Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI (Aves).
Advertisements

Autor:Mgr.Alena Shánělová
Kód VM: VY_52_INOVACE_3BUD68 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Marcela Budinská Datum: Únor.
PTÁCI.
fylogeneze, znaky, stavba těla
Zpracovala Jitka Ciprová
Ptáci Aktivita č. 4: Ptáci Prezentace č. 8 Autor: Pavla Plšková
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Ptáci.
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
Třída: Ptáci Aves Ornitologie.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Obojživelníci autor: David Hainall.
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Ptáci autor: David Hainall.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
SAVCI.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Vnitřní ústrojí psa domácího
Vnitřní ústrojí psa domácího
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SAVCI Mammalia.
Plazi.
Ptáci I. Aves.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Stavba těla savců.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Etologie ptáků.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Ptáci.
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída: PTÁCI.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Živočichové.
Rozmnožování a chování ptáků
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068 Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová

Třída : Ptáci

Obecná charakteristika Teplokrevní živočichové. Vývoj ze čtyřnohých plazů. Nejstarší předchůdce ptáků – Archeopreryx. Nejpohyblivější obratlovci s nejrychlejším metabolismem. Ornitologie – věda zabývající se studiem ptáků.

Archeopteryx

Archeopteryx

Od plazů se liší Jiný pokryv těla – peří. Srdce dokonale rozděleno na levou a pravou část. Přední končetiny přeměněny v křídla. Schopni regulovat teplotu těla – termoregulace.

Vnější stavba těla Suchá kůže – pouze jedna mazová žláza – kostrční. Nejlépe vyvinuta u vodních ptáků, pomocí zobáku promazávají peří. Tělo kryje peří – vzniklo přeměnou plazích šupin.

Typy ptačích per Prachové Obrysové Roste na místech zvaných nažiny – má izolační funkci Roste na místech zvaných pernice – má různé funkce

Typy obrysových per ♦ letky – dlouhá pera na křídlech ♦ rýdovací – narůstají vějířovitě v místě ocasu ♦ krycí – kryjí hlavu, krk, trup a nohy

Stavba ptačího pera Brk → osten → prapor.

osten prapor brk

Vnější stavba těla Přední končetiny – přeměněny v křídla. Zadní končetiny tvoří: → běhák (viditelná část bez peří). → 4 prsty s drápy. Na hlavě zobák (bezzubý, krytý rohovinou).

Tvary zobáku

Typy dolních končetin 1. pobíhací (drozd) 2. šplhací (datel) 3. sedací (bažant) 4. svírací (sokol) 5. zachycovací (rorýs) 6. plovací (morčák) 7. veslovací (kormorán) 8. běhací (pštros) 9. poloplovací (tenkozobec) 10. pojená (čáp) 11. lalokovaná (lyska) 12. štípená plovací (roháč) 13. objímací (ledňáček)

Vnitřní stavba - kostra Kostěná, lehká – tvoří jen 10% váhy těla. dlouhé kosti duté – pneumatizace.

Vnitřní stavba - kostra Osa kostry: páteř (krční, hrudní, bederní, křížová a ocasní) + obratle. Krční obratle: 10 – 26 obratlů, pohyblivé spojení. Hrudní obratle: napojená žebra (tvoří hrudník), kost hrudní s hřebenem – napojení létacích svalů. Bederní a křížová část srůstá. Lebku tvoří mozkovna a bezzubý zobák. Křídlo napojené pomocí kosti krkavčí, kosti klíční a lopatky. Sáňky = srostlé klíční kosti do vidlice.

Sáňky – srostlé klíční kosti

Svalstvo Svalstvo pouze na trupu – k létání (velký prsní sval) a dolních končetinách. Na křídla a běhák jen vazy.

Trávící soustava Ústní dutina – bez zubů, slinné žlázy. Hltan → jícen – rozšířen ve vole (hromadění potravy, krmení mláďat). Žaludek – žlaznatý (trávicí šťávy), - svalnatý (mechanické trávení). Střevo – vstřebání živin. Kloaka .

Dýchací soustava Nejvýkonnější ze všech obratlovců. Nosní otvory → hrtan → průdušnice → průdušky → plíce. V místě rozdvojení průdušnice je hlasové ústrojí. Vzdušné vaky (5 vaků) nadlehčují při letu, rezervoáry vzduchu, termoregulace. Krev okysličována při nádechu i výdechu.

Hlasové ústrojí

Cévní soustava 4 – dílné srdce, dokonale oddělený plicní a tělní oběh. Největší srdce z obratlovců (poměrem k tělu). Stálá teplota těla cca 40⁰C.

Nervová soustava a smysly Další rozvoj a zvětšení koncového mozku a mozečku. instinktivní (vrozené) chování a velká pohyblivost. Ze smyslů nejdůležitější zrak a sluch. Oko kryté mžurkou.

Vylučovací soustava Párové ledviny. Nemají močový měchýř → kys. močová se hromadí v kloace a jako bílý povlak obaluje trus.

Pohlavní soustava Gonochoristé (oddělené pohlaví) s vnitřním oplozením a přímým vývojem ♦ samčí orgány – párová varlata – před pářením se až 300x zvětšují ♦ samičí orgány – funkční většinou jen levý vaječník vajíčko oplodněné ve vejcovodu se postupně obaluje bílkem, 2 papírovými blanami a nakonec vápenatou skořápkou ♦ ♦ vejce jsou bohatá na žloutek

Pštrosí vejce

Etologie ptáků Etologie = nauka o chování živočichů. Etologie ptáků: Rozmnožování a hnízdění. Dorozumívání. Tahy.

Rozmnožování a hnízdění Tokání Samec se uchází o samici (zpěv, postoj, zbarvení, tanec, rozvíjení ocasu).

Rozmnožování a hnízdění Stavba hnízda V křovinách, na stromech, na zemi, v trávě, na skalách nebo budovách.

Rozmnožování a hnízdění Snůška 1 – 25 vajec za jedno hnízdění. Vysedávání mláďat 11 dnů až 12 týdnů → líhnutí. Vaječným zubem prorazí skořápku.

Dělení mláďat: Mláďata krmivých ptáků holá, slepá mláďata. Závislá na péči rodičů. pěvci, dravci, holubi.. 2. Mláďata nekrmivých ptáků Opeřená prachovým peřím, vidí. Sama se živí. kachny, kurovití, křepelky, bažanti.

Dorozumívání Vábení – krátké, tiché, informace stejný druh v blízkosti. Varování – výrazné. Zpěv – jen samci, charakteristické pro každý druh (obhajují místo, lákají samici).

Tahy Příčinou je nedostatek potravy a měnící se délka dne. Orientace podle magnetického pole, hvězd, Slunce, zemského povrchu,… Ptáci tažní – opouštějí hnízdiště, směrem na jih, kde nehnízdí. - vlaštovka obecná, jiřička obecná, kukačka obecná. Ptáci stálí – neopouštějí svá hnízdiště. - pěnkava obecná, straka obecná, kos černý. Ptáci potulní – po hnízdění se potulují na širším území. - sýkorka, havran.

http://www. osel. cz/_popisky/137_/s_1378392607. jpg http://fkcso http://www.osel.cz/_popisky/137_/s_1378392607.jpg http://fkcso.cz/chs/foto13/hipcalA10.jpg http://obrazky.rajsmichu.cz/14/ptaci_trus.jpg

etologie obr. 1 http://www.ireceptar.cz/res/data/124/015142.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/David_Palmer_Capercaillie.jpg http://www.ireceptar.cz/res/data/184/022069.jpg http://www.ptaci-pardubic.ic.cz/wp-content/uploads/p_brehule_ricni_02.jpg http://www.wmap.cz/opk/ptaci/images/ptak/foto/ft_019_1.jpg