Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, 405 02 Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Vypravování – Literatura a film Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Metodika k výukovému materiálu Datum vytvoření: 9. 8. 2011 Téma: Vypravování v literárním a filmovém zpracování Cíl prezentace: Propojení slohové části jazyka s literaturou Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál propojuje oblast slohu s literaturou, konkrétně vypravování v detektivních příbězích, v němž se žáci seznámí s retrospektivním vypravováním. V průběhu tématu učitel se žáky diskutuje a dává prostor jejich dovednostem a schopnostem v diskuzních tématech a následně v textu.
Vypravování Literatura a film
VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film Řada literárních děl byla zfilmována (v českém prostředí jsou to třeba díla Michaela Viewegha: Báječná léta pod psa, Výchova dívek v Čechách, Účastníci zájezdu, Román pro ženy) Diskuze Znáš nějaká díla, která byla zfilmována? Četl jsi i literární předlohu? Vyprávěj děj filmu, který jsi viděl. Vyjádři svůj názor na zfilmovaný příběh a životní osudy hrdinů VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film Detektivní žánr Některá vypravování porušují časový sled událostí Vypravování začíná například koncem života hrdiny, postavy, a pak je předáváno v podobě časově – chronologicky - uspořádaných vzpomínek = ► retrospektiva Příběh začíná zpravidla zločinem, po něm následuje napínavé pátrání VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
Pozoruhodná vražda (E.A.Poe: Vraždy v ulici Morgue) Paul Dumas, lékař, vypovídá, že ho za svítání přivolali, aby ohledal mrtvoly. Obě těla ležela na ložních povlacích v pokoji, kde byla nalezena slečna L. Pokožka mladé dámy byla silně pohmožděna a sedřena. Její vzezření lze přičíst prostému faktu, že tělo bylo vraženo do komína. Na hrdle byly četné stopy násilí. Hned pod bradou bylo několik šrámů a mezi nimi četná začernalá místa – zřejmě otisky zarytých prstů. Tvář byla příšerně zohavená, oči vytřeštěné. Jazyk místy prokousán. V krajině břišní objevena veliká podlitina, způsobená patrně tlakem kolena. Podle názoru doktora Dumase byla slečna L. Espanayová uškrcena jednou nebo dvěma neznámými osobami. VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film Úkoly k ukázce Urči, o jaký slohový útvar jde. Zahrajte si na detektiva a pokuste se odhalit pachatele. Které pomůcky slouží detektivovi k dopadení pachatele? Vyjmenuj je. Vyber si některý z detektivních příběhů, zpracuj heslovitou osnovu a vlastními slovy ho odvyprávěj. VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
Skupinová práce Napište vypravování na téma novinové zprávy: Byl to vrah? Čtyřiadvacetiletý J. K. se vracel ve středu večer domů do Veltruské ulice v Praze 9. V chodbě si rozsvítil, nastoupil do výtahu a zmáčkl tlačítko. Když se výtah dostal do úrovně 1. patra, domem otřásl výstřel. Kulka směřovala přímo na kabinu. Naštěstí však neprolétla sklem dveří a J. K. nezranila. Přivolaní policisté nalezli na místě činu nábojnici i kulku ráže 6, 35 mm. Čin je kvalifikován jako pokus o těžké ublížení na zdraví. VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film Použitá literatura Hanzová, Marie – Kamiš, Kamil – Příborská Olga: Sloh od šestky do devítky. Český jazyk. Fragment, Havlíčkův Brod 1998. ISBN 80- 72000-163-9. s. 25 -26. Martinková, Věra: Český jazyk 1. Tripolia, Praha 2000. ISBN 80-86448-00-2. s. 63 VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film
VY_32_INOVACE_04 – Vypravování: Literatura a film Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.