PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Projektové řízení Modul č.1.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Řízení poradců ze soukromého sektoru Školení na řízení plánování a procesů PPP Twinningový projekt CZ/2005/IB/FI/04 Mikko AJ Ramstedt Senior.
Facility management ČSN EN
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
1 VÝHODY A RIZIKÁ PPP Transparency International Slovensko Právna regulácia a hlavné riziká PPP v Českej republike Jan Krofta Dáňa, Pergl & Partners, advokátní.
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
NABÍDKA PROJEKTU ENERGETICKÝCH ÚSPOR 1. Projekty energetických úspor – metoda Energy Performance Contracting (dále EPC) EPC – „energetické služby se zárukou,“
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Johnson & Kramařík Perspektivy PPP v České republice JUDr. Roman Kramařík, Ph.D. 17. března 2004.
Metodika vypracování koncesního projektu
Obsah Obsah Etapy realizace PPP projektu
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Public Private Partnerships
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Personální plán pro podnikatelský plán
Public Private Partnerships (nejen) ve školství 8. března 2011.
Public Private Partnerships
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Veřejné zakázky a „PPP“
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Radek Jurčík
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT

Příklad investování veřejného sektoru Sport a volný čas Multifunkční sportovní areály Cyklostezky Dětská hřiště Doprava Infrastruktura Provoz autobusového/ vlakového nádraží Světelné značení Rozvoj místních komunikací Ubytovací projekty Věznice Domovy pro seniory Sociální bydlení Dětské domovy Životní prostředí Vodovody a kanalizace Odvoz, likvidace a recyklace odpadu Zdravotnictví Nemocnice Zdravotní střediska Administrativa – provoz Budovy radnice Úřady práce Budovy Městské policie Hasičské stanice Finanční úřady Justiční areály Vzdělávací projekty Školní jídelny Internáty Základní školy

Priority a cíle rozvoje – stanovení pořadí investičních akcí Veřejný sektor často nemá finanční prostředky na pokrytí všech investičních akcí. Proto je nutné sestavit strategický plán a jednotlivým akcím přiřadit priority. V úvahu je nutno brát několik faktorů: Strategický plán rozvoje Životnost a stav stávajících zařízení Národní strategické plány rozvoje a rozvojové plány Vyšších územně správních celků Subjektivní faktory (předvolební sliby, aktuální poptávku občanů, …). Přiřazení těchto priorit by mělo probíhat za pomoci kvalitativního (nefinančního) hodnocení. Na základě výstupů z tohoto rozdělení je nutné se zamyslet nad samotnou finanční proveditelností jednotlivých akcí.

Způsob financování projektů Způsobů financování projektů je více. Při posuzování vhodnosti konkrétního z nich by měly být zváženy jejich výhody a nevýhody a zároveň rizika z nich vyplývající. Jedná se především o následující způsoby: Financování z rozpočtu Nájem/leasing - Soukromý partner pořídí službu a za poplatek ji veřejnému partnerovi pronajme Dotace - Financování z dotací vyššího správního celku, EU Úvěr - Financování za pomoci standardních úvěrových nástrojů Sekuritizace - Financování za pomoci emise dluhopisů PPP - Využití modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru

Co to je PPP? Public Private Partnership (PPP) je partnerství veřejného a soukromého sektoru za účelem realizace projektů poskytování veřejných služeb. Veřejný sektor tak oproti tradiční metodě zpracování projektů využívá předností soukromého sektoru, jeho schopností a zdrojů. V praxi to obvykle znamená, že určitou veřejnou investici nebo službu nebuduje, neprovozuje a neposkytuje přímo veřejný sektor (stát, region či obec), ale soukromý sektor (nestátní firma nebo skupina firem). Po smluvené době poté přejde provozovaný projekt do rukou veřejného sektoru. Veřejný sektor tak vystupuje v PPP projektech především jako manažer a dohlížitel nad realizovanou prací a poskytováním veřejných služeb.

Soukromý a veřejný sektor Soukromý sektor nabízí: Efektivní realizaci projektu a nakládání s finančními prostředky Finanční zdroje Odpovědnost za realizaci a provoz projektu Veřejný sektor nabízí: Koordinaci projektu Veřejné dotace

Čím je typická tradiční veřejná zakázka? Slabé stránky: Potřeba disponovat rozpočtovými prostředky pro pokrytí investičních nákladů v úvodu projektu Veškerá rizika spojená s provozem jsou na straně veřejného sektoru Nutnost organizace výběrového řízení na dodavatele v případě významné obnovy/rekonstrukce v průběhu doby životnosti investice Často dochází k překročení rozpočtovaných nákladů na výstavbu a provoz Nižší transparentnost Často dochází k prodloužení doby výstavby vůči plánu Silné stránky: Nižší časová a finanční náročnost přípravy a realizace projektu Nižší administrativní náročnost přípravy projektu

Co je typické pro PPP? PPP Slabé stránky: Délka přípravy projektu a výběru soukromého partnera Vyšší náklady spojené s přípravou projektu a procesem výběru soukromého partnera (na straně veřejného i soukromého sektoru) Nižší míra flexibility v průběhu projektu (ve vztahu k požadovaným výstupům projektu) a řízení dlouhodobého kontraktu Silné stránky: Vyšší předvídatelnost nákladů a časové realizace Rozložení investičních nákladů v čase (není třeba disponovat rozpočtovými prostředky na pokrytí investičních nákladů v úvodu projektu) Výrazné výkonnostní pobídky motivující k dodržení definované kvality služeb Hlavní rizika spojená s výstavbou a provozem projektu jsou převedena na soukromého partnera Orientace na hodnotu za peníze v průběhu celého životního cyklu projektu Zajištění výstavby a provozu projektu jedním soukromým partnerem přináší úspory Vyšší transparentnost procesu Vyšší konkurence v rámci soutěže

VEŘEJNÉ INVESTOVÁNÍ KLASICKÉ PPP Veřejné zakázky ZVZ „Kvazikoncese“/ veřejné zakázky typu PPP § 1 odst. 2 a 3 KZ § 156 ZVZ Koncesní smlouvy KZ

Koncese vs. veřejná zakázka z pohledu rizik a braní užitků Investiční náklady nutné pro pořízení infrastruktury hradí zadavatel všechna rizika spojená s investicí nese zadavatel dodavatel nese rizika spojená pouze se subdodávkami koncese: koncesionář bere užitky vyplývající z provozování služeb nebo z využívání realizovaného díla koncesionář nese podstatnou část rizik spojených s braním užitků „kvazikoncese“ podle § 1 odst. 2 KZ

Kvazikoncese“ definovány v § 156 ZVZ a § 1 odst. 2 a 3 KZ: nadlimitní VZ dlouhodobost – doba určitá (min. 5 let) přenesení rizik na dodavatele nad míru obvyklou blíží se povahou koncesím, ALE dle definice jsou VZ zadání realizováno dle ZVZ platí další hmotněprávní ustanovení z KZ – náležitosti smlouvy, schvalování projektu a smlouvy, rozpočtový dozor MF některé z pilotních projektů PPP

PPP proces a role koncesního projektu v něm PPP projekty jsou standardně realizovány v rámci následujících projektových fází: FÁZE PŘÍPRAVY Identifikace projektu Koncesní projekt Příprava výběrového řízení Výběr partnera Uzavření smluv FÁZE REALIZACE Realizace projektu Monitoring výkonnosti Ukončení projektu

Vypracování Koncesního projektu Hlavním cílem vypracování Koncesního projektu je doporučit vhodný způsob realizace projektu. Koncesní projekt bývá řešen v následujících krocích: Testování trhu Strategický rámec projektu Návrh a hodnocení variant řešení Finanční model preferované varianty Testování hodnoty za peníze (PPP, nebo veřejná zakázka?) Doporučení řešení a dalších kroků Právní posouzení variant řešení

Posouzení Hodnoty za peníze Při hodnocení jednotlivých variant realizace projektu je třeba brát v úvahu i nefinanční přínosy. Veřejná zakázka (PSC) Analýza možností dodání služby Preferovaná varianta Ověření Hodnoty za peníze PPP

Hodnota za peníze Tzv. „hodnota za peníze“ je optimální kombinace celoživotních nákladů projektu a kvality, přičemž takový projekt nemusí být vždy nejlevnější, je ale vždy „ekonomicky nejvýhodnější“. Výrazný vliv na hodnotu za peníze mají zejména rizika, která jsou v rámci PPP projektu přenesena na soukromý sektor.

„Kvazikoncese“ definovány v § 156 ZVZ a § 1 odst. 2 a 3 KZ: nadlimitní VZ dlouhodobost – doba určitá (min. 5 let) přenesení rizik na dodavatele nad míru obvyklou blíží se povahou koncesím, ALE dle definice jsou VZ zadání realizováno dle ZVZ platí další hmotněprávní ustanovení z KZ – náležitosti smlouvy, schvalování projektu a smlouvy, rozpočtový dozor MF

Návrh a hodnocení možností dodání služby Musí být navrženy varianty řešení projektu s ohledem na možnosti výstavby, provozu, … (vždy je nutné zahrnout tzv. nulovou variantu, tedy nerealizování projektu). Na základě kritérií identifikovaných v rámci strategického kontextu projektu jsou jednotlivé varianty zhodnoceny a je vybrána ta, která dosáhne nejlepšího hodnocení. Kritéria mohou být: podpora zainteresovaných skupin, výše investičních nákladů, výše provozních nákladů, realizovatelnost formou PPP, soulad s normami EU, a další

Revize proveditelnosti projektu Žádný projekt nelze připravit bez důkladné prověrky jeho proveditelnosti. Revize proveditelnosti projektu by měla splnit následující cíle: Poskytnout přehled faktorů, které mohou z právního hlediska ovlivnit proveditelnost projektu. Ověřit technickou proveditelnost projektu. Sestavit Katalog rizik projektu. Popsat daňové a účetní aspekty projektu. Posoudit dopady případného předčasného ukončení koncesní smlouvy. A mít následující výstupy: Katalog rizik projektu. Technická a právní řešení v souladu Popis daňových a účetních aspektů projektu.

Technické posouzení proveditelnosti Vypracovává se u projektů, jejichž předmětem je výstavba nebo rekonstrukce. Identifikace technických a funkčních požadavků a standardů. Základ pro identifikaci investičních nákladů a nákladů životního cyklu.

Rizika PPP projektu Jsou to nejenom nebezpečí, ale i převzetí právní a obchodní zodpovědnosti za poskytování či zajišťování veřejné služby či infrastruktury, popř. o odpovědnosti v případě určitých objektivně nastalých situacích. Možnost převedení rizik na soukromý sektor je jednou z hlavních výhod PPP projektů. Rizika je nutné Identifikovat Kvantifikovat Alokovat Rizika výrazně ovlivňují hodnotu za peníze.

Daňové a účetní principy České účetní ani daňové předpisy neobsahují žádnou zvláštní úpravu pro koncesní smlouvy a pro řešení PPP projektů. Je nutné analyzovat dopady na následující druhy daní: daň z přidané hodnoty – jakým způsobem bude soukromý partner uplatňovat na vstupu a výstupu, daň z nemovitostí – v případě vlastnictví aktiv soukromým sektorem je nutné zahrnout do finančního modelu, daň z příjmů právnických osob – je nutné zvážit dopad vlastnické struktury na výši daně z příjmů – tedy výše uznatelných nákladů apod., daň z převodu nemovitostí/daň darovací – v případě vlastnictví aktiv soukromým sektorem je nutné zahrnout do finančního modelu, Případně další

Předčasné ukončení koncesní smlouvy Povinná analýza ekonomických a právních důsledků předčasného ukončení Důvody předčasného ukončení Způsob dalšího zajištění poskytované služby v případě ukončení Majetkoprávní vypořádání stran Diferencované podle důvodu ukončení Vypořádání souvisejících právních vztahů (smlouvy o financování, subdodavatelské vztahy)

Provozní model projektu / Rozdělení činností Popis a návrh rozdělení činností, které je třeba provádět pro zajištění požadované služby (v investiční i provozní fázi). Provozní model je ovlivněn: řády pro provoz související legislativou bezpečnostními standardy vlastnictvím majetku

Implementace projektu Časový harmonogram: Zadání projektu Jednotlivých fází implementace (výstavba, poskytování služeb) Právní režim zadání: koncesní zákon nebo zákon o veřejných zakázkách? Porovnání vhodnosti a časové náročnosti jednotlivých v úvahu připadajících metod zadání