Průmyslová revoluce - 8. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Advertisements

VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_26 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 1. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
Poznávání částí lidského těla.
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ VY_52_INOVACE_B1 – 30 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - žena AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
UHLIČITANY A SÍRANY VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_A1-04 SULFIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
PTÁCI 1 VY_32_INOVACE_F2 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Průmyslová revoluce v 18. století
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_775_HUDBA _V_OBRAZECH TÉMA: Hudba a výtvarné.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
Manufaktury První parní stroje 5. ročník
ŠPANĚLSKO Bára Bažantová 7.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obdobím třetihor – přírodními podmínkami,
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Autor: Bc. Lucie Čechová, ZŠ Lingua Universal
VY_32_INOVACE_PSYM23660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_TMM211060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
VY_52_INOVACE_ZE.7.52 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - muž AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Exotermické a endotermické reakce
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
Sudoku Dominik Hrbáč V.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvo ř en v rámci projektu Opera č ního programu.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
PŘÍRODOPIS - 8. ročník Stavba a činnost srdce
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_29_SVALY_PREDNI_CAST
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Ekosystémy Přírodopis VY_32_INOVACE_004 – 1.sada, Př Anotace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Havajské ostrovy.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce - 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Průmyslová revoluce - 8. ročník

Název: Průmyslová revoluce Anotace: Výkladová prezentace pojednávající o průmyslové revoluci, o jejích předpokladech, průběhu v jednotlivých průmyslových odvětvích a o jejích důsledcích. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření: 24.1.2012

Použitá literatura: www.zamky-hrady.cz www.wikipedia.org www.google.cz VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha 2008. SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. ČAPEK, L.: DĚJEPIS – Novověk. Nová škola 2009.

Pojem: PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE Po napoleonských válkách: roste počet obyvatel v Evropě rozvoj vědy a techniky poptávka po nových výrobcích (dostatečné množství, levnější) se uspokojuje zaváděním tovární strojové výroby v 1. pol. 18. století nastupuje období PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE strojová výroba vytlačuje výrobu řemeslnou

Dvě fáze průmyslové revoluce fáze (pol. 18. století – pol. 19. století) „století páry“ nejvyspělejším průmyslovým státem = Velká Británie 2. fáze (2. pol.19. století – rok 1914) Velkou Británii dostihly, předstihly USA, Německo, Japonsko,……..

JAMES WATT (1736 – 1819) Symbol průmyslové revoluce – PARNÍ STROJ skotský mechanik, vynálezce v roce 1769 vymyslel zdokonalený parní stroj http://www.google.cz/imgres?q=James+Watt&num=10&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=M4ZGcjazjyLNZM:&imgrefurl=http://www.rodhandeland.com/Technology%2520Breakthroughs/TechHistory.htm&docid=Zql4zQpiOAwtCM&imgurl=http://www.rodhandeland.com/1776%252520JamesWatt.jpg&w=500&h=816&ei=x9MWUPvFI9GDhQeek4HICg&zoom=1 http://www.google.cz/imgres?q=Watt%C5%AFv+stacion%C3%A1rn%C3%AD+parn%C3%AD+stroj&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=UlluEzGASDlE8M:&imgrefurl=http://www.converter.cz/fyzici/watt.htm&docid=pCq4HXn1JhRC1M&imgurl=http://www.converter.cz/fyzici/images/watt-1774.png&w=150&h=235&ei=ANgWUPS_JczO4QTE7IGQDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=565&vpy=147&dur=562&hovh=188&hovw=120&tx=106&ty=117&sig=104430009650744727929&page=1&tbnh=128&tbnw=82&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75 http://www.gamepark.cz/8594_vedecko_technicka_revoluce_8592_156098.htm

První parní stroj – parní pumpa na vyčerpávání vody z dolů anglický vojenský inženýr Thomas Savery stroj k čerpání vody ohněm Angličan Thomas Newcomen vylepšil Saveryho čerpadlo http://www.google.cz/imgres?q=Thomas+Savery&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=IlV5auy71exjaM:&imgrefurl=http://inventors.about.com/library/inventors/blsteamengine.htm&docid=f0azRbv6Y7kVQM&imgurl=http://inventors.about.com/library/graphics/thomassaverySm.gif&w=130&h=163&ei=_dQWUOexMMeZhQfIjYDoAg&zoom=1&iact=hc&vpx=992&vpy=177&dur=734&hovh=130&hovw=104&tx=71&ty=77&sig=104430009650744727929&page=1&tbnh=129&tbnw=103&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:6,s:0,i:87 http://www.google.cz/imgres?q=Thomas+Newcomen-parn%C3%AD+pumpa&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=SNRWDRBA-Sn2sM:&imgrefurl=http://www.parnistroj.czweb.org/historie.html&docid=DCNowm3uDFwEUM&imgurl=http://www.parnistroj.czweb.org/obrazky/lokohafostara.jpg&w=501&h=223&ei=sNUWULHwIciZhQfouYCACg&zoom=1&iact=hc&vpx=805&vpy=170&dur=829&hovh=150&hovw=337&tx=181&ty=84&sig=104430009650744727929&page=1&tbnh=87&tbnw=196&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:4,s:0,i:81

Watt byl odpůrcem využití parního stroje pro dopravu, zejména silniční. Wattův stacionární parní stroj (1774) Wattova parní transmise (1787) http://www.google.cz/imgres?q=Watt%C5%AFv+stacion%C3%A1rn%C3%AD+parn%C3%AD+stroj&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=UlluEzGASDlE8M:&imgrefurl=http://www.converter.cz/fyzici/watt.htm&docid=pCq4HXn1JhRC1M&imgurl=http://www.converter.cz/fyzici/images/watt-1774.png&w=150&h=235&ei=ANgWUPS_JczO4QTE7IGQDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=565&vpy=147&dur=562&hovh=188&hovw=120&tx=106&ty=117&sig=104430009650744727929&page=1&tbnh=128&tbnw=82&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75

PROČ? Kolébkou průmyslové revoluce – Velká Británie (během 2. pol. 18. st. se stala prvním průmyslovým a moderním státem na světě) PROČ? nejbohatší země světa nejvyspělejší loďstvo na světě velké množství kolonií od 17. století se tu neválčilo (klid pro podnikání) nevolnictví tu není od 14. století bohaté zdroje surovin v koloniích (Afrika, Indie, Austrálie) odbytiště pro své výrobky výhodná zeměpisná poloha podporuje rozvoj vědy, uplatňuje vynálezy ve výrobě ANGLIE JE NAZÝVÁNA DÍLNOU SVĚTA.

Počátky průmyslové revoluce v textilní výrobě válcový potiskovací stroj spřádací stroj mechanický tkalcovský stav šlapací šicí stroj http://www.google.cz/imgres?q=sp%C5%99%C3%A1dac%C3%AD+stroj&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=Diht8KxcHlPQ1M:&imgrefurl=http://www.skolatextilu.cz/history/predeni/2.html&docid=SLDZx3xpglFuTM&imgurl=http://www.skolatextilu.cz/history/img/prhist03.jpg&w=500&h=318&ei=ntgWUPXcHaSl4gTP9YG4Ag&zoom=1 http://www.google.cz/imgres?q=v%C3%A1lcov%C3%BD+potiskovac%C3%AD+stroj&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=Q4rKxLvRHdUuSM:&imgrefurl=http://www.skolatextilu.cz/history/zus/3.html&docid=OTYa9MtaZ52OBM&imgurl=http://www.skolatextilu.cz/history/img/zushist04.jpg&w=352&h=500&ei=-9oWUIqyPOWm4gTvh4CwDA&zoom=1&iact=hc&vpx=170&vpy=109&dur=2250&hovh=268&hovw=188&tx=102&ty=123&sig=104430009650744727929&page=1&tbnh=131&tbnw=92&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69

Železniční doprava Georg Stephenson ve strojírenském průmyslu v hutnictví (součástky strojů jsou vyrobené z kovu, vznikají vysoké pece s kvalitnější tavbou železné rudy díky dosažené vyšší teplotě) v hornictví (poptávka po železné rudě a uhlí) v dopravě (větší nároky na přepravu surovin, zboží, potravin i osob) Železniční doprava Georg Stephenson sestrojil v roce 1814 první parní lokomotivu. http://www.gamepark.cz/8594_vedecko_technicka_revoluce_8592_156098.htm

Lodní doprava Robert Fulton zakladatel parní lodní dopravy=paroplavby sestrojil první kolesový parník (v roce 1807 zahájil pravidelnou plavbu po americké řece Hudson) http://technika.freesh.sk/priemyselna_revolucia.html

Bratři Montgolfierové http://www.google.cz/imgres?q=parov%C5%AFz&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=DmcBgAyMdm50BM:&imgrefurl=http://cr.ic.cz/index.php%3Fclanek%3Dbozek%26dir%3Dpara%26menu%3Dpara&docid=Ek1vbYvlfZmKXM&imgurl=http://cr.ic.cz/clanky/para/1018m.jpg&w=440&h=335&ei=Td0WUIu_KKiF4gTy7YHgCQ&zoom=1 Silniční doprava První automobily = parovozy v 2. pol. 19. století je opět vyrábí Anglie Letecká doprava Jako první vypustili k nebi horkým vzduchem plněný balon dne 5. června 1783 ve francouzském Annonay. V září téhož roku letěla i první posádka, kohout, ovce a kachna při předvádění balonu králi Ludvíku XVI. ve Versailles. A ve stejném roce vzlétla i první lidská posádka, lékárník Pilatre do Rozier a markýz d'Arlandes ze zahrady zámku La Muette v Paříži. Bratři Montgolfierové první let balonem v roce 1783 http://www.google.cz/imgres?q=montgolfierov%C3%A9&hl=cs&sa=X&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=w3EQfk125ft6gM:&imgrefurl=http://www.doplnek.com/content/kdo-predbehl-bratry-montgolfiery&docid=i3rImUAALn0snM&imgurl=http://www.doplnek.com/sites/default/files/images/clanky11/montgolfier_balon.jpg&w=400&h=390&ei=nd0WUI3lKofh4QTciIGwDA&zoom=1

Důsledky průmyslové revoluce růst měst, počtu obyvatel lidé jdou z venkova do měst za prací do továren = dělníci = proletariát majitelé továren = podnikatelé (kapitalisté, buržoazie) dlouhá pracovní doba (12-14 hodin) bezpečnost a hygiena na nízké úrovni nízké mzdy neexistovalo žádné sociální zabezpečení dělníků (dělníci si sami zakládali různé „svépomocné dělnické pokladny“ Rozbíječi strojů = luddité http://www.google.cz/imgres?q=luddit%C3%A9&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=oPfvl6GRpUFKsM:&imgrefurl=http://www.penize.cz/duchody-a-davky/229826-socialni-stat-pocatky-socialniho-zakonodarstvi&docid=0jIgXzp5CPnB7M&imgurl=http://js.pencdn.cz/Image.aspx%253Fitemid%253D229828%2526width%253D%2526height%253D%2526q%253D80&w=280&h=217&ei=At4WUML8CoqB4gTXv4HgBA&zoom=1

Téma: Průmyslová revoluce - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 www.obrazky.cz Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)