GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Světelné jevy Šíření a rychlost světla Odraz a lom světla
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Optické přístroje A. Zobrazovací A1) Subjektivní – obraz neskutečný (brýle, mikroskopy, dalekohledy) A2) Objektivní – obraz skutečný (fotografické přístroje,
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Optické přístroje.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Optické zobrazování Základní pojmy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F34/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Optické čočky Autor: Bc.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Fyzika Čočky.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Digitální učební materiál
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Aneta Trkalová Petra Košárková
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Libor Sovadina
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Z očí do očí.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Transkript prezentace:

GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ OPTICKÉ PŘÍSTROJE GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ

Optické přístroje Dělí se na 2 skupiny: přístroje zobrazovací a přístroje laboratorní na základě geometrických zákonů o refrakci a odrazu bylo vynalezeno mnoho optických přístrojů (lupa, brýle, mikroskop, teleskop...)které zvyšují kapacitu oka: aby bylo vidět to, co je daleko, co je příliš malé...

Čočky čočka, která může být konvexní nebo konkávní, je základní součástí všech těchto přístrojů

Čočka - foto

Oční čočka zaostřuje světelné paprsky vyzářené nebo odražené tělesem a transformuje paprsky na obraz tělesa na sítnici zvláštní svalovina akomoduje (neboli adoptuje) konvergenci oční čočky takovým způsobem, aby byl obraz ostrý

Spojné čočky spojné čočky neboli spojky jsou tlustší ve středu než na okrajích spojnou čočkou je lupa Způsobuje konvergenci: koncentruje (neboli spojuje) rovnoběžné světelné dopadající paprsky do jednoho bodu

Rozptylné čočky rozptylně neboli divergentní čočky, které jsou tenčí ve svém středu než na okraji, způsobují divergenci: procházejí-li jimi rovnoběžné paprsky, jsou odkloněny takovým způsobem, že se oddělují jeden od druhého, jako by vycházely z jednoho bodu vzadu za čočkou

Mikroskop nejjednodušší mikroskop je tvořen dvěma vzájemně posunutými spojnými čočkami, okulárem a objektivem sledovaný předmět je silně osvětlen a pozorován jako průhledný spojná čočka objektivu vytváří obraz předmětu, který je pak zvětšen spojnou čočkou okuláru

Mikroskop - foto

Teleskopy na pozorování oblohy používají astronomové teleskopy Stejně jako mikroskopy jsou tvořeny objektivem a okulárem

Oko je velmi jednoduchý optický přístroj, vyznačující se značnou adaptační schopností

Jak funguje? z hlediska optiky je oko koule, oční bulva před touto bulvou je umístěna konvexní čočka: oční čočka tenká a citlivá membrána neboli sítnice pokrývá vnitřek bulvy aby bylo možno těleso spatřit, musí vyzařovat nebo rozptylovat světlo, které vstupuje do oka

Jak korigovat zrak? aby byl obraz ostrý, je nutné, aby se vytvářel přesně na sítnici pokud je někdo krátkozraký, vidí špatně vzdálené objekty; opakem je dalekozrakost skla brýlí ve formě čoček korigují tyto vady

Krátkozraké oko je příliš konvergentní obraz tělesa se tvoří před sítnicí správný obraz je dosažen pomocí rozptylné, tedy divergentní čočky, která prodlužuje trajektorii světelných paprsků až na sítnici

Dalekozraké oko není dostatečně konvergentní obraz tělesa se tvoří za sítnicí spojná čočka, tedy čočka konvergentní, koriguje tuto vadu tak, že nasměruje paprsky světla na sítnici

Přístroje zobrazovací slouží k vytvoření takového obrazu předmětu, který je lépe pozorovatelný než samotný předmět

Přístroje laboratorní využívají vlastnosti světla a jeho interakce s prostředím k měřícím účelům

Zdroje informací kniha: Fyzika a chemie pro každého internet: www.optickysystem-google.cz internet: www.wikipedia-optika.cz