Prof. Ing. Jan Flusser, DrSc. Digitální zpracování obrazu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Present Simple and Continuous
Kód VM: VY_32_INOVACE_3ZIM03 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Zimková Datum:
Liquid ring compressor
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 3 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Základní technická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Základní elektrická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Daniel.steigerwald.cz Třídy, dědičnost a OOP v Javascriptu.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
2.1 School Practise „have got“
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Shopping VY_22_INOVACE_36 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Digitální zpracování obrazu (PV131) Michal Kozubek místnost C413 tel.:
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_05_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Abba – poslech, práce s textem.
Tutorial :Mechanic - electrician Topic: Electrical measurements the 2nd. Year Performance measurement DC, AC 1f Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt.
Tutorial: Engineering technology Topic: Casting to temporary forms Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Tutorial: Engineering technology Topic: Transmission by gear wheels Prepared by: Ing. Jaroslav Hábl Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
EMMA European weather warnings Page 1 EMMA XML Processing and Visualisation Logic Soubor XML odeslán z národní meteorologické služby, pro každý region.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
MIB VI, 16 th – 19 th September 2013, Mariánské lázně -1- Ivo Kabelka, 1 Jakub Štěpán, 1,2 Jaroslav Koča 1,2, and Petr Kulhánek 1,2
IPZe laboratory Analysis of the communication over USB L Instructor: Straka Martin, Kaštil Jan.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 2 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 Give a short presentation of yourself, your school and your town.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název vzdělávacího materiálu
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Guns
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics Many-Particle Problems
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Other Molecular Spectroscopic Properties: ROA, NMR, ECD
Lecture 5 Uniquely Decipherable Codes (Section 1.3)
Digital Photography Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Pictograms – Reading – Versus
Theory of Information Lecture 13
Image Stitching II Linda Shapiro ECE/CSE 576.
How Does the Xenopus laevis Embryonic Cell Cycle Avoid Spatial Chaos?
Bay County Property Appraiser’s Office
Transkript prezentace:

Prof. Ing. Jan Flusser, DrSc. Digitální zpracování obrazu flusser@utia.cas.cz Prof. Ing. Jan Flusser, DrSc. Digitální zpracování obrazu

Důležité informace Rozsah: ZS, 3+0, Zk http://zoi.utia.cz/teaching

Navazující předměty NPGR013 (J. Flusser, B. Zitová) NPGR029 (F. Šroubek, J. Flusser) AIL072 (J. Štanclová)

Upozornění Tento soubor obsahuje veškeré slajdy k předmětu DZO kromě některých reálných experimentů prezentovaných na přednášce. Je určen výhradně ke studijním účelům. Jakékoliv jiné použití, umísťování na web nebo jiné šíření souboru nebo jednotlivých snímků je možné jen s výslovným souhlasem autora. Slajdy nejsou samostatným studijním materiálem, nenahra- zují přednášku a nepokrývají všechny požadavky ke zkoušce. © Jan Flusser, Barbara Zitová, 2010

Digital Image Processing Digitization (sampling + quantizing) Preprocessing (contrast and brightness changes, denoising, sharpening, … ) Image analysis (object detection and recognition, scene understanding) Image coding (compression)

Mathematical background Convolution Fourier Transform

Convolution Definition in continuous domain Properties Delta function Discrete convolution, boundary effect

Convolution ,                                                                         

Basic properties

Dirac delta-function

Delta-function properties

Cross-correlation ,                                                                         

Convolution in 2D Definition ,                                                                         

Discrete convolution

Boundary effect "Valid" convolution (no special care necessary) "Same" convolution "Full" convolution

Boundary effect treatment Zero padding Mirror extension Periodic extension

Computing complexity From definition – O(N^2.M^2) For a separable kernel (rank = 1) – O(N^2.M) Hardware acceleration (DSP, graphic cards, ...)

Fourier transform Recalling Fourier series

Fourier transform

Properties of the FT

Properties of the FT F(R( f )) = R(F( f )) linearity convolution convolution theorem = shift shift theorem rotation F(R( f )) = R(F( f )) scaling similarity theorem

f(t) F(w) scaling similarity theorem t w t w t w Short pulse Medium- length pulse t w Long pulse 24

Rectangular pulse

Harmonic wave FT is a delta-function properly shifted

Discrete Fourier Transform 27

Discrete Fourier Transform What are the frequencies in DFT? Which frequency is the lowest/highest one? Formally DFT exists for any n  periodicity. Only N samples are independent. 28

DFT calculation Directly - O(N^2) FFT - O(N logN) (Cooley and Tookey 1965, Gauss 1866) Compare to the complexity of convolution.

2D Fourier transform is separable

Visualisation Amplitude Phase

Basis functions of 2D FT Real part, u=v

Rectangular pulse in 2D

34

35

Other important functions

... holds for periodic convolution only! Discrete convolution theorem ... holds for periodic convolution only! 37

Discrete convolution via FT Zero padding to the same size DFT calculation of both Multiplication of the spectra Inverse DFT

Filtering in the Fourier domain = high pass Gaussian high pass band pass low pass Gaussian low pass directional

Discrete shift theorem

What is more important? Amplitude or phase?

Image whitening original image “whitened” image