Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Skladba – věty podle složení
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.12.  Zopakovat základní skladebné dvojice.  Rozlišit věty dvojčlenné i s nevyjádřeným podmětem od vět jednočlenných.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Věty podle členitosti Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.19.CJL Anotace: Stavba věty jednočlenné a věty dvojčlenné, větné ekvivalenty, větné fragmenty a jejich realizace v textu. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

VĚTY PODLE ČLENITOSTI

Věty jednočlenné (bezpodmětové) věty jednočlenné jsou tvořeny slovesným přísudkem, ke kterému není možné doplnit podmět, případně přísudkem jmenným se sponou označujeme je jako slovesné nemají základní syntaktickou dvojici Je horko. Blýskalo se.

Věty jednočlenné vyjadřují přírodní jevy: Stmívá se. Prší už dlouho. Od neděle sněží. tělesné stavy: Bolí mě v kříži. (Bolí mě hlava. – věta dvojčlenná) smyslové vjemy: Zvoní na přestávku. Je slyšet hudbu. duševní stavy: Není ti ho líto? Ulevilo se mu.

Věty jednočlenné vyjadřují neosobní tvar opisného pasiva slovesného: Bylo jim to řečeno. neosobní reflexivum (zvratné sloveso): Nedělá se to. Pojede se k moři. neosobní tvar slovesa: Je zakázáno kouřit.

Věty dvojčlenné (podmětové) věty dvojčlenné mají základní syntaktickou dvojici oba dva základní větné členy (podmět, přísudek) mohou být holé i rozvité Petr seděl u stolu. Ona nic neví.

Věty dvojčlenné s podmětem vyjádřeným jinak než podstatným jménem: Tvé ne mě nepřekvapilo. s všeobecným podmětem: Vědí to i ve škole. s nevyjádřeným podmětem: Sedí vzadu.

Věty dvojčlenné s přísudkem jmenným se sponou: Štěňata jsou hravá. s přísudkem jmenným beze spony: Vstupné dobrovolné. s přísudkem jmenným se sponou: Štěňata jsou hravá. s přísudkem slovesným: Petr odchází.

Větný ekvivalent (jednočlenná věta neslovesná) větný ekvivalent je nevětná výpověď vyjádřená gramaticky bez slovesa ve tvaru určitém funkčně je větný ekvivalent roven větě výpověď realizovaná větným ekvivalentem působí na adresáta expresivněji, emocionálněji Ale Pavle! Běda ti! Být tak mladší!

Základ větného ekvivalentu jmenný: Hlupáku! Katko! Chyba. (To je chyba.) Jaká ubohost! Jak ubohé! (zvolání) Právo (nadpisy, tituly) infinitivní: Být jen chytřejší! Zde nekouřit! citoslovečný: Pst! Fuj! částicový: Ne. Ovšem. Očividně.

Větný fragment Dvakrát čaj. Krásný den. Šťastné a veselé. Copak? větný fragment je nevětná výpověď, která obsahuje pouze člen nebo více členů rozvíjejících základní člen řídící není obsažen Dvakrát čaj. Krásný den. Šťastné a veselé. Copak? Za naše děti!

Procvičování Určete věty jednočlenné, dvojčlenné, větné ekvivalenty a fragmenty: Už zase! Celé odpoledne chumelí. Je vidět do dálky. Pozdravit! Au! Pacienta bolí záda. Zákaz předjíždění. Dobré ráno. Neumí se ovládat. Té krásy! Čekárna. Pozor! Zvonilo už? Bydlí se mu tu dobře. S bydlením je spokojen. Milý tatínku! Líbí se vám ve škole? Je mokro. O tom se neví.

Správné řešení věty dvojčlenné: Pacienta bolí záda. Neumí se ovládat. S bydlením je spokojen. věty jednočlenné: Celé odpoledne chumelí. Je vidět do dálky. Zvonilo už? Bydlí se mu tu dobře. Líbí se vám ve škole? Je mokro. O tom se neví. větné ekvivalenty: Pozdravit! Au! Zákaz předjíždění. Té krásy! Čekárna. Pozor! Milý tatínku! větné fragmenty: Už zase! Dobré ráno.

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.