3.1 Jazykové rodiny, vývoj češtiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Advertisements

Co si mohu dovolit Finanční gramotnost I. stupeň
VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Anglický jazyk – gramatika, slovní zásoba Číslo materiálu: EU Název: Have got + parts of body.
20. 1 Velká písmena ve vlastních jménech
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ VY_52_INOVACE_B1 – 30 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - žena AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
UHLIČITANY A SÍRANY VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
10.1 Slabiky dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mácová Lucie ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obdobím třetihor – přírodními podmínkami,
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Autor: Bc. Lucie Čechová, ZŠ Lingua Universal
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
Digitalizace výuky Příjemce
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
Sudoku Dominik Hrbáč V.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_758_SURREALISMUS TÉMA: Surrealismus ve.
VY_32_INOVACE_TMM20960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_29_SVALY_PREDNI_CAST
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o destilované vodě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná vlastnosti.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Sklípkani.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
Řád: Chrostíci.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Označení DUM 14 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Havajské ostrovy.
16.1 Leisure time Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Anglický jazyk Autor: Zuzana Tonderová.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
Savci.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Transkript prezentace:

3.1 Jazykové rodiny, vývoj češtiny Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.1 Jazykové rodiny, vývoj češtiny Jak se stalo, že lidé na světě mluví různými jazyky? Proč jsou si některé jazyky podobné? V současné době se počet jazyků na naší planetě odhaduje na 7 000. seznam jazyků ZDE: Autor: Mgr. Eva Zralá

Kronika tak řečeného Dalimila Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.2 Co již víme o češtině? bohemika = česká jména v cizojazyčném textu glosy = české překlady slov a frází vepsané do cizojazyčného textu přípisky = záznamy v češtině, které se neváží k cizojazyčnému textu je náš mateřský jazyk patří mezi slovanské jazyky (je druhým nejstarším slovanským jazykem, prvním byla staroslověnština) má dvě základní podoby: spisovný jazyk a nespisovný jazyk vyvinula se ze západních nářečí praslovanštiny na konci 10. století česky psaná literatura se objevuje od 14. století (první písemné památky jsou však již ze 12. století) Mistr Jan Hus zjednodušil pravopis (odstranil spřežky, které nahradil tzv. nabodeníčky = předchůdci dnešního háčku) – spřežkový pravopis nahrazen diakritickým pravopisem v době humanismu (koncem 16. stol.) se čeština obohacuje o cizí slova, rozšiřuje se slovní zásoba – odlišuje se spisovný jazyk, vznikají první mluvnice v době pobělohorské je čeština vytlačována z veřejného života k obrození češtiny dochází na konci 18. stol. a na poč. 19. stol. zásluhou jazykovědných děl J. Dobrovského a J. Jungmanna v r.1902 vydal J. Gebauer první Pravidla českého pravopisu ve 20. století: pronikání obecné češtiny do spisovné, počešťování pravopisu cizích slov, stírání rozdílů mezi nářečími Kronika tak řečeného Dalimila první zachovaná česky psaná kronika (poč. 14. stol.) Mistr Jan Hus (1371-1415)

3.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? jazykové rodiny jazykové větve jazyky indoevropské jazyky slovanské jazyky západní čeština, slovenština, lužická srbština, polština jižní slovinština, srbština, chorvatština, makedonština, bulharština východní ruština, ukrajinština, běloruština baltské jazyky litevština, lotyština germánské jazyky severní dánština, švédština, norština, islandština němčina, holandština, vlámština, fríština, angličtina románské jazyky rumunština, italština, rétorománština, francouzština, provensálština, katalánština, španělština, portugalština albánský jazyk keltské jazyky irština, waleština, bretonština latina řecký jazyk íránské jazyky perština, kurdština, afgánština, osetština, tádžičtina indické jazyky hindština, urdština, bengálština, jazyk Rómů atd. Ve světě existuje mnoho tzv. jazykových rodin, v nichž si jsou jazyky příbuzné. Čeština spolu s ostatními slovanskými jazyky patří do velké rodiny indoevropských jazyků. některé další jazykové rodiny: ugrofinská altajská austroasijská austronéská iberokavkazská …

Písmo = psaná podoba jazyka. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.4 Co si řekneme nového? Písmo = psaná podoba jazyka. obrázkové slabičné hláskové piktogramy hieroglyfy písmo egyptské písmo řecké písmo fénické písmo římské Některé slovanské jazyky jsou si velmi blízké, zejména čeština a slovenština: největší rozdíly jsou ve slovní zásobě – např.: zelí kapusta květák karfiol Uklízečka uklízí pokoje. Chyžná upratuje izby. pochovat dítě (na hřbitově) pochovat dieťa (na cintoríně) pochovat dítě (v náručí) (po)pestovať dieťa sudé a liché párne a nepárne tiskárna, tisknout tlačiareň, tlačiť obyč. tužka ceruzka penál peračník savec cicavec slovenština má jednodušší (pravidelnější) pravopis, 6 pádů slovenská písmena, která se v české abecedě nevyskytují: dz, dž, ä, ľ, ŕ, ĺ česká písmena, která nejsou ve slovenštině: ř, ě, ů slovenština používá oproti češtině dvojhlásky: ia, iu, ie a ô latinka

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.5 Procvičení a příklady Ve kterém evropském státu se hovoří 4 úředními jazyky? Pokus se přeložit následující slovenskou větu: Korytnačka a ťava raňajkujú čučoriedky a pozerá sa na nich bocian. němčina francouzština italština rétorománština Dokážeš určit, ze kterého jazyka pocházejí slova ve sloupečcích? kr‘del uwaga le point Handtuch bianco свобода hútorit chlop merci alles appetito барабан pol‘ovník bardzo buffet Puppe cantare язык slovenština polština francouzština němčina italština ruština Zopakuj si zařazení těchto jazyků mezi indoevropskými jazyky. Na mapě ukaž, ve kterých zemích se těmito jazyky hovoří.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.6 Něco navíc pro šikovné Pokus se převést následující ukázku z Dalimilovy kroniky do současného spisovného jazyka. Když v postoloprtské stráni lovil Oldřich, znenadání za jednou vsí nad říčkou spatřil selku mladičkou, jak v košili bez oplecka, bosa, umáčená všecka, pere. Byla krásná, milá, Oldřichu se zalíbila, že tvář měla čistou, něžnou. A tak učinil ji kněžnou. Ona kněžna dokonalá Božena se jmenovala. Kněz Oldřich o Postoloprtiech lovieše. Když skrzě jednu ves jedieše, uzřě, že sedlská dievka na potocě stáše, bosa i bez rukávóv rúcho práše. Ta sedlka krásna velmi bieše a k tomu ovšem stydlivé nravy jmieše. Počě sě jejie krásě diviti stojě a inhed ji za knieni sobě pojě. Ta knieni šlechetna velmi bieše, sobě jmě Božěna jmieše. ze staročeského originálu přebásnila Hana Vrbová Kníže Oldřich lovil v okolí Postoloprt. Když jel skrz jednu ves, stalo se, že spatřil selskou dívku. Stála na potoce bosa a bez rukávů a prala roucho. Byla to velmi krásná selská dcera, a nad to velmi cudná. Kníže se zastavil, počal se diviti její kráse a hned si ji vzal za ženu. Ta kněžna byla velmi šlechetná a jmenovala se Božena. převyprávěl Milan Maralík

3.7 CLIL (Language families) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 3.7 CLIL (Language families) English Anglic Anglo-Frisian West Germanic Germanic Indo-European Countries where English is an official or de facto official language, or national language. Countries where it is an official but not primary language.

3.8 Test znalostí Které tvrzení o češtině je nesprávné? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 3.8 Test znalostí Které tvrzení o češtině je nesprávné? a/ Čeština patří mezi slovanské jazyky. b/ Čeština se vyvinula ze západních nářečí praslovanštiny. c/ Na konci 18. století začíná proces obrození českého jazyka. d/ Česky psaná literatura se objevuje již na konci 10. století. Jak nazýváme naše písmo? a/ azbuka b/ latinka c/ piktogram d/ logogram Angličtina se řadí mezi jazyky: a/ germánské, západní b/ slovanské, východní c/ ugrofinské d/ románské Mezi slovanské západní jazyky řadíme: a/ italštinu, francouzštinu, španělštinu b/ polštinu, slovenštinu, lužickou srbštinu c/ ruštinu, běloruštinu, ukrajinštinu d/ němčinu, angličtinu, vlámštinu Správné odpovědi: d a b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.9 Použité zdroje, citace Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 9.ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2005, 2.vydání, ISBN 80-7311-035-0 Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pracovní sešit pro 9.ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2003, 1.vydání, ISBN 80-7311-018-0 Bičíková Vladimíra a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, 1.vydání, ISBN 80-7311-011-3 www.wikipedie.cz Obrázky z databáze klipart http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Slavaj_lingvoj_mapo_cs.svg http://www.google.cz/imgres?q=jazykov%C3%A9+rodiny&start=15&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=Hx8UgZzhTwvZdM:&imgrefurl=http://jdemedoskoly.cz/temata/aktivity/jazyksporthudebninastroje.asp&docid=0XtyM6AhQldAPM&imgurl=http://scio.cz/1_download/DoSkoly/DV_3.JPG&w=960&h=916&ei=WnsMT_ryNKKk4ATSk-WuBg&zoom=1&iact=hc&vpx=583&vpy=249&dur=59&hovh=219&hovw=230&tx=123&ty=132&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=2&tbnh=145&tbnw=193&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:15 http://www.skolskyservis.cz/shop/index.php?main_page=index&cPath=1_1261_1287_1290 http://www.google.cz/imgres?q=old%C5%99ich+a+bo%C5%BEena&num=10&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=709&tbm=isch&tbnid=XI_JL9cmcGIz5M:&imgrefurl=http://asdolany.tym.cz/%3Fp%3D37&docid=uJHkMOchkFoq2M&imgurl=http://asdolany.tym.cz/wp-content/uploads/Star%2525C3%2525A9-pov%2525C4%25259Bsti-%2525C4%25258Desk%2525C3%2525A9-Old%2525C5%252599ich-a-Bo%2525C5%2525BEena.jpg&w=1024&h=713&ei=53oMT5m_BfDc4QTu1-ScBg&zoom=1&iact=hc&vpx=643&vpy=195&dur=21&hovh=187&hovw=269&tx=116&ty=96&sig=108919970410900659228&sqi=2&page=1&tbnh=147&tbnw=218&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:2,s:0

3.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 3.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Jazykové rodiny, jazykové větve, jazyk Anotace Prezentace popisující vývoj jazyka.