VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.07 Anotace: Prezentace je zaměřena na odborný styl a odborné názvy. Obsahuje výklad a dvě cvičení. Žáci musí spolupracovat se slovníkem cizích slov. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Lindovská Jazyk: český Očekávaný výstup: Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů. Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : šestý ročník základní školy
Odborné názvy deprese biosféra metabolismus entomolog genetika rohovka rentgen rasa radius revoluce kolonizace Odborné názvy gastronomie bipední bronchitida alergie kinantropologie anatomie fyzika bránice fonologie statistika psychiatrie onomastika psychologie mykologie anatomie biologie subjektivum pronominum adjektivum stylistika pedagogika logopedie botanika
Odborný styl využíváme pouze spisovnou češtinu tímto stylem jsou psány vědecké publikace, učebnice, encyklopedie a slovníky typické je časté využívání odborných názvů (termínů) a citací nebo parafrází (odkazy na jiné texty) - v závěru textu vždy musíme uvést zdroj, ze kterého jsme čerpali
Přiřaď odborné názvy pod obrázky ke správné encyklopedie: lapilli defenestrace Taraxacum škrkavka bivak sopečný popel pampeliška lékařská psí nemoc (červi) nouzový přístřešek vyhození z okna kipa/jarmulka Musculus gluteus Macrolepiota procera Karlova Koruna Vidžín židovská pokrývka hlavy vesnice u Plzně barokní zámek hýžďový sval bedla vysoká
Hádej co jsem - hra škamna paleto fryška razír fibula fidula Zkuste pomocí otázek ANO/NE přijít na to, co znamenají tyto pojmy: