Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta Zhodnocení efektivity programu Pět P za 13 let realizace v České republice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Energie.
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Města ČR – orientace na mapě
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
Reklama Potřebujete nebo chcete vyrobit prezentaci na počítači
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
AC Sparta Praha – VFL Wolfsburg 2. 9:05 B Bohemians 1905 – MFK Košice
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Afrika – státy a hlavní města
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jak měřit transparentnost NNO?
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (2) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
„Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel fax
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
VÝSTUPY Z UČENÍ – PREZENTACE VÝSTUPŮ PROJEKTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích INOVACE VÝSTUPŮ, OBSAHU A METOD BAKALÁŘSKÝCH PROGRAMŮ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
ROK 2010 ÚLOVKY Z REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva dle podklad ů J č ÚS.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Sčítání, odčítání do sta
Úkoly nejen pro holky.
Cesta tam a zase zpátky Konference „Má Česko strategickou vizi EU?“, Praha dne 19. září 2012.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
Nejprve provedeme výpočet v závorce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Vládnutí Svoboda a zodpovědnost (občanská společnost) proces vládou vybraný, jí vyžadovaný a uskutečňovaný síla vlády.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Transkript prezentace:

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta Zhodnocení efektivity programu Pět P za 13 let realizace v České republice Mgr. Bohdana Břízová (výtah z výsledků disertační práce) Zpracováno pro potřeby Setkání Asociace Pět P v ČR v Kroměříži dne 23.5.2010

Metodika výzkumu 437 dotazníků POE vyplněných rodiči a dobrovolníky z toho 295 původní verze POE a 142 modifikované verze POE dotazníky vyplněné v 1. a 2. roce vztahu 168 rodičů a 269 dobrovolníků, hodnotili 219 dětí 7 měst (České Budějovice, Jindřichův Hradec, Opava, Písek, Praha, Třebíč, Ústí nad Labem)

Nejvýznamnější zlepšení u původní verze POE Dobrovolníci 1. rok Dobrovolníci 2. rok Rodiče 1. rok 2. rok 1. Sebedůvěra 64,00 % 67,80 % 62,07 % 66,13 % 2. Schopnost vyjádřit pocity 66,07 % 65,85 % 50,00 % 4. Má zájmy nebo koníčky 41,18 % 51,22 % 53,57 % 54,84 % 8. Využívá možnosti školy 97,56 % 24,10 % 96,30 % 32,76 % 10. Výsledky ve škole 27,27 % 29,79 % 60,71 % 45,00 % 14. Projevuje důvěru ve vás 92,59 % 83,08 % 42,31 % 37,29 % 17. Vztah s vrstevníky 43,75 % 58,33 % 55,17 %

Komentář k tabulce K největšímu zlepšení došlo u položek: „Využívá možnosti školy“ (až 97 %!), ale pouze v 1. roce, u dobrovolníků i rodičů „Projevuje důvěru ve vás“- u dobrovolníků v 1. roce 92 %, ve 2. roce 83 % „Sebedůvěra“ (až 68 %) a „Schopnost vyjádřit pocity“ (až 66%) u rodičů i dobrovolníků

Komentáře k původní verzi POE rodiče často volí u původního POE odpověď „stejné“, a to v prvním i druhém roce % zlepšení je mnohanásobně vyšší než % zhoršení u dobrovolníků i rodičů s vysokým % zhoršení se setkáváme u položek „Výsledky ve škole“ (uvádí rodiče) a „Schopnost vyhnout se delikvenci“ (uvádí dobrovolníci) obecně rodiče i dobrovolníci podávají většinou lepší hodnocení ve 2. roce v posouzení změn u dětí se rodiče a dobrovolníci nejčastěji shodují  

Nejvýznamnější zlepšení u modifikované verze POE Dobrovolníci 1. rok Dobrovolníci 2. rok Rodiče 1. rok 4. Agresivita 52,6 % 36,4 % 53,6 % 63,6 % 7. Odmlouvavost 61,5 % 37,5 % 35,3 % 58,8 % 11. Nesoustředěnost 60,9 % 40,9 % 62,2 % 61,9 % 12. Dostatek kamarádů 46,7 % 68,2 % 34,9 % 73,9 % 16. Začlenění do škol. kolektivu 50,0 % 61,1 % 54,8 % 76,2 % 21. Zájem o nové věci 68,0 % 63,4 % 95,5 % 22. Sebedůvěra 66,7 % 79,2 % 23. Schopnost vyjádřit pocity 68,6 % 65,4 % 51,3 % 69,6 % 24. Samostatné rozhodování 48,6 % 55,6 % 27. Nesamostatnost 34,4 % 42,9 % 62,5 % 75,0 %

Komentář k tabulce K největšímu zlepšení došlo: v dostatku kamarádů (až 74 %) v začlenění do školního kolektivu (až 76 %) v zájmu o nové věci (až 95,5 %!!!) v sebedůvěře dítěte (až 79 %) v samostatném rozhodování (až 79 %) v nesamostatnosti (až 75%) a to vždy ve druhém roce fungování dvojice vyšší % zlepšení rodiče uvádějí častěji až ve druhém roce (u dobrovolníků tento jev není tak častý rodiče jsou celkově k zaznamenávání změn u dětí citlivější

Komentáře k modifikované verzi POE rodiče obecně v menší míře označují odpověď „nevím“ není problém“ označili rodiče i dobrovolníci ve více než 50% v následujících oblastech: záškoláctví, toulky, krádeže, vandalismus, sebepoškozování či že dítě šikanuje vrstevníky, dále somatické problémy typu enuréza, tiky a koktavost dobrovolníci nejčastěji nedokáží posoudit položku „Dítě je šikanováno“ a oblast školy („Problémy s učením“, „Vztah pedagoga k dítěti“ a „Začlenění do školního kolektivu“) ke zlepšení dochází také v somatické oblasti (především tiky, bolesti břicha, enuréza a enkopréza) zlepšení v oblasti emoční lability, úzkostnosti, unavitelnosti, fixace a méněcennosti uvádí více rodiče (větší zlepšení) než dobrovolníci položky s nejnižším procentem zlepšení i zhoršení - např. „Záškoláctví“, „Toulky“, „Dítě šikanuje vrstevníky“, „Enuréza, enkopréza“ a „Tiky“

Komentáře k modifikované verzi POE velký posun v hodnocení v čase, v průběhu 2. roku se hodnocení rodičů i dobrovolníků průkazně zlepšuje u dobrovolníků lepší hodnocení ve druhém roce tam, kde v prvním nebylo (až o 25%): toulky, krádeže, sebepoškozování somatické problémy (enu, enko, tiky, nehty) vysoká % zhoršení, ale naopak i zlepšení, vždy ve 2. roce, u rodičů: „Nevhodná mluva“ „Odmlouvavost „Agresivita“ „Problémy s učením“

Výsledky na úrovni škál původní tři škály (Chování, Sociální oblast, Osobnost a somatika) byly rozčleněny na 7 škál: Rizikové chování (např. záškoláctví, toulky, agresivita, vandalismus) Problémy v chování (např. lhaní, odmlouvavost, nepořádnost, mluva) Sociální adaptace (např. kamarádi, zájmy a koníčky, situace v rodině) Škola (např. začlenění do šk. Kolektivu, problémy s učením) Osobní kompetence (např. sebedůvěra, zájem o věci, rozhodování) Osobní problémy (např. fixaxe, rozmazlenost, citová labilita) Somatické problémy (např. enu, enko, tiky, břicho) oblast chování (škály Rizikové chování a Problémy v chování) zůstává bez průkazných změn, stejně jako škála Škola k průkazným změnám dochází především ve škálách Sociální adaptace, Osobní kompetence a Osobní problémy

Komentáře ke škálám celkově mírně pozitivnější vyznění výsledků skupiny respondentů, která hodnotila program ve druhém roce výpovědi rodičů a dobrovolníků se nejčastěji významně neliší rodiče udávají v 1. roce v osobních problémech žádné či mírné zlepšení rodiče hodnotí ve 2. roce lépe sociální adaptaci a sociální kompetence rodiče citlivěji zaznamenávají změny izolace škál, které jsou vůči programu víceméně rezistentní, se prokázala jako přínosná

Souhrn rodiče jsou vůči změnám u dítěte citlivější více pozitivních změn nacházíme ve 2.roce fungování dvojice průkazné pozitivní změny v osobních kompetencích a sociální adaptaci nejvýznamnější zlepšení sebedůvěra až v 79% samostatné rozhodování (také až 79%) zájem o nové věci (95,5%) dostatek kamarádů (až 74%) schopnost vyjádřit pocity (až 68%) oblast chování (rizikové a problematické) bez průkazných změn, stejně jako oblast školy modifikované POE je citlivější vůči změnám u dětí než POE původní

Odborné články Břízová, B. Zhodnocení efektivity programu Pět P. Sociální práce/Sociálna práca. 3/2010. ISSN 1213-624. Břízová, B., Kohoutek, T. Program Päť P a jeho efektívnosť. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1/2010. ISSN 055-5574. Břízová, B. Analýza současného stavu realizace programu Pět P v České republice. Zdravotníctvo a sociálna práca. 3/2010. ISSN 1336-9326. Břízová, B. Theoretical Basis of the Big Brothers Big Sisters and its national „Five P“. Journal of Nursing, Social Studies and Public Health. 3/2010. ISSN 1804-1868.

Děkuji… Vám za pozornost… všem pobočkám, které se účastnily výzkumu i ostatním pobočkám, které jsem neustále otravovala e-maily Výboru Asociace Pět P „mým“ Koordinátorům za trpělivost Vám za pozornost…

KONTAKT Garant programu Pět P v Českých Budějovicích: Mgr. Bohdana Břízová – brizova@zsf.jcu.cz Korespondenční adresa: Program Pět P Jírovcova 24 370 04 České Budějovice Pracoviště: E. Destinové 46 370 05 České Budějovice