Pozorně si přečtěte následující příběh
Olympijské hry jsou vždycky velkou událostí na celém světě. Slyšíme o nich v rozhlase, vidíme záběry v televizi, čteme o všem, co se každý den událo v novinách a časopisech. Tak tomu bylo i v únoru 2006, kdy se konala zimní olympiáda ve španělském městě Turínu. Tam jsme měli hodně sportovců, kteří reprezentovali Českou republiku, a všichni doma jsem drželi palce, aby se jim po- vedlo získat co nejlepší umístění. To musí být nád- herné, stát na stupni vítězů! Kdo by si to nepřál. Nemohou tam ale stát všichni, kdo přijeli soutěžit. Už sama účast na olympiádě je velkým vyzname- náním pro každého sportovce. A co teprve získané medaile.
Olympijské hry jsou buď letní, nebo zimní, a po- řádají se jedenkrát za čtyři roky, pokaždé v ně- jaké jiné zemi. Po celou dlouhou dobu mezi dvě- ma olympiádami se sportovci připravují, aby se pak dobře umístili mezi všemi soutěžícími a při- vezli do své země některou z medailí. Ty jsou pak zlaté, stříbrné a skleněné. Velkou favoritkou a vítězkou zimní olympiády v Itálii v roce 2006 byla Kateřina Neumannová, která získala zlatou me- daili v rychlobruslení. Na zimní olympiádě ještě soutěžili lyžaři, skokani na lyžích, sáňkaři, kraso- bruslaři a plavci.
Letní olympijské hry mají hodně sportovních disciplín, ve kterých se naši čeští sportovci do- bře umísťují. Velké množství soutěží je v atletic- kých disciplínách. Mohou běhat, skákat do výšky i do dálky, skákat o tyči, házet kladivem, diskem, oštěpem, míčem. Na letní olympiádě jsou i jiné soutěže, třeba v plavání, skocích do vody, sko- cích na lyžích, ve střelbě, jízdě na koni, ve spor- tovní i moderní gymnastice. Olympiády mají své symboly. Dva jsou obzvlášť důležité: planoucí oheň, který se přenáší do mís- ta her z města Olympie v Řecku, a vlajka se šesti vzájemně propojenými kruhy, které představují pět světadílů. Tyto znaky vyjadřují olympijskou myšlenku.
1. Ve kterém státě je Turín?
K E D L Ě K E N A U T O O S D T Sáně, hry, rok, jisté, soutěž, skok, gymnastika, hokej, krasobruslení, hod, rozhodčí, medaile, disk, oštěp, lyže.
Metodický list: Učitel postupuje dle pokynů v prezentaci. Doporučuji nakopírovat a rozdat text, někdo pracuje u tabule, ostatní v lavici do listu. Křížovky je možné zadat jako samostatnou práci, kontrola podle tabule. Je na uvá- žení učitele, jakou formu práce zvolí.
Citace: Text: Dyslexie, Marie Černá, Iva Strnadová, nakl. Fragment 2006, str. 24 Křížovka: Dyslexie, Marie Černá, Iva Strnadová, nakl. Fragment 2006, str. 25 Obrázky dle pořadí v DUM: 1.Dostupné z dne http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/KidDetective dne Dostupné z dne http://geology.com/world/italy-map.gif dne Dostupné z dne http:// dne Dostupné z dne http:// 5.Dostupné z dne Dostupné z dne http:// 7. Dostupné z dne http:// dne Dostupné z yTzRM:&imgrefurl= watch-spectacular-opening-ceremony html&docid=WyGNlDxKy3QgiM&imgurl= _GB_77ww_701248g2.jpg&w=456&h=332&ei=E6maUPvaNMGnhAexvYGQBA&zoom=1&iact=hc&vpx=837&vpy=167&dur=2953& hovh=191&hovw=263&tx=176&ty=106&sig= &page=1&tbnh=136&tbnw=214&start=0&ndsp=9&ved=1t: 429,r:3,s:0,i:141 dne