Zvládání neklidu a agrese v medicíně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychofarmaka a psychiatři v DOZP
Advertisements

Paradoxy české psychiatrie
Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře.
Vzdělávání pro reformu
Proč by se psychiatr měl zabývat alkoholiky?
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Možné etické problémy klinických studií v psychiatrii
Kleine – Levinův syndrom
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Parkinsonova nemoc, levodopa a co dál?
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Apolinář 65: včera, dnes a zítra
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
o.s. Péče o duševní zdraví
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Návykové látky, závislosti
Nové přístupy k léčbě závislostí
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Diagnostická rozvaha u dítěte s časným rozvojem poruchy osobnosti Dětská psychiatrie,
Rizikového chování v dospívání
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
Sledování bipolárních pacientů
Ambulantní léčba ___________________________________
PSYCHIATRICKÉ INTERVENCE V TERAPEUTICKÝCH KOMUNITÁCH
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Klasifikace duševních poruch
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Deprese Diagnostika a léčba
DLOUHODOBÁ LÉČBA DEPRESIVNÍ PORUCHY
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Další psychotické poruchy
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
JE LABORATORNÍ ODPOVĚĎ NA ANTIAGREGAČNÍ LÉČBU KONSTANTNÍ V ČASE?
prof.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Seminář Trauma.
Rehabilitace v psychiatrii
Psychofarmaka PSY 442 Speciální psychiatrie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Zvláštnosti ošetřovatelské péče u seniorů Mgr. Dana Vaňková.
Poruchy příjmu potravy PPP MUDr. Václav Krmíček Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Zvládání neklidu a agrese v medicíně
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
Mise dětských kardiochirurgů a kardiologů v rámci programu MEDEVAC
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 4. října 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Podpora nových služeb v péči o duševně nemocné
Transkript prezentace:

Zvládání neklidu a agrese v medicíně Prof. MUDr. Michal Hrdlička, CSc. Dětská psychiatrická klinika UK 2.LF FN Motol, Praha

Úvod dokud se na psychiatrii (a v jiných medicínských oborech) budou vyskytovat neklidní a agresivní pacienti, dotud bude nezbytná existence restrikcí a omezujících prostředků otázka tedy nestojí „zdali“, ale „jak“, respektive „jak nejšetrněji“

Klasifikace agrese predatorní - profesionální násilníci (motivace: zisk) ideologická – např. etnická, fotbaloví fanoušci pod vlivem alkoholu a drog psychotická agrese (vliv halucinací a bludů) impulzivní agrese (bez plánování a zisku) Volavka, in: Höschl et al.: Psychiatrie. Praha, Tigis 2002

Frekvence násilí během 3 leté periody Wallace et al., Br.J.Psychiatry 1998;172:477-484

Impulzivní agrese je hyperreakce na průměrný podnět často spojená s desinhibicí a ztrátou behaviorální kontroly Armenteros, 155th Annual Meeting of APA, 2002

Impulzivní agrese - napříč psychiatrií Psychózy ADHD Impulzivní agrese Mánie Poruchy chování Poruchy osobnosti Explozivní rysy Alk./drogy dle Armenteros,2002

Akutní intervence

Definovat problém ve 3 krocích Definovat cílové symptomy Určit závažnost Určit „Proč teď“: zhodnotit možné precipitátory – změna v prostředí (vztažené k personálu nebo spolupac.), psychóza, anxieta, zmatenost, akathisie, interakce s rodinou, bolest, dyskomfort, somatická nemoc, oběť jiného, frustrace, zklamání apod. Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Určení úrovně nutné intervence adaptováno podle Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 1 Primární cíle: udržet v prostředí zachovat pacientovu autonomii Příklady intervence: pohovor ukázat angažovanost dát volby klidné prostředí odstranění nepříjemných podnětů terapeutické prostředí Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 2 Primární cíle: redukovat cílové symptomy Příklady intervence: přesun do klidného prostředí zvýšená přítomnost a dohled personálu p.o. antihistaminika, benzodiazepiny, neuroleptika Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 3 Primární cíle: udržet bezpečnost pacienta, personálu, a jiných osob v okolí Příklady intervence: izolace fyz.omezení (řemeny, svěr.kazajka) p.o. nebo i.m. medikace – zejm. neuroleptika (např. haloperidol) Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905 Hales a Yudofsky, Essentials of Clinical Psychiatry. Washington, DC, APP 1999

Dlouhodobá léčba impulzivní agrese

Možné medikamentózní postupy (*ověřené i u dětí a adolescentů) lithium* (bipolární por., por. chování, dět. autismus) antikonvulziva*: carbamazepin -, valproát? (por.chování) neuroleptika*: haloperidol, pimozid, risperidon, clozapin (schizofrenie, bipolární por., por.chování, dětský autismus, ADHD) stimulancia* (ADHD: jen u mírné agrese) antidepresiva SSRI* (studie citalopramu) antianxiózní léky* (buspiron +-) betablokátory: propranolol Hales a Yudofsky, Essentials of Clinical Psychiatry. Washington, DC, APP 1999

Seřazení restriktivních prostředků (vzestupně podle míry restrikce): Klasické schéma: 1.psychofarmaka 2.fyzické omezení (bránění jinými osobami) a izolace 3.mechanické omezovací prostředky Alternativní schéma (zařízení Eden): 1. fyzické omezení (bránění jinými osobami) a izolace 2. mechanické omezovací prostředky 3. psychofarmaka Thorová et al., in Hrdlička, Komárek (eds.): Dětský autismus. Praha, Portál 2004