Osvícenský absolutismus Tereziánské a josefínské reformy v Habsburské monarchii ve 2. polovině 18. století Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti trojúhelníku
Advertisements

Rozcvička Urči typ funkce:
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Číslo v digitálním archivu školy
Registrační číslo projektu:
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
Makroekonomie a hospodářská politika
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Marie Terezie
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Náboženská tolerance Josefa II. © Lucie Stárková, č. 1.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Počátky Národního obrození
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Reformy Marie Terezie Valentýna Martínková.
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
MARIE TEREZIE domácí politika
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Lul_I_04 Marie Terezie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
České země za Marie Terezie Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3604_ České_ země_ za_ Marie_Terezie Autor:
Dějiny ČR Josef II. - osvícenÝ panovník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Marie Terezie a Josef II.
Marie Terezie a Josef II.
Habsburská monarchie a české země v 18. století
České země v 18. století Josef II..
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Osvícenský absolutismus Tereziánské a josefínské reformy v Habsburské monarchii ve 2. polovině 18. století Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Osvícenský absolutismus Definice pojmu Snaha uvést osvícenství do praxe Stát má být reformován Cíl reforem je zajistit hospodářskou prosperitu země (podpora podnikání, manufaktur, obchodu) – i za cenu zrušení nevolnictví a povolení svobody vyznání Neznamená to ale snahu o nový způsob vlády, vše bylo podřízeno myšlence zachovat starý politický režim (feudalismus)

Osvícenský absolutismus Marie Terezie se snažila reformami především vybudovat silnou armádu, se kterou by dobyla zpět ztracená území Zvýšení daní by vedlo ke vzpourám, proto se reformy zdály být lepším řešením (zlepšit podmínky, ve kterých žili poddaní) – více budou vydělávat a více pak zaplatí na daních – trvalé řešení

Osvícenský absolutismus (klíčové otázky hodiny) Kdo byli Marie Terezie a Josef II.? O co usilovali svými reformami? Jak jejich reformy ovlivnily životy lidí (různého stavu)? Jaké kroky směrem k moderní společnosti byly v té době učiněny? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Osvícenský absolutismus Prostudujte texty v učebnici. Vyberte jednu reformu Marie Terezie a jednu reformu Josefa II. Vyberte tu, která podle vás měla nejsilnější dopad na život v Habsburské monarchii. Připravte krátkou obhajobu své volby. Řiďte se následujícími otázkami: Co reforma změnila/umožnila? Jaký cíl/prospěch reformátor sledoval? Jakým způsobem se reforma dotkla životů lidí (různých stavů)? Učebnice: AUGUSTA Pavel, HONZÁK František, PEČENKA Marek. Dějiny novověku, 1. díl. Praha: Práce 2003. 80-86490-82-3. s. 50-53 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Reformy Marie Terezie - shrnutí Reformy správní A) centralizace říše, centrum ve Vídni B) státní úředníci podřízeni přímo císařovně C) odstranění celních hranic uvnitř země D) zavedení jednotné měny E) zavedení jednotných měr a vah F) sčítání lidu (zavedení přesných údajů – příjmení, č.popisné…) Reformy soudní A) zrušeno útrpné právo (mučení) a mrzačící tresty B) zavedeny odvolací soudy Reformy školské A) zavedení povinné školní docházky, povinnost 6 let B) základní výuka v mateřském jazyce, vyšší školství v jazyce NJ, Lat

Všední den Marie Terezie "Ve všední dny vstát v půl šesté, obléknout se a vyslechnout mši, duchovní čtení dvě hodiny do půl osmé, od půl osmé úřadování s kabinetními tajemníky do 9 hodin, od 9 do 12 hodin audience ministrů, ve 12 hodin setkání s dětmi, ženami, ostatními, 1 hodina jídlo a až do 3 hodin odpočinek nebo zábava, ve 3 hodiny čtení modliteb za zemřelé, od 4 do 6 hodin úřadování, korespondence nebo audience, v 6 hodin růženec, pak do 9 hodin korespondence, konverzace, procházky, tichá zábavná četba, v neděli audience od 5 do 10 večer."

Osvícenský absolutismus „Jsem připraven zaměstnat každého, kdo pěstuje rolnictví nebo obchod, nebo usadit ve městě toho, kdo má příslušnou odbornost a přinese výhody či píli do mých zemí… Mou zásadou je úplná svoboda vyznání; potom bude jen jedno jediné náboženství, jež záleží v tom, aby všichni byli vychováváni ku prospěchu státu… Je-li zaopatřena služba státu, zákon přírody a společnosti, dostává-li se Nejvyšší bytosti úcty a modliteb, není důvodu, abyste se Vy, dočasní vládcové, míchali do jiných věcí.“ Císař Josef II. kolem r. 1777, zdroj: Heslo Josef II. v otevřené internetové encyklopedii Wikicitáty. Dostupné z WWW: <http://cs.wikiquote.org/wiki/Josef_II.> (upraveno, zkráceno) Za jakých podmínek chce být císař tolerantní? Co je to (nové) jediné náboženství, které „předpovídá“? Pojmenujte je. Jak podle vás pomůže náboženská svoboda zlepšení hospodářství v monarchii? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Reformy Josefa II. – doplň info Toleranční patent Zrušeno nevolnictví Nový občanský a trestní zákoník Zrušení klášterů

kresba: autor prezentace heslo Josef II. v otevřené internetové encyklopedii Wikicitáty. Dostupné z WWW: <http://cs.wikiquote.org/wiki/Josef_II.> učebnice např.: AUGUSTA, P., HONZÁK, F., PEČENKA, M.: Dějiny novověku, 1. díl. Praha: Práce 2003. 80-86490-82-3. s. 50-53. kresba: autor prezentace Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

A na závěr: Večerníček… http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10177109865-dejiny-udatneho-ceskeho-naroda/208552116230077-josef-ii/