Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Reakce organické chemie
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
HLINÍK osnova vyučovací jednotky pro 1. nebo 2. ročník SŠ
Dusíkaté deriváty, opakování
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Stavba atomu CH-1 Obecná chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Chemie olova CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 5 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Metabolismus III. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
alkalických zemin - cvičení
NEKOVY kyslík.
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Kyslík Vladislava Zubrová.
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
CHEMIE BORU CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_68.
Karboxylové kyseliny názvosloví
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup 2. ročník čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II 2

kyslík Osnova: Jaká je značka kyslíku a jeho postavení v tabulce? Elektronová konfigurace kyslíku. Kdo kyslík poprvé připravil a jaké jsou jeho fyzikální vlastnosti? Jak probíhá výroba a příprava kyslíku? Jaké jsou chemické vlastnosti kyslíku? K čemu se kyslík používá? Oxidační účinky kyslíku. Biochemický význam kyslíku …

značka kyslíku je odvozena z latinského názvu: OXYGENIUM značka kyslíku je? Ox O Om O Og On Ou

kyslík postavení v tabulce: 16. (VI.A) skupina 2. perioda

kyslík úplná elektronová konfigurace (doplň elektrony): O 8 E

O E kyslík úplná elektronová konfigurace řešení: 8 dva nepárové elektrony hlavní oxidační čísla ve sloučeninách: -II, -I

historie přípravy kyslíku: obr.1 Kyslík popsal jako první němec Carl Wilhelm Scheele v roce 1772 a pojmenoval jej „ohnivý vzduch“. 1779 A. Lavoisier navrhuje název „oxygen“ – neboli „kyselinu tvořící“, udržel se v latinském označení oxygenium. Český název kyslík navrhl Jan Svatopluk Presl. fyzikální vlastnosti kyslíku: bezbarvý plyn za norm. podmínek, Tt ≈ -219 °C, Tv ≈ -183 °C bez zápachu, bez chuti, nejedovatý, podporuje hoření, rozpustný ve vodě, hustota 1,43 kg/m3, součást atmosféry, tvoří 21 jejích objemových procent v podobě molekul O2 (příp.O3)

2KMnO4 → O2 + K2MnO4 + MnO2 2KNO3 → O2 + 2KNO2 2H2O2 → O2 + 2H2O kyslík příprava a důkaz kyslíku v laboratoři např.: 2KMnO4 → O2 + K2MnO4 + MnO2 2KNO3 → O2 + 2KNO2 2H2O2 → O2 + 2H2O výroba kyslíku: destilace zkapalněného vzduchu: Metoda oddělování složek homogenní směsi (roztoku) na základě rozdílné teploty varu. dusík: Tv = -195,7 °C kyslík: Tv = -183 °C argon: Tv = -186 °C

kyslík chemické vlastnosti např. reakce hliníku s O2 doplň: O2 + Al →

kyslík vazebné možnosti v molekulách kyslíku: 8 e- 1s 2s 2p O2 O3

! výrazné oxidační účinky ! kyslík ! výrazné oxidační účinky ! doplň reakce úplných oxidací (hoření): O2 + Al → 3O2 + 4Al → 2Al2O3 O2 + C → O2 + C → CO2 O2 + Fe → 3O2 + 4Fe → 2Fe2O3 O2 + Li → O2 + 4Li → 2Li2O O2 + Na → 2Na + O2 → Na2O2 O2 + S → O2 + S → SO2

CHEMIE KYSLÍKU Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Anorganická chemie) Třída: sexta osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-3_08 Datum vytvoření: LISTOPAD 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro úvod chemie kyslíku v rozsahu SŠ. Pro zopakování základních vlastností kyslíku a jeho výskytu. Zmíněna je příprava kyslíku, jeho základní použití a reakce. Během prezentace se objeví několik úkolů k řešení, které je součástí jednotlivých slidů. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálnými experimenty. Pro reálný experiment je možné demonstrovat přípravu kyslíku rozkladem manganistanu draselného, chlorečnanu draselného nebo peroxidu vodíku. Rozklad manganistanu a dusičnanu je možné provézt ve zkumavce, kterou zahříváme nad plamenem. Vznikající kyslík můžeme dokázat vsunutím doutnající špejle, která se v kyslíku rozhoří. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 Greenwood, N.N.; Earnshaw, A.; Chemie prvků I. Praha: Informatorium, 1993, ISBN 80-85427-38-9 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ZonerPhotoStudio 14, Malování, Gimp 2.6.11 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. obr 1. (29.10.2012), autor:neznámý: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PSM_V31_D740_Carl_Wilhelm_Scheele.jpg