Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakub Marek Research & Development
Advertisements

NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Zábavná matematika.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Biologické a somatické předpoklady
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Replies to Offers 06C10 AutorLadislava Pechová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Giving a Presentation 06B15 AutorLadislava Pechová Období.
O metodě konečných prvků Lect_6.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Pár slov o Matlabu a o zobrazení čísla na počítači.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tutorial:Business Academy Topic: Conditional Formatting Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Plavec Vztah mezi kalendářním, kostním a tzv. proporcionálním věkem špičkových sportovních gymnastů a gymnastek J. Novotný Fakulta sportovních studií Masarykovy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Creating Formulas Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Statistická analýza dat
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ŽENY
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
G Castles and Fortifications of South Moravia Region Castles and Fortifications of South Moravia Region Jakub Baštinec, Martine Formánek, Adam Hlavatý,
BRITISH EDUCATION Yes, I would. Would you like to study at Oxford?.
PICTURES FOR COMPARISON
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Digitální učební materiál
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 8. Možnosti stanovení biologického věku

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 8 Ways to Determine Biological Age

Osnova prezentace Růstový věk Proporcionální věk Kostní věk Zubní věk Vývinový věk 8. Možnosti stanovení biologického věku

Outline: Growth Age Proportional Age Bone Age Dental Age Development Age 8 Ways to Determine Biological Age

Proč určujeme biologický věk? Pro hodnocení výkonnosti je třeba nejdříve posoudit zda jedinec odpovídá vývojově kalendářnímu věku, neboť naprostá většina standardů je tvořena na základě kalendářního věku. Jestliže se věk biologický výrazně liší od věku kalendářního je nutné k příslušným jedincům přistupovat individuálně a posuzovat jejich výkonnost dle upravených norem. Rozdíly oproti kalendářnímu věku mohou činit až ± 3 roky. 8. Možnosti stanovení biologického věku

Why Do We Determine Biological Age? To be able to evaluate efficiency, it is necessary first to judge if the individual matches developmental calendar age because the majority of standards is created on the basis of calendar age. If biological age notably differs from calendar age, an individual approach to the individuals in question is needed as well as individual judging of their efficiency following adjusted standards. Difference beyond calendar year can reach up to ± 3 years. 8 Ways to Determine Biological Age

1) Růstový věk: Na základě růstového grafu určíme nejdříve výškový věk (a) a váhový věk(b). Pro další výpočet růstového věku ještě využijeme kalendářního věku (c) a pomocí tří vztahů vypočteme: RV= (a + b +2c)/4 RV= (a+b+c)/3 RV= (a+b)/2 Pro podchycení odchylky biologického od chronologického věku použijeme indexu biologické zralosti IBZ, který se vypočítá dle vzorce: IBZ = [ (RV.100)/CHV] -100 8. Možnosti stanovení biologického věku

1) Growth Age: At first, height age (a) and weight age (b) are determined on the basis of growth graph. To further calculate growth age, calendar age (c) is used together with three relations: RV= (a + b +2c)/4 RV= (a+b+c)/3 RV= (a+b)/2 To set the extent to which biological age deviates from chronological age, it is possible to use index of biological maturity IBM which is figured out according to the following theorem: IBZ = [ (RV.100)/CHV] -100 8 Ways to Determine Biological Age

Norma pro IBZ Akcelerace Retardace VE FYZIOLOG. HRANICÍCH PATOLOGICKÁ 20 -40 -20 60 40 -60 NORMA Akcelerace Retardace PATOLOGICKÁ 8. Možnosti stanovení biologického věku

WITHIN PHYSIOLOGICAL LIMITS IBM Standard WITHIN PHYSIOLOGICAL LIMITS 20 -40 -20 60 40 -60 STANDARD Acceleration Retardation PATHOLOGICAL 8 Ways to Determine Biological Age

2) Proporcionální věk: a) Komplexní znak tělesné stavby (Wutscherk 1974): KC = KB/KA KB = (šířka ramen + bispinální šířka pánve)  tělesná výška /2  hmotnost KA = (délka HK  obvod relax.paže) + (délka DK  střední obvod stehna) b) Körperbauentwicklungsindex (Brauer 1982): KEI (chlapci) = SŠ  2  korigovaný obvod předloktí / 10  těl. výška KEI (dívky) = SŠ  korigovaný střední obvod stehna / 10  těl. výška SŠ = střední šířka = (biakromiální šířka + bispinální šířka) / 2 Pro korekci obvodů předloktí a stehna je použita tabulka využívající Rohrerův index. c) Plastický index (Mészáros a Szmodis 1982): PLX = biakromiální šířka + obvod předloktí + obvod ruky min. Biologický věk pak určíme jako aritmetický průměr věku výškového, procenta dosažené odhadnuté tělesné výšky, věku váhového a plastického indexu. Všechny tyto hodnoty a odpovídající věk najdeme v tabulce. 8. Možnosti stanovení biologického věku

2) Proportional Age: a) Complex feature of body constitution (Wutscherk 1974): KC = KB/KA KB = (shoulders width + bispinal pelvis width)  body height /2  weight KA = (length of upper limbs  circumference of relaxed arm) + (length of lower limbs  middle circumference of thigh) b) Körperbauentwicklungsindex (Brauer 1982): KEI (boys) = MW 2  revised circumference of forearm / 10  body height KEI (girls) = MW  revised middle circumference of thigh / 10  body height SŠ = medium width= (biacromial width + bispinal width) / 2 To revise circumferences of forearm and thigh, a table employing Rohrer Index can be used. c) Plastic index (Mészáros a Szmodis 1982): PLX = biacromial width + circumference of forearm + circumference of hand min. Biological age is then determined as an arithmetic average of height age, percentage of reached estimated body height, weight age and plastic index. All these values and corresponding age can be found in the table. 8 Ways to Determine Biological Age

3) Kostní věk: Pro určení kostního věku využíváme stupně osifikace zjištěného na základě rentgenogramu zápěstí. K vyhodnocení pak využíváme kvalitativních metod (porovnání s atlasem) – Kapalínův atlas (1973) nebo metod deskriptivních, které využívají hodnocení stadia osifikace u každé kůstky. Systém TW2 (Whitehouse II – 1983) vychází z bodového hodnocení 20 kůstek a na základě součtu bodů je určen kostní věk. 8. Možnosti stanovení biologického věku

3) Bone Age: Bone age is determined by stages of ossification which are arrived at on the basis of wrist X-ray. Evaluation is based on qualitative methods (comparison with atlas) – Kapalín’s Atlas (1973) or descriptive methods which evaluate stages of ossification of each bone. TW2 system (Whitehouse II – 1983) is based on point evaluation of 20 bones; bone age is determined by the total sum of the points. 8 Ways to Determine Biological Age

4) Zubní věk: Stupeň vývoje je možné stanovit také na základě počtu (případně i stupně) prořezávání zubů. Tuto metodiku jako první zavedl Matiegka spolu s Lukášovou a později je upravil Škaloud (1977). V prořezávání jsou známé dva základní typy: evolučně progresivnější I – typ začíná prořezávání od Incisidu a M – typ od Moláru. Zuby v dolní čelisti se prořezávají zhruba o půlrok dříve. Věk v tabulkách je uveden v rocích a měsících. 8. Možnosti stanovení biologického věku

4) Dental Age: The stage of development can be determined on the basis of the number (or possibly also the stage) of teeth eruption. This method was first introduced by Matiegka together with Lukášová and later revised by Škaloud (1977). There are two types of teeth eruption: more progressive in evolution I – type = eruption starts with incisors; and M – type = starts with molars. Teeth in the lower jaw erupt about six months earlier. Age in tables is shown in years and months. 8 Ways to Determine Biological Age

Chlapci (Škaloud – Matiegka) počet zubů I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 zub 5,8 7,2 10,1 9,8 10,5 5,7 12,0 2 zuby 6,2 7,8 10,8 10,2 11,1 6,0 12,4 3 zuby 6,8 8,2 11,8 10,11 11,11 6,4 12,10 4 zuby 7,1 8,4 12,1 11,7 12,5 6,7 13,6 Dívky (Škaloud – Lukášová) počet zubů I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 zub 5,7 7,1 9,1 9,2 10,3 11,8 2 zuby 6,3 7,6 10,6 9,11 10,8 5,9 11,1 3 zuby 7,0 10,9 10,1 11,5 12,6 4 zuby 7,2 8,1 11,3 11,0 12,0 6,8 13,5 Věk uveden ve formátu roky, měsíce 8. Možnosti stanovení biologického věku

Boys (Škaloud – Matiegka) Number of Teeth I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 tooth 5.8 7.2 10.1 9.8 10.5 5.7 12.0 2 teeth 6.2 7.8 10.8 10.2 11.1 6.0 12.4 3 teeth 6.8 8.2 11.8 10.11 11.11 6.4 12.10 4 teeth 7.1 8.4 12.1 11.7 12.5 6.7 13.6 Girls (Škaloud – Lukášová) Number of Teeth I1 I2 C P1 P2 M1 M2 1 tooth 5.7 7.1 9.1 9.2 10.3 11.8 2 teeth 6.3 7.6 10.6 9.11 10.8 5.9 11.1 3 teeth 7.0 10.9 10.1 11.5 12.6 4 teeth 7.2 8.1 11.3 11.0 12.0 6.8 13.5 Age shown in years and months 8 Ways to Determine Biological Age

5) Vývinový věk: U vývinového věku hodnotíme vývoj sekundárních pohlavních znaků. Rozlišujeme stupně 0–4. K těmto změnám dochází na základě změn hladiny mužských a ženských pohlavních hormonů. Proto je použitelnost této metody vhodná pouze pro období puberty a dospívání. 8. Možnosti stanovení biologického věku

5) Development Age: To determine development age, development of secondary sex characteristics is evaluated. There are stages 0-4. These changes occur due to increase in male and female sex hormones. Therefore, this method can only be used during the periods of puberty and adolescence. 8 Ways to Determine Biological Age

Děkuji za pozornost. 8. Možnosti stanovení biologického věku

Thank you for your attention. 8 Ways to Determine Biological Age