Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Advertisements

013456… The Numbers Číslice The numbers we write are made up of algorithms, (1, 2, 3, 4, etc) called arabic algorithms, to distinguish them from.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
BOXING DAY. Boxing Day is a public holiday celebrated in the United Kingdom and most other Commonwealth countries on December 26, the day after Christmas.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
My home town. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Angličtina: Henry VIII
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Angličtina: Martin Luther King
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Angličtina: George Washington
PICTURES FOR DESCRIPTION
Angličtina: Thomas Jefferson
ENGLISH IN THE WORLD - varieties, accents
PICTURES FOR COMPARISON
Angličtina: Franklin D Roosevelt
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ANTROPOMOTORIKA.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
A healthy life with wine
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Živá fáze.
Autor: Mgr. Helena Blechová
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Angličtina: Horatio Nelson
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 1 Introduction to Anthropomotorics

Historické souvislosti Předmět studia Antropomotoriky Osnova prezentace Historické souvislosti Předmět studia Antropomotoriky Interdisciplinární vztahy Ekvivalenty v zahraničí 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Historical Background Subject of Anthropomotorics Outline: Historical Background Subject of Anthropomotorics Interdisciplinary Relationships Terminology in Other Languages 1 Introduction to Anthropomotorics

Zénón z Eleje (Staré Řecko) vypracoval čtyři argumenty proti skutečnosti pohybu (aporie) – Půlení, Achileus a želva, Letící šíp a Stadion. Leonardo da Vinci - systematičnost a hloubku jeho zájmu dokládají nejnázorněji jeho nesčetné anatomické kresby. Asi nejslavnější je však skica Vitrivius, jež zachycuje římského stavilete, který se proslavil využíváním rozměrů lidského těla při provádění staveb. Byl to v podstatě zakladatel měrné soustavy využívané v anglicky mluvících zemích dosud. Adolphe Quételet roku 1835 představil svého "průměrného člověka", Queteletův indexu QI (dnes označován jako BMI). Ernst Kretschmer (8.10.1888 – 8.2.1964), německý psycholog, který potvrdil korelaci mezi tělesnou stavbou (tělesným typem). William Sheldon (1898 – 1977) souvislost mezi motorickou výkonností a Kretschmerovou typologií. 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Adolphe Quételet introduced his “average human” in 1835, Zeno of Elea (Ancient Greece) created four paradoxes against the reality of movement (aporia) – Dichotomy, Achilles and the Tortoise, Arrow in Flight, and Stadium. Leonardo da Vinci – the orderliness and width of his interest are most illuminated by his countless anatomical drawings. One of the most famous is the Vitrivius sketch which depicts a Roman architect who became famous by utilizing the proportions of human body when constructing buildings. He is believed to be the founder of units of measure used in English-speaking countries until today. Adolphe Quételet introduced his “average human” in 1835, Quételet’s Index QI (nowadays referred to as BMI). Ernst Kretschmer (Oct 8, 1888 – Feb 2,1964), German psychologist who verified correlation of physique (body types). William Sheldon (1898 – 1977) connection between motor capacity and Kretschmer’s typology. 1 Introduction to Anthropomotorics

Jan Amos Komenský vypracoval ucelený systém školské soustavy, kde mimo jiné utvořil typologii vyjadřující přirozené rozdíly mezi dětmi, které je třeba respektovat.   Jan Evangelista Purkyně napsal práce o rozvoji svalové hmoty a jejím měření, které bychom mohli považovat za antropologické. Jindřich Matiegka je zakladatel novodobé české antropologie. Stanovil metodu na stanovení podílu kosterního systému, svalového systému, tuku a podkoží a ostatních částí na celkové hmotnosti člověka. Dále publikoval růstovou křivku pro školní mládež. 1 Introduction to Antropomotoriky

John Amos Comenius elaborated a comprehensive education system including a typology which illustrates natural differences between children which is necessary to respect. Jan Evangelista Purkyně wrote papers on the development of muscles and measurement thereof which could be considered anthropological. Jindřich Matiegka is the founder of contemporary Czech anthropology. He created a method to determine the participation of skeletal system, muscle system, fat and hypodermis and other parts in total weight of a human. He also published a growth curve for school children. 1 Introduction to Anthropomotorics

4 prsty tvoří šířku dlaně, 4 dlaně jsou jedna stopa, Vitrivius - skica Leonarda da Vinci byla pojmenována podle římského architekta Vitrivia, který používal měrný systém založený na tělesných rozměrech: 4 prsty tvoří šířku dlaně, 4 dlaně jsou jedna stopa, 6 dlaní je jeden loket, 4 lokte tvoří celou výšku muže, 4 lokte tvoří dva kroky, 24 dlaní je rovno výšce muže rozpětí paží je rovno výšce muže. (vše je naznačeno pod skicou) 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Vitrivius – this Leonardo da Vinci’s sketch was called after a Roman architect Vitrivius who used units of measurement based on body proportions: 4 fingers make the width of a palm, 4 palms are one foot, 6 palms are one cubit, 4 cubits make the total height of a man, 4 cubits make two steps, 24 palms are equal to the height of a man Arm span is equal to the height of a man. (all is indicated below the sketch) 1 Introduction to Anthropomotorics

Vymezení předmětu studia Antropomotoriky Antropomotorika je věda zabývající se vztahem mezi tělesnou stavbou a motorickými projevy člověka. Tyto vztahy zkoumá buď staticky nebo v dynamické závislosti na jeho ontogenetickém či fylogenetickém vývoji. Oblasti zkoumání: Teoretické aspekty tělesných cvičení. Teorie pohybových schopností a dovedností. Ontogeneze a fylogeneze lidské motoriky. Motorická a somatická metrologie. 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Defining the Subject of Anthropomotorics Anthropomotorics is a science dealing with the relationship between body constitution and manifestation of motor skills of a human. Such relationship is viewed either statically or in a dynamic dependence on a human’s ontogenetic and phylogenetic development. Research Areas: Theoretical aspects of physical exercise. Theory of locomotive skills and abilities. Ontogenesis and phylogenesis of human motor skills. Motor and somatic metrology. 1 Introduction to Anthropomotorics

Oblasti zkoumání podle Cartera (1975) Morfometrie Antropometrie Kinantropometrie Proporcionalita Tělesný typ Tělesné rozměry Složení těla Zrání Celostní motorické funkce nebo Tělesná výkonnost 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Oblasti zkoumání podle Cartera (1975) Morphometrics Anthropometry Kinanthropometry Proportionality Physical Type Body proportions Body composition Maturing Overall motor functions Or Physical efficiency 1 Introduction to Anthropomotorics

Interdisciplinární vztahy Antropologie (sociální, kulturní, filosofická a fyzická) se zabývá člověkem (lidstvem) a jeho vnějšími projevy. Dynamometrie zkoumá vnější projevy svalové síly, které zjišťuje pomocí motorických testů, dynamometrů či jiných technických zařízení (např. Kistlerova deska). Elektromyografie měří zapojení jednotlivých svalových skupin při daném pohybovém úkolu. Zaznamenává čas a sílu elektrických impulsů vyslaných do svalů. Kinemetrie zaznamenává pomocí fotografických či opto-elektonických systémů polohu, úhel či rychlost těla nebo jeho segmentů. 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Interdisciplinary Relationships Anthropology (social, cultural, philosophical and physical) deals with humans (mankind) and their outer acts. Dynamometry (Muscle Dynamics) studies manifestations of muscle power with the help of motor tests, dynamometers, or other technical equipment (e.g. Kistler Plate) Electrical myography measures the involvement of individual muscle groups during a certain locomotive task. It records time and power of electric impulses emitted to muscles. Kinemetrics uses photographic or opto-electronic system to record location, angle, or speed of body or its parts. 1 Introduction to Anthropomotorics

Ekvivalenty v zahraničí Bewegungslehre – nauka o pohybu Sportmotorik – sportovní motorika Kinantropology – věda o lidském pohybu Motor learning – motorické učení Motor development – motorický vývoj 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Terminology in Other Languages Bewegungslehre – theory of movement Sportmotorik – motor skills in sports Kinanthropology – theory of human movement Motor learning Motor development 1 Introduction to Anthropomotorics

Děkuji za pozornost. 1. Úvod do studia Antropomotoriky

Thank you for your attention. 1 Introduction to Anthropomotorics