Světelné jevy a jejich využití

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Světelné jevy Šíření a rychlost světla Odraz a lom světla
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
- podstata, veličiny, jednotky
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
Optické zobrazování Základní pojmy
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
OPTIKA.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Lom světla.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
zpracovaný v rámci projektu
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Mikroskopické techniky
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Odraz světla.
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické vlastnosti oka
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zobrazení předmětu rovinným zrcadlem Vypracoval: Lukáš Karlík
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Světelné jevy a jejich využití

Světlo - je elektromagnetické vlnění - ve vakuu se šíří rychlostí 300 000 000m/s -ve stejnorodém prostředí se šíří přímočaře - za neprůstupnou překážkou vytváří stín - zdrojem jsou a) rozžhavená tělesa (slunce, žárovka) b) studená tělesa (laser, zářivka)

Hladké a lesklé plochy dobře odrážejí světelné paprsky (zrcadla) Kolmice dopadu Úhel odrazu Úhel dopadu Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu. Odražený paprsek leží v rovině dopadu

Zobrazení rovinným zrcadlem Obraz v rovinném zrcadle je zdánlivý, stejně velký jako předmět a je stranově převrácený Bod A a A´ jsou souměrně sdružené podle roviny zrcadla. A A´

Kulová zrcadla DUTÉ VYPUKLÉ F F Bod F je ohnisko zrcadla

Vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle, závisí na vzdálenosti předmětu od zrcadla. Obraz zrcadla, který vzniká ve vypuklém zrcadle, je nezávisle na vzdálenosti předmětu od zrcadla zdánlivý, přímý a zmenšený

Lom světla Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí např. ze vzduchu do skla nebo do vody, nastane lom paprsku ke kolmici. k Vzduch sklo

Lomený paprsek zůstává vždy v rovině dopadu Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí, např. ze skla nebo z vody do vzduchu nastane lom paprsku od kolmice k sklo Vzduch Lomený paprsek zůstává vždy v rovině dopadu

Úplný odraz světla - Nastává při průchodu paprsku z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího prostředí – paprsek se nezalomí, ale odráží se zpět do hustšího prostředí (paprsek č. 5) Obr. 106/7.8 a Mezní úhel – je takový úhel, při kterém nedochází k průchodu paprsku a ani k jeho odražení – nastane lom do rozhraní (paprsek č. 4) Obr. 106/7.8 b

Úplný odraz se využívá v optických vláknech obr 108/7 Úplný odraz se využívá v optických vláknech obr 108/7.10, ve speciálních hranolech (triedr)

Rozklad světla optickým hranolem

Čočky Spojka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý svazek S S Ohnisková vzdálenost Optický střed čočky

Spojka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý svazek Čočky Spojka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý svazek S S F f Optický střed čočky Ohnisková vzdálenost

Y o F‘ F Y´

Y o F‘ F Y‘

Y o F F‘ Y‘

Y F F‘

Y‘ Y o F F‘

Rozptylka mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý svazek Ohnisková vzdálenost Optický střed čočky

Obraz vytvořený rozptylkou je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý. F F‘ Obraz vytvořený rozptylkou je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý.

Optická mohutnost Kladná čísla – spojka Záporná čísla - rozptylka Čočka, která je více zakřivená má blíže ohnisko, více láme procházející paprsky - má větší optickou mohutnost φ (jednotky dioptrie) Kladná čísla – spojka Záporná čísla - rozptylka

Optické vlastnosti oka

Oční čočka – spojka, která mění svoji ohniskovou vzdálenost a přizpůsobuje se různě vzdáleným předmětům. Dvě nejčastější vady oka: dalekozrakost a krátkozrakost

Vady oka Vidí dobře blízké předměty Upravuje se brýlemi s rozptylkami. Krátkozraké oko Dalekozraké oko Vidí dobře blízké předměty Upravuje se brýlemi s rozptylkami. Obr. 115/7.22 Vidí dobře vzdálené předměty. Upravuje se brýlemi se spojkami. Obr. 116/7.23

Optické přístoje Samostatná práce