VY_32_INOVACE_1B14 Anna Freudová (1895 – 1982)
Anglická představitelka psychoanalýzy, rakouského původu Poslední ze šesti dětí Marty a Sigmunda Freuda Dětství prožila plné rozporů s matkou, (o její výchovu se většinou starala její teta) Chvíle štěstí prožívá s otcem, který podporuje její intelektuální zájmy – studuje otcovy knihy, ve 14 letech zná základy jeho psychoanalýzy časté konflikty se sestrou Sophii Vystudovala lyceum, pracovala ve středisku péče o dítě a složila učitelské zkoušky
Působila nějakou dobu v Anglii, kde se zdokonalovala v angličtině Má mnoho nápadníků, ale zjišťuje, že ji spíše přitahují ženy Spolupracuje s otcem, ale ve své práci se zaměřuje na děti Ve Vídni založila mateřskou školu pro chudé děti Za války pomáhala židovským sirotkům a po smrti sestry, bere do péče synovce V Londýně založila domovy zvané Hampstead War Nurseries – pro děti pracujících matek
Prohlubuje se vztah s otcem, o kterého se starala po propuknutí zákeřné nemoci až do jeho smrti Pomáhala s vydáváním některých jeho prací Byla ochránkyní odkazu svého otce Freud si uvědomoval problém těsné závislosti dcery a otce – přichází zde s teorii Elektřina komplexu
Ve svých pracích navazovala na svého otce Zabývala se úzkostí, impulsivním jednáním Vykonávala klinickou praxi, přednášela, psala Její psychoanalýza je výhradně zaměřena na děti, zaměřila se na období dospívání – puberta a adolescence - její citát: „Být normální v období dospívání je samo o sobě nenormální.“ dílo: Normalita a patologie v dětství Výborně uměla spojit teorii s praxí, zabývala se výzkumem dětí bez rodičů, psychotickými dětmi a jejich chováním Jedna z prvních prováděla psychoterapii s dětmi
Zabývala se a podrobně zpracovala obranné mechanismy ega a rozlišila deset základních technik – v díle Já a obranné mechanismy (1936) velmi srozumitelně vysvětluje techniky a uvádí příklady Vytěsnění – myšlenky, motivy nevědomě přeneseme z vědomí do nevědomí Projekce – problémy, pocity, jsou podsouvány jiné osobě nebo objektu Izolace – citový nebo myšlenkový stav je přerušen, pocit nebo myšlenka se izoluje
Agování – přehrávání, člověk vědomě nezpracovává daný problém, ale přenese ho do jiné situace Reaktivní výtvor – chování navenek je přesně opačné, než reakce, kterou se jedinec pokouší vytěsnit Přemístění – nepříjemné emoce se přemisťují k náhradnímu objektu (Př. Naštvou nás v práci – vynadáme dítěti doma) Regrese - jedinec se chová nezrale, tak jako na předchozím vývojovém stupni
Popření – nechceme přijmout problém, zavřeme před ním oči, nevidíme, neslyšíme Sublimace – negativní jednání, frustrace je převedena do pozitivní činnosti – do sportu, umění Potlačení – nepříjemné odstraňujeme z vědomí
Zdroje: FÜRST, Maria. Psychologie. Votobia, Olomouc, 1997, ISBN BO D STONE, Irwing. Vášeň mysli. Nakladatelství Dobleday&company 1971, ISBN
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: Vy_32_INOVACE_2B14 Jméno autora: M. Milerová Název práce: Anna Freudová Předmět: Psychologie Ročník: čtvrtý Časová dotace: 40 minut Vzdělávací cíl: Seznámit se životem dcery S. Freuda a s obrannými mechanismy, jenž rozpracovala a dotvořila Pomůcky: Počítač, dataprojektor,(active board) Poznámka: Materiál je určen pro bezplatné použití a pro potřeby výuky a další Edukace na všech typech školských zařízeních Využití tohoto materiálu podléhá autorskému zákonu Vytvořila Miroslava Milerová