Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_08 Název DUMu: Renesance Pro obor vzdělávání: L/02 UZD L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Druhý Autor: František Peroutka Datum:
Střední škola Oselce Renesance charakteristika období -vznik na poč. 15. století ve Florencii díky hospodářsko-společenským a ideologickým podmínkám Florencie -město řemesel, obchodu a umění -městská republika ovládaná cechy -rozvoj raného kapitalismu -rozvoj humanismu – centrum: Platonská akademie
Střední škola Oselce - rozšíření antického kultu - podpora od bohatých mecenášů, bankéřů z rodu Medici, Strozziové, Pittiové… - tzv. florentská protorenesance v architektuře (směřování k renesanci v době románské)
Střední škola Oselce Renesance = znovuzrození významy 1)znovuzrození pravého umění a kultury, návrat k antice (po gotickém úpadku) 2)historická epocha – vznik národních monarchií, objev řeckého starověku, objev Země, základy světového obchodu, rozvoj manufaktur (základ moderního průmyslu), ukončení církevní diktatury, vznik reformace 3)sloh italského umění 15. a 16. století, mimo Itálii 16. stol.
Střední škola Oselce počátek renesance - umělecká soutěž na severní bronzové dveře baptistéria ve Florencii, 1401, vítěz sochař Lorenzo Ghiberti Italské státy -rozvoj renesance – země rozdrobena na malé státy -florentská republika -benátská republika -milánské vévodství -ferrarské a savojské vévodství -neapolské království -papežský stát (centrum Řím)
Střední škola Oselce sjednocení Itálie -neúspěšné pokusy papežů -války o Itálii -Španělé – nadvláda nad Itálií po roce 1544 italská buržoazie -politická moc -vítězství buržoazní ideologie a kultury: humanismu a renesance
Střední škola Oselce humanismus -základ: víra ve schopnost člověka poznávat a ovládat svět -protiklad ke středověké scholastické filozofii a teologii -věda a umění zaměřena na člověka, přírodu a pozemský svět -představitelé: Dante Alighieri Francesco Petrarca
Střední škola Oselce střediska humanismu -Florencie -Řím -Neapol -Ferrara -Benátky -Padov
Střední škola Oselce charakteristika renesančního slohu -realistická díla -individualismus -hédonismus -touha po požitcích -obnova řecké kalokagathie -kult těla a zušlechťovaného ducha -rozkvět přírodních věd (astronomie, anatomie, matematika, fyzika, optika…)
Střední škola Oselce znaky renesančního umění - realismus -opora ve vědeckém poznání, ne pouze ve zraku -harmonie (soulad, rovnováha, vyváženost proporcí…) -vnitřní klid -úměrnost
Střední škola Oselce členění renesančního umění 1)raná renesance (15. stol., Florencie) 2)vrcholná (klasická) renesance (1500 – 1590, Řím, Florencie, Benátky) 3)pozdní renesance (manýrismus) (1520 – 1590, Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vicenza…)
Střední škola Oselce rozšíření renesance -15./16. století z Itálie do evropských zemí -ve formě manýrismu až do konce 17. století
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.