současnost i budoucnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzorové příklady a inspirace pro úspěšné realizace
Advertisements

Nový koncept odpadového hospodářství moderních producentů odpadu (logistických areálů, průmyslových firem, obchodních center, apod.)
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
stlačený zemní plyn vs. nafta
Chemické ošetřování sadů a vinic
Solární systémy pro aktivní topení
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Zemní plyn jako pohonná hmota
• Vliv výběru a kvality tepelné izolace komponentů a potrubí na energetickou náročnost systému předávání tepla Joule 2010 Září Zdeněk HERMAN Předávací.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
P R E Z E N T A C E Auto Salač s.r.o.
VÍTKOVICE MACHINERY GROUP
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
Tisková konference TEPLOFIKACE LEDVIC 12. září 2013 Ing. Vladimír Gult předseda představenstva a generální ředitel.
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Opel a stlačený zemní plyn (CNG) Zbyněk Janeček Fleet & CV Manager GM Southeast Europe (Opel, Chevrolet) Branch office Praha Praha,
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku - Místku Technické prostředky Bc. Petr Jirout 2011.
Kdo chce být milionářem ?
generální ředitel a předseda představenstva
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Mapa zájmu - plány.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Dielektrická elektrotepelná zařízení
Moderní zařízení pro energetické využití odpadů (EVO) malých kapacit
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
VYUŽITÍ TECHNOLOGIÍ CNG pro potřeby energeticky nezávislého kraje
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Výroba kyseliny sírové
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
možnosti a význam použití
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Oddělení vodíkových technologií
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
Vývoj kvality ovzduší v České republice
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Nové zdroje perspektivy a slepé uličky
Produktová prezentace
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Zdeněk Machala, Jiří Křivan
Kritické situace v PS ČR
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Vývoj CNG v České republice
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

současnost i budoucnost CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.

VÍTKOVICE MACHINERY GROUP Jsme nejvýznamnější středoevropskou strojírenskou skupinou. Tradiční výroba sériových produktů a engineeringové obory byly nedávno úspěšně doplněny dvěma novými oblastmi: Informační technologie Green Technology – CNG a bioplyn Zahrnujeme okolo třiceti vysoce specializovaných společností To vše zastřešuje značka VÍTKOVICE, která v roce 2013 slaví své 185. výročí.

Stručně o CNG CNG: zkratka Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn (chem.složení 98% metan) Ekologické palivo CNG vozidla neprodukují prachové částice (PM10), výrazně nižší jsou emise oxidu dusíku, síry a především oxidů uhlíku (CO2 o 25% až 35% nehrozí kontaminace půdy, komunikací, garáží… výrazné omezení vypouštěných zplodin přispívá k ochraně ovzduší Ekonomické palivo Výrazné úspory na provozu vozidel v přepočtu na 1 km (až 30-50%) „NEVIDITELNÉ ÚSPORY“ – zemní plyn jako palivo nelze prakticky zcizit (zamezení „úkapů“ ze systému“)! „Nevyčerpatelné“ zásoby zemního plynu ve světě Dlouhodobě dostatečné zásoby ložisek zemního plynu Možnost získání z bioplynu !!! alternativní PHM pro blízkou budoucnost !!! viz: Indie, Írán, Pákistán, Čína, Argentina, Brazílie…na světě je celkem cca 17,5 mil.CNG vozidel!) Nejbezpečnější pohonná hmota skladování v silnostěnných tlakových lahvích, pojistky úniku plynu Volně se rozptyluje, nehrozí kontaminace půdy, garáží atd. vysoká zápalná teplota oproti jiným palivům

Rozšíření vozidel na CNG ve světě (statistika NGVA) Česká Republika: 6.300 Švédsko: 25.000 Rusko: 100.000 Německo: 100.000 Ukrajina: 200.000 Itálie: 700.000 Irán: 2.500.000 USA: 100.000 Pakistán: 2.300.000 Čína: 500.000 Egypt: 150.000 Kolumbie: 500.000 Indie: 4.500.000 Thajsko: 200.000 Brazílie: 1.900.000 Argentina: 2.000.000 Celkový počet vozidel na CNG ve světě: cca 17,5 mil. CNG je zdaleka nejrozšířenější alternativní palivo na světě!!!

…ale rovněž vyvíjíme zcela nové! Využití CNG v holdingu Vítkovice Machinery Group Produkty na CNG nejen aktivně využíváme… …ale rovněž vyvíjíme zcela nové!

PLNÍCÍ STANICE CNG Široká škála CNG systémů včetně poradenství, financování a servis. Poskytnutí řešení, bez ohledu na to, pokud vozový park se skládá z jednoho osobního vozu nebo velkého počtu užitkových nákladních automobilů a autobusů. Plnící technologie pro pomalé a rychlé stlačování zemního plynu. Aplikace použitelné v domácnostech, průmyslových prostorách a pro veřejné a mateřské stanice CNG. Kapacita kompresoru: od 5 Nm3/h do několika tisíc Nm3/h Vstupní tlak: 0.02 - 60 bar Výstupní tlak: 200 - 330 bar Výstup: pistole NGV I / NG II, kartový terminal, vzdálený monitoring Sendvičové řešení Vzdálený přístup

CNG vnitropodniková plnicí stanice Technické parametry: Výkon kompresoru: 100 – 200 Nm3 Zásobníky lahví: 24x80 litrů = 1920 litrů

Veřejné PS CNG Technické parametry: Výkon kompresoru: 200 – 1000 Nm3 Zásobníky lahví: 16x190 litrů = 3040 litrů

PS CNG pro dopravní podniky Technické parametry: Výkon kompresoru: 1000 a více Nm3 Zásobníky lahví: 30x190 litrů = 5700 litrů

MOBILNÍ PLNÍCÍ STANICE (BOOSTER) Mobilní plnicí stanice slouží k distribuci zemního plynu v místech kde není možné zajistit zdroj zemního plynu z rozvodné sítě. Předpokládané použití mobilních plnících stanic například: hlavní tepny silniční infrastruktury, odlehlé oblasti mimo infrastrukturu, v místech dočasných aktivit nebo areály firem apod. Dle rozsahu použití mohou být stanice upravovány dle specifických požadavků např. doplněním platebním terminálem, rozšíření kapacity zásobníku, počtem a typem výdejních míst, energetickou autonomností atd.

Virtuální plynovod - příklad využití Lokální distribuce Dceřinná plnící stanice - booster Energie pro průmysl Mateřská plnící stanice Plynovod

CNG lokomotiva řady 703.8 Technické parametry: Motor Tedom 180 kW Převodovka hydraulická původní SRM Tlakové plynové láhve, objem 4 x 150 litrů Hmotnost při tlaku 200 bar: 84 kg Průměrná spotřeba: 7,5 kg / mth Maximální rychlost: 40 km / hod Tažná síla na háku: 82 kN

CNG lokomotiva řady 714 (dvoumotorová) Technické parametry: Výkon 520 kW Motor 2x TEDOM 260 kW Dva motorgenerátory poháněné motory TEDOM Každý motorgenerátor pohání jeden podvozek Přenos výkonu elektrický Maximální rychlost 80 km/hod Počet náprav 4 Celková hmotnost 64 t Porovnání nákladů a dojezdu Nafta CNG Spotřeba 13,5 l/1hod 14 kg/1hod Zásoba paliva 2 200 l 486 kg Doba provozu mezi tank. 163 hod 32,4 hod Dojezd (40l/100km) 5 500 km 1 000 km Náklady na 1 mth 312 Kč 135 Kč Náklady na 5 tis. mth/rok 1 560 tis Kč 675 tis Kč

CNG lokomotiva řady 714.8 (jednomotorová) Technické parametry: Délka přes nárazníky 14 290 mm Šířka 3 100 mm Výška 4 165 mm Rozvor podvozků 7 600 mm Hmotnost 64 t Hmotnost na nápravu 16 t Palivo stlačený zemní plyn (CNG) Typ spalovacího motoru Caterpillar 3412G Zdvihový objem spalovacího motoru 27 l Uspořádání spalovacího motoru vidlicový dvanáctiválec Popis spalovacího motoru elektronicky řízený zážehový motor přeplňovaný dvěma paralelně řazenými turbodmychadly a mezichladičem plnícího vzduchu Zásoba paliva vodní objem 4 354l 650 kg CNG při 200 Bar Přenos výkonu elektrický AC/DC Jmenovitý výkon 600 kW / 1 800 ot./min. Nejvyšší provozní rychlost 90 km/hod.

Centrum přestaveb vozidel na CNG Přestavěná vozidla: ŠKODA FABIA ŠKODA OCTAVIA HYUNDAI ix20 RENAULT TWINGO GAZ

Škoda Fabia CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 MPi/ 40 kW Dojezd: CNG 150 km / benzín 600 km PŘESTAVBA: - Použity 1 ks tlakové láhve o celkovém objemu 70 l = 14 m³ plynu - Umístění lahve v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6 l benzínu na 100 km 2,24 Kč / 1 km 5 kg CNG na 100 km 1,17 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1.07 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH

Škoda Octavia CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.6 MPi/ 77 kW Dojezd: CNG 250km / benzín 700 km PŘESTAVBA: - Použity 3 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 90 l = 18 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,4 l benzínu na 100 km 2,38 Kč / 1 km 4,7 kg CNG na 100 km 1,20 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,18 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH

HYUNDAI ix20 TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.4 DOHC / 66 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,0 l benzínu na 100 km 2,28 Kč / 1 km 4,3 kg CNG na 100 km 1,01 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,27 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH

Městská policie v Ostravě jezdí na CNG

RENAULT Twingo CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 / 55 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 4,9 l benzínu na 100 km 1,91 Kč / 1 km 3,7 kg CNG na 100 km 0,87 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,04 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH

GAZ Gazelle 33023 Technická specifikace: Motor: zážehový, atmosferický, vodou chlazený EURO 4 Typ motoru: ZMZ 40904 16V DOHC Počet válců: 4 v řadě Výkon: 94 KW Obsah: 2 500 ccm Kroutící moment: 217 NM Palivový systém: elektronické vstřikování paliva Řídící jednotka: BOSCH Kombinovaná spotřeba: 11 l Maximální rychlost: 125 km/h Převodovka: GAZ mechanická 5+1 Pohon: 4x2 zadní nápravy Rozměny vozidla: Rozvor: 2900mm Délka: 5510 mm Šířka: 2380 mm Výška: 2120 mm Hmotnosti: Provozní hmotnost: 1 800 kg Užitečná hmotnost: 1 700 kg Celková hmotnost: 3 500 kg Rozměry ložné plochy: Délka: 2300 mm Šířka: 2000 mm Výška bočnic: 380 mm Pneu: 175R16 C Nápravy: Přední: tuhá listové pružiny Zadní: tuhá, trvale poháněná, listové pružiny

Růst počtu vozidel a ostatní techniky s pohonem na CNG ve VMG Úspora: nafta/benzín – minimálně 9,2–12,7 mil. Kč v roce 2012 (odhad 14 mil. v r. 2013)!!! Zásadní redukce znečišťujících látek v ovzduší jejichž zdrojem je doprava!!!

Plánována výstavba 25 veřejných stanic pod značkou CNGvitall Výstavba sítě plnících stanic CNGvitall Plánována výstavba 25 veřejných stanic pod značkou CNGvitall realizace do konce r.2014 celková investice cca 300 mil. Kč Plnící stanice budou téměř výhradně umisťovány na hlavních tazích, především na dálnicích a silnicích 1.třídy (D1, D5, D8, R35…) Další cíle rozvoje CNG, resp. stávající trendy: Zaplnění „bílých míst“, výstavba CNG stanic v nových lokalitách Oddémonizování CNG jako „nebezpečného“ paliva umístění na refýži vedle běžných PHM

Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.