – 1989) Elfriede Jelineková (*1946, Nobelova cena 2004): Pianistka (1983), Lačnost (2000) Ingeborg Bachmannová (1926 – 1973) Peter Handke (*1942)

Thomas Bernhard (1931 – 1989) „Nestbeschmutzer“ dramata: Minetti (1977), Světanápravce (1979), Náměstí hrdinů (1988) povídky: česky Je to komedie? Je to tragédie? (Prostor, 2003) romány: Mráz (1963), Vápenka (1970), Ano (1978), Mýcení (1984), Staří mistři (1985)

Thomas Bernhard dramatik studium herectví a režie v Salcburku (1955 – 1957) „[…] především dvě hlavní jazykově dramatické tendence: [1] tendenci k satiře ve hrách, v nichž jsou do světla jeviště vystaveni reprezentanti společenských, ekonomických a kulturních elit, a [2] tendenci ke [tragi]komice ve hrách se společensky okrajovými, většinou ztroskotavšími umělci, vytlačenými mimo hru.“ (Hans Höller) dvorní režisér Claus Peymann (*1937) inspirace: Samuel Beckett, Jean Genet, Johann Nepomuk Nestroy, Ferdinand Raimund

James Ensor: Intrika (1911)

Thomas Bernhard prozaik povídky (60. léta): Tesař; Jauregg; Čepice; Je to komedie? Je to tragédie?; Midland ve Stilfsu témata: otázka viny (kolektivní i osobní) komplikovaný vztah k vlasti („Hassliebe“) narušené rodinné vazby bezvýchodnost existence duchovní, intelektuální rozpad

Jacopo Tintoretto: Muž s bílým plnovousem (1545)

díky za pozornost