současnost i budoucnost CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.
VÍTKOVICE MACHINERY GROUP Jsme nejvýznamnější středoevropskou strojírenskou skupinou. Tradiční výroba sériových produktů a engineeringové obory byly nedávno úspěšně doplněny dvěma novými oblastmi: Informační technologie Green Technology – CNG a bioplyn Zahrnujeme okolo třiceti vysoce specializovaných společností To vše zastřešuje značka VÍTKOVICE, která v roce 2013 slaví své 185. výročí.
Stručně o CNG CNG: zkratka Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn (chem.složení 98% metan) Ekologické palivo CNG vozidla neprodukují prachové částice (PM10), výrazně nižší jsou emise oxidu dusíku, síry a především oxidů uhlíku (CO2 o 25% až 35% nehrozí kontaminace půdy, komunikací, garáží… výrazné omezení vypouštěných zplodin přispívá k ochraně ovzduší Ekonomické palivo Výrazné úspory na provozu vozidel v přepočtu na 1 km (až 30-50%) „NEVIDITELNÉ ÚSPORY“ – zemní plyn jako palivo nelze prakticky zcizit (zamezení „úkapů“ ze systému“)! „Nevyčerpatelné“ zásoby zemního plynu ve světě Dlouhodobě dostatečné zásoby ložisek zemního plynu Možnost získání z bioplynu !!! alternativní PHM pro blízkou budoucnost !!! viz: Indie, Írán, Pákistán, Čína, Argentina, Brazílie…na světě je celkem cca 17,5 mil.CNG vozidel!) Nejbezpečnější pohonná hmota skladování v silnostěnných tlakových lahvích, pojistky úniku plynu Volně se rozptyluje, nehrozí kontaminace půdy, garáží atd. vysoká zápalná teplota oproti jiným palivům
Rozšíření vozidel na CNG ve světě (statistika NGVA) Česká Republika: 6.300 Švédsko: 25.000 Rusko: 100.000 Německo: 100.000 Ukrajina: 200.000 Itálie: 700.000 Irán: 2.500.000 USA: 100.000 Pakistán: 2.300.000 Čína: 500.000 Egypt: 150.000 Kolumbie: 500.000 Indie: 4.500.000 Thajsko: 200.000 Brazílie: 1.900.000 Argentina: 2.000.000 Celkový počet vozidel na CNG ve světě: cca 17,5 mil. CNG je zdaleka nejrozšířenější alternativní palivo na světě!!!
…ale rovněž vyvíjíme zcela nové! Využití CNG v holdingu Vítkovice Machinery Group Produkty na CNG nejen aktivně využíváme… …ale rovněž vyvíjíme zcela nové!
PLNÍCÍ STANICE CNG Široká škála CNG systémů včetně poradenství, financování a servis. Poskytnutí řešení, bez ohledu na to, pokud vozový park se skládá z jednoho osobního vozu nebo velkého počtu užitkových nákladních automobilů a autobusů. Plnící technologie pro pomalé a rychlé stlačování zemního plynu. Aplikace použitelné v domácnostech, průmyslových prostorách a pro veřejné a mateřské stanice CNG. Kapacita kompresoru: od 5 Nm3/h do několika tisíc Nm3/h Vstupní tlak: 0.02 - 60 bar Výstupní tlak: 200 - 330 bar Výstup: pistole NGV I / NG II, kartový terminal, vzdálený monitoring Sendvičové řešení Vzdálený přístup
CNG vnitropodniková plnicí stanice Technické parametry: Výkon kompresoru: 100 – 200 Nm3 Zásobníky lahví: 24x80 litrů = 1920 litrů
Veřejné PS CNG Technické parametry: Výkon kompresoru: 200 – 1000 Nm3 Zásobníky lahví: 16x190 litrů = 3040 litrů
PS CNG pro dopravní podniky Technické parametry: Výkon kompresoru: 1000 a více Nm3 Zásobníky lahví: 30x190 litrů = 5700 litrů
MOBILNÍ PLNÍCÍ STANICE (BOOSTER) Mobilní plnicí stanice slouží k distribuci zemního plynu v místech kde není možné zajistit zdroj zemního plynu z rozvodné sítě. Předpokládané použití mobilních plnících stanic například: hlavní tepny silniční infrastruktury, odlehlé oblasti mimo infrastrukturu, v místech dočasných aktivit nebo areály firem apod. Dle rozsahu použití mohou být stanice upravovány dle specifických požadavků např. doplněním platebním terminálem, rozšíření kapacity zásobníku, počtem a typem výdejních míst, energetickou autonomností atd.
Virtuální plynovod - příklad využití Lokální distribuce Dceřinná plnící stanice - booster Energie pro průmysl Mateřská plnící stanice Plynovod
CNG lokomotiva řady 703.8 Technické parametry: Motor Tedom 180 kW Převodovka hydraulická původní SRM Tlakové plynové láhve, objem 4 x 150 litrů Hmotnost při tlaku 200 bar: 84 kg Průměrná spotřeba: 7,5 kg / mth Maximální rychlost: 40 km / hod Tažná síla na háku: 82 kN
CNG lokomotiva řady 714 (dvoumotorová) Technické parametry: Výkon 520 kW Motor 2x TEDOM 260 kW Dva motorgenerátory poháněné motory TEDOM Každý motorgenerátor pohání jeden podvozek Přenos výkonu elektrický Maximální rychlost 80 km/hod Počet náprav 4 Celková hmotnost 64 t Porovnání nákladů a dojezdu Nafta CNG Spotřeba 13,5 l/1hod 14 kg/1hod Zásoba paliva 2 200 l 486 kg Doba provozu mezi tank. 163 hod 32,4 hod Dojezd (40l/100km) 5 500 km 1 000 km Náklady na 1 mth 312 Kč 135 Kč Náklady na 5 tis. mth/rok 1 560 tis Kč 675 tis Kč
CNG lokomotiva řady 714.8 (jednomotorová) Technické parametry: Délka přes nárazníky 14 290 mm Šířka 3 100 mm Výška 4 165 mm Rozvor podvozků 7 600 mm Hmotnost 64 t Hmotnost na nápravu 16 t Palivo stlačený zemní plyn (CNG) Typ spalovacího motoru Caterpillar 3412G Zdvihový objem spalovacího motoru 27 l Uspořádání spalovacího motoru vidlicový dvanáctiválec Popis spalovacího motoru elektronicky řízený zážehový motor přeplňovaný dvěma paralelně řazenými turbodmychadly a mezichladičem plnícího vzduchu Zásoba paliva vodní objem 4 354l 650 kg CNG při 200 Bar Přenos výkonu elektrický AC/DC Jmenovitý výkon 600 kW / 1 800 ot./min. Nejvyšší provozní rychlost 90 km/hod.
Centrum přestaveb vozidel na CNG Přestavěná vozidla: ŠKODA FABIA ŠKODA OCTAVIA HYUNDAI ix20 RENAULT TWINGO GAZ
Škoda Fabia CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 MPi/ 40 kW Dojezd: CNG 150 km / benzín 600 km PŘESTAVBA: - Použity 1 ks tlakové láhve o celkovém objemu 70 l = 14 m³ plynu - Umístění lahve v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6 l benzínu na 100 km 2,24 Kč / 1 km 5 kg CNG na 100 km 1,17 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1.07 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH
Škoda Octavia CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.6 MPi/ 77 kW Dojezd: CNG 250km / benzín 700 km PŘESTAVBA: - Použity 3 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 90 l = 18 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,4 l benzínu na 100 km 2,38 Kč / 1 km 4,7 kg CNG na 100 km 1,20 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,18 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH
HYUNDAI ix20 TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.4 DOHC / 66 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,0 l benzínu na 100 km 2,28 Kč / 1 km 4,3 kg CNG na 100 km 1,01 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,27 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH
Městská policie v Ostravě jezdí na CNG
RENAULT Twingo CNG TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 / 55 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 4,9 l benzínu na 100 km 1,91 Kč / 1 km 3,7 kg CNG na 100 km 0,87 Kč / 1 km Úspora na 1 km 1,04 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH
GAZ Gazelle 33023 Technická specifikace: Motor: zážehový, atmosferický, vodou chlazený EURO 4 Typ motoru: ZMZ 40904 16V DOHC Počet válců: 4 v řadě Výkon: 94 KW Obsah: 2 500 ccm Kroutící moment: 217 NM Palivový systém: elektronické vstřikování paliva Řídící jednotka: BOSCH Kombinovaná spotřeba: 11 l Maximální rychlost: 125 km/h Převodovka: GAZ mechanická 5+1 Pohon: 4x2 zadní nápravy Rozměny vozidla: Rozvor: 2900mm Délka: 5510 mm Šířka: 2380 mm Výška: 2120 mm Hmotnosti: Provozní hmotnost: 1 800 kg Užitečná hmotnost: 1 700 kg Celková hmotnost: 3 500 kg Rozměry ložné plochy: Délka: 2300 mm Šířka: 2000 mm Výška bočnic: 380 mm Pneu: 175R16 C Nápravy: Přední: tuhá listové pružiny Zadní: tuhá, trvale poháněná, listové pružiny
Růst počtu vozidel a ostatní techniky s pohonem na CNG ve VMG Úspora: nafta/benzín – minimálně 9,2–12,7 mil. Kč v roce 2012 (odhad 14 mil. v r. 2013)!!! Zásadní redukce znečišťujících látek v ovzduší jejichž zdrojem je doprava!!!
Plánována výstavba 25 veřejných stanic pod značkou CNGvitall Výstavba sítě plnících stanic CNGvitall Plánována výstavba 25 veřejných stanic pod značkou CNGvitall realizace do konce r.2014 celková investice cca 300 mil. Kč Plnící stanice budou téměř výhradně umisťovány na hlavních tazích, především na dálnicích a silnicích 1.třídy (D1, D5, D8, R35…) Další cíle rozvoje CNG, resp. stávající trendy: Zaplnění „bílých míst“, výstavba CNG stanic v nových lokalitách Oddémonizování CNG jako „nebezpečného“ paliva umístění na refýži vedle běžných PHM
Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.