Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/21.3132, III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana Suchá Předmět, ročník: Český jazyk, 6. – 9. ročník Téma: Rozvíjející větné členy Stručný popis: Přívlastek, předmět, příslovečná určení, doplněk, jejich závislost na slovních druzích, jak se na ně ptáme, cvičení Datum vyhotovení: 10. 10. 2011
PŘÍVLASTEK Závisí jedině na podstatném jméně Ptáme se na něj otázkami jaký, který, čí a podstatným jménem, na kterém závisí.
trávník chuť Jaký? zelený náš Jedná se přívlastky shodné Pks malovat na jídlo Jedná se o přívlastky neshodné Pkn
Vyhledej přívlastky a urči, zda jsou shodné nebo neshodné V našem městě se staví mnoho nových rodinných domů. Na konci města vyrostla celá čtvrť barevných domků s malými zahrádkami. Ty si majitelé osázeli různými stromy a květinami veselých barev. Na nedělní procházce jsme obdivovali i čistotu chodníků a celého okolí. Zaujal nás i výhled na Jizeru, protékající v zeleném údolí.
Řešení Pks, Pkn V našem městě se staví mnoho nových rodinných domů. Na konci města vyrostla celá čtvrť barevných domků s malými zahrádkami. Ty si majitelé osázeli různými stromy a květinami veselých barev. Na nedělní procházce jsme obdivovali i čistotu chodníků a celého okolí. Zaujal nás i výhled na Jizeru, protékající v zeleném údolí.
Přívlastek postupně rozvíjející rukavice šedé moje Mezi jednotlivými členy přívlastku postupně rozvíjejícího nepíšeme čárku, (nemůžeme mezi ně vložit spojku) Moje šedé rukavice
Přívlastek několikanásobný růže Červené, žluté a bílé Mezi členy několikanásobného přívlastku píšeme čárku nebo spojku
PŘEDMĚT závisí buď na slovese nebo na přídavném jménu. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu
sloveso přídavné jméno psát plný Petrovi – Pt ve 3. p. nosit sešity Pt ve 4. p. vody Pt ve 2. p. poražený soupeřem Pt v 7. p.
Vyhledej předměty a urči jejich pád Petr si hraje se sešitem. Náš Vašík rozbil nové kolo. Bezděz jsme zahlédli cestou z okna. Mileně se nepodařilo upéct koláč. Bez tebe na žádný výlet nepojedeme. Vyhráli jsme soutěž ve fotografování. Chci vás všechny vidět.
řešení: Petr si hraje se sešitem 7. p.. Náš Vašík rozbil nové kolo 4. p.. Bezděz 4. p. jsme zahlédli cestou z okna. Mileně 3. p. se nepodařilo upéct koláč 4. p.. Bez tebe 2. p. na žádný výlet nepojedeme. Vyhráli jsme soutěž 4. p. ve fotografování. Chci vás všechny 4. p. vidět.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ závisí stejně jako předmět na slovese nebo na přídavném jméně, může záviset i na příslovci
sloveso přídavné jméno zpívat jak? hezky Puz příslovce správně velmi malovaný kde? na zdi pum
Druhy příslovečných určení místo: kde, kam, odkud, kudy? čas: kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho? způsob: jak, jakým způsobem? Míry: jak moc, do jaké míry? příčiny (důvodu): proč? účelu: proč, za jakým účelem? podmínky: za jakých podmínek? přípustky: i přes co?
Příklady příslovečných určení místa Jedeme přes pole kudy? Pum Chodíme do školy kam? Pum Vypadlý z kočárku odkud? Pum Napsaný v sešitě kde? Pum
Příklady příslovečných určení času pršelo Včera kdy? Puč Spíme od večera odkdy? do rána dokdy?
Příklady příslovečných určení způsobu a míry Jíme tváří se s chutí vesele veliký dlouho příliš moc Jak, jak moc?
závisí zároveň na jméně i na slovese DOPLNĚK závisí zároveň na jméně i na slovese
maminka pracovala Tatínek pracoval Bez koncovky nerad ráda Ovlivní koncovku jak? Jako na Puz ráda Tatínek pracoval Bez koncovky nerad