CJBB84 1 GAK CJBB75 21.3.2011. CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Český jazyk 4.ročník Skloňování podstatných jmen rodu středního a ženského (interaktivní tabule)
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
ROD JMENNÝ.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Gravitační vlny v přesných řešeních Einsteinových rovnic RNDr
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Vlastnosti sčítání a odčítání

Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání zlomků
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
Funkční hodnota a argument funkce
PŘÍDAVNÁ JMÉNA ADJEKTIVA
Přednost početních operací
Slovní druhy přehled.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Test určování a zařazování členovců
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
modifikace/transpozice
CJBB CJBB75.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DRUHY ZÁJMEN Mgr. Michal Oblouk.
CJBB CJBB84.
ÚKL CJBB CJBB84.
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

CJBB84 1 GAK CJBB

CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií (jako rod, číslo, pád, osoba...) ? Která adjektiva lze v češtině stupňovat a která nikoliv ? Pevné hranice ?

CJBB84 3 Korpus Pozorování korpusu z hlediska výskytu tvarů II. III. stupně. Pozorování korpusu z hlediska ověření hranic +/- stupňovatelnosti adjektiv.

CJBB84 4 Značkování adjektiv v korpusech ČNK AA.* - obyčejné adjektivum AC.* - adjektivum – jm. tvar AU.* - adj. přivl. na –ův a –in AG.* adj. od přech. přít. AM.* adj. od přech. min.

CJBB84 5 Pozice 10 - Stupeň (GRADE) - - neurčuje se stupeň stupeň stupeň

CJBB84 6 Počet tvarů AA * AA [23].*

CJBB84 7 Zastoupení tvarů jedn. stupňů v korpusu AA *43059 (91,7 %) AA [23].*3545 (8,3 %)

CJBB84 8 Analytické tvary více + I. stupeň nejvíce + I. stupeň

CJBB84 9 adjektiva na -cí ?-cí/?-cný > - oucnější SYN vroucnější/25, žádoucnější/23, horoucnější/7, vědoucnější/3, živoucnější/2, přejícnější/2, vidoucnější/1, pomíjejícnější/1, srdcervoucnější/1, jsoucnější/1, SYN žádoucnější/44, vroucnější/30, horoucnější/12, nemohoucnější/2, nejmatoucnější/1, živoucnější/1, divoucnější/2, vědoucnější/1, jsoucnější/1, strhujícnější/ 1, přejícnější/ 1, zdrcujícnější/1, kajícnější/ 1 SYN2006PUB16 vroucnější/41, žádoucnější/27, vědoucnější/7, srdcervoucnější/3, kajícnější/3, horoucnější/3, nemohoucnější/2, sebevroucnější/1, mohoucnější/1, strhujícnější/ 1, přejícnější/ 1, zdrcujícnější/1, alarmujícnější/1, znevažujícnější/1, odstrašujícnější/1, sebenepřejícnější/1

CJBB84 10 měkká adjektiva druhově přívlastňovací aby se dodavatelům nenasazovala hlava, než jim přísluší co kdyby si nasadili o něco kůži možná příště trochu užší čelist a oči,...

CJBB84 11 Analytické vyjadřování stupně/míry/množství - struktury s více, nejvíce než já. Je než já.... svými důsledky je než formální kontrola…...kontaktní tuhé make-upy jsou, protože obsahují nejvyšší podíl pudru Basilio je než Rossiniho...

CJBB84 12 Co vyjadřují slova jinačejší, onačejší aneb jak je to se stupňováním zájmen ? „Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.“

CJBB84 13 Adjektiva na –cí – meze a možnosti syntetického stupňování Již Václav Jan Rosa uvádí vedle sémanticky podmíněných omezení stupňování adjektiv i omezení formální a tvrdí, že adjektiva se sufixy -cý, -zý, -sý a -ší nelze (synteticky) stupňovat. Šmilauer: „…adjektiva na –cí lze stupňovat přidáním -n- : vroucí – vroucnější“ (srv. Šmilauer, 1971, s. 127). ESČ: „… adjektiva na –cí a subjektově posesivní adjektiva na –ův/-in stupňovat nelze.“ (Karlík, Nekula, Pleskalová, 2002, s. 447). Případy, kdy tvar adjektiva na –cí vyjadřuje nejvyšší míru vlastnosti (srv. Trávníček, 1951, s. 354).

CJBB84 14 Adjektiva na –cí : různé derivační typy adjektivizované přechodníky přítomné/aktivní adjektiva slovesná (nesoucí) AG.* Mohou se po významové stránce osamostatňovat (dezaktivizovat): vroucí voda, vidoucí oko, kající hříšník, … ) deverbativní adjektiva účelová (mycí, krycí, řadicí, …) AA.* adjektiva neodvozená od sloves (domácí) AA.* adjektiva druhově přivlastňovací od neuter podle vzoru kuře. Derivační kmen je rozšířen o -ec- < -et- (výjimečně -eč-) : kuřecí, hraběcí, (jehněčí, prasečí, …) AA.* desubstantivní adjektiva na –cí ve spojeních hebrejského superlativu (divoucí, hrůzoucí, krásoucí, letoucí, pravdoucí, smrťoucí, tmoucí ) AA.*

CJBB84 15 N-Ng/ N-A<N – hebrejský superlativ píseň písní (největší píseň/velepíseň), tma tmoucí (nejtemnější tma) Nejvyšší míra vlastnosti (superlativ) se v češtině vyjadřuje oběma typy struktur. div divů, hora hor, hrůza hrůz, chvíle chvil, kniha knih, král králů, ?konec konců, krása krás, legenda legend, pán pánů, píseň písní, pravda pravd, slovo slov, věky věků, zrada zrad, žena žen,... div divoucí, hora horoucí, hrůza hrůzoucí, krása krásoucí, pravda pravdoucí, věky věkoucí, …

CJBB84 16 Tu nastala po celé egyptské zemi tma tmoucí (Ex 10, 22) František Halas : Předjarní Teplo všude smýčí. Slunce zdvihá žezlo A proč ptáci křičí? Aby už ven lezlo semínko a brouci pro ten hlad hladoucí.

CJBB84 17 Idiomatické tvoření konstrukcí typu tma tmoucí (příklady handout) klasifikace slovníkykorpusyinternet vymezení časuleta letoucído večera večeroucíhoměsíce měsícoucí vymezení jiné než časové do mrti mrťoucío chlup chlupoucí přírodní jevytma tmoucízima zimoucímlha mlhoucí kladné pocity/hodnocení krása krásoucímodro modroucíláska láskoucí, hvězda hvězdoucí záporné pocity/hodnocení bída bídoucíhlad hladoucí, smrad smradoucí vztah k místu (od vlastních jmen míst) Praha prahoucí, Čára čároucí vulgarismyv řiti řiťoucí, kráva krávoucí, piča pičoucí, …