Vzhůru do vzduchu Pozdrav Představení se O čem bude prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. VUT Brno
Od kusu prkna a plátna k letadlu
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
Letiště Václava Havla Praha
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
slavný americký průmyslník
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
AIRBUS A380 Zvuk Myš, Enter.
Ručně vyráběný kalendář 2014 »» výsledky hlasování ««
F – 22 RAPTOR – první představení. Lockheed Martin Aeronautics Boeing Defense, Space & Security VÝROBCE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Svatý Martin je jeden z ostrovů Nizozemských Antil. Jeho území je rozděleno mezi státy Francie a Nizozemské království. Leží v jižní části Karibského.
III/2 XVI A
Pes …a jeho plemena.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Poslední mise raketoplánu Discovery nesla označení STS-133
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Letoun Solar Impuls Petr Beneš, DL2 VOŠ a SPŠ Dopravní Masná 18, Praha1.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VELKÁ PARDUBICKÁ Jan Freudl Konec Menu
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Evropské rekordy Oborové dny 2013/2014 Evropsk é rekordy.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 6.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:17.12.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
B – 17 Flying Fortress Radek Teč.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Henry Ford - Narodil se: 30. července 1863 v Dearborn, Michigan, USA - Umřel: 7. dubna vyučil se zámečníkem a pak se stal opravářem parních strojů.
VELKÁ PARDUBICKÁ PŘED 140 LETY A DNES.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Nicolas Winton.
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
VY_32_INOVACE_11-05 Mechanika II. Práce a energie– test 1.
1 !! Je známo, že balón vzlétne vzhůru v důsledku působení vztlakové síly Fvz, kterou na něj působí okolní vzduch podle Archimédova zákona. !! Vzduchoplavba.
Letecká doprava Petr Volný Třída: DLO1 Vedoucí práce: Mária Jozová
Název Doprava – druhy dopravy 3 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Studentská konference
Letadla společnosti BOEING
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Bratři Montgolfierovi
KONTROLNÍ PRÁCE.
Otevírací doba (duben - říjen) po , út - ne , LETECKÉ MUZEUM KUNOVICE.
Boeing 787 Dreamliner.
Me 262 Dějepis Vít Řezáč, 6.A.
Airbus A380 vs. Boeing 747 Airbus A380, Největší dopravní letadlo na světě. Boeing 747, Druhé největší dopravní letadlo na světě.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Letadla. Letadlo je stroj schopný létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu.Letadlo využívá vztlaku díky kterému může létat. Schéma obtékání křídla.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_09 TÉMA: VYNÁLEZY.
Matěj Kukuča 5. ročník ZŠ Nezdenice
Zpracoval: Martin Dobr Vedoucí práce: Mgr. Jarmila Kulíšková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA T. G. MASARYKA BLATNÁ, OKR
Počátky letectví Jakub Janík.
Boeing Dreamliner.
Airbus A-380.
Transkript prezentace:

Vzhůru do vzduchu Pozdrav Představení se O čem bude prezentace

Vzhůru do vzduchu Martin Flídr 4.A – Erin Pozdrav Představení se O čem bude prezentace Martin Flídr 4.A – Erin

První pokusy o let Leonardo da Vinci (15. 4. 1452 – 2. 5. 1519) Jeho první nákresy létajících strojů jsou z roku 1496. Vymyslel tlukoucí křídla, padáky, vrtulník, kluzák. Autor nejznámějšího obrazu na světě Mona Lisa. Pravděpodobně první člověk, který chtěl pochopit princip létání. Myslel si, že ptáci mávají křídly dopředu a dozadu a neuvědomil si, že lidské tělo nemá tak výkonné svaly ani srdce jako mají ptáci.

První pokusy o let Konec 18. století otec letectví – sir George Cayley první let kluzáku sir Georges Cayley Přišel na to, že stroj může létat i bez pohybu křídel Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem, který skutečně vzlétl 1874 – sestrojil parní motor ve skutečné velikosti a tak mohl poprvé vzlétnout stroj s posádkou, pilotem byl námořník

První pokusy o let Konec 18. století otec letectví – sir George Cayley první let kluzáku Konec 19. století Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem 1874 – sestrojil letoun s parním motorem ve skutečné velikosti sir Georges Cayley Přišel na to, že stroj může létat i bez pohybu křídel Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem, který skutečně vzlétl 1874 – sestrojil parní motor ve skutečné velikosti a tak mohl poprvé vzlétnout stroj s posádkou, pilotem byl námořník

Sláva, konečně let! 1903 bratři Wrightové v Americe sestrojili letoun Fleyer Délka 6,4 metru Rozpětí 12,3 metru Hmotnost 371 kg 17. 12. 1903 první úspěšný let bratři Wrightové Let trval 12 vteřin a byl dlouhý 36,5 metru Pilot ležel uprostřed dolního křídla. Levou rukou ovládal výšku a pravou ovládal zatáčení. dokonalejší verze Wright Flayeru 1. moderní letadlo těžší než vzduch s pevnými nosnými plochami 1. říditelné a ovladatelné letadlo na světě

Sláva, konečně let! 1903 bratři Wrightové v Americe sestrojili letoun Fleyer Délka 6,4 metru Rozpětí 12,3 metru Hmotnost 371 kg 17. 12. 1903 první úspěšný let 1908 dokonalejší verze Wright Flayeru (na obrázku) bratři Wrightové Let trval 12 vteřin a byl dlouhý 36,5 metru Pilot ležel uprostřed dolního křídla. Levou rukou ovládal výšku a pravou ovládal zatáčení. dokonalejší verze Wright Flayeru 1. moderní letadlo těžší než vzduch s pevnými nosnými plochami 1. říditelné a ovladatelné letadlo na světě

Sláva, konečně let! 25. 7. 1909 – Luis Blériot přeletěl Lamanšský kanál Jeho letoun byl dlouhý 7,6 m, rozpětí 7,8 m a vážil 230 kg. Doba letu 37 minut průměrnou rychlostí 65 km/h. Vyhrál tím soutěž o 1 000 liber. Lamanšský kanál je mezi Velkou Británií a Francií. Bez kompasu a mapy za deště a špatné viditelnosti pilotoval svůj stroj tam, kde tušil anglické pobřeží. Přistál tvrdě, přišel o podvozek a vrtuli, ale vyhrál cenu o 1 000 liber (dnes asi 2 miliony Kč) pro prvního letce, který překoná La Manche. Soutěž vypsal britský deník Daily Mail. .

Sláva, konečně let! 25. 7. 1909 – Luis Blériot přeletěl Lamanšský kanál Jeho letoun byl dlouhý 7,6 m, rozpětí 7,8 m a vážil 230 kg. Doba letu 37 minut průměrnou rychlostí 65 km/h. Vyhrál tím soutěž o 1 000 liber. Vzlety prvních letadel ve světě: Lamanšský kanál je mezi Velkou Británií a Francií. Bez kompasu a mapy za deště a špatné viditelnosti pilotoval svůj stroj tam, kde tušil anglické pobřeží. Přistál tvrdě, přišel o podvozek a vrtuli, ale vyhrál cenu o 1 000 liber (dnes asi 2 miliony Kč) pro prvního letce, který překoná La Manche. Soutěž vypsal britský deník Daily Mail. . USA prosinec 1903 Rakousko duben 1908 Francie listopad 1906 Rusko červenec 1908 Itálie 1907 Švédsko Německo červen 1907 Rumunsko říjen 1908 V. Británie Kanada únor 1909

Rozvoj letectví Zdokonalení letounů Kormidlo vzadu Vyrovnávací křidélka Silnější motor Na rozvoj letectví měla vliv 1. sv. válka Hydroplány Pilotní kabina zůstávala otevřená Po Blériotově úspěchu přišla další zdokonalení letounů. Místo zakřivení celých křídel se začala používat vyrovnávací křidélka Silnější motor - rychlost více než 140 km/h Válka: Ve snaze zajistit si výhodu nad protivníkem investovaly vlády hodně peněz do vývoje letectví a nových letadel. Otevřená kabina: Z otevřené kabiny pilot dobře viděl průzkumná letadla, a dalo se z ní dobře střílet – využití v 1. sv. válce piloti se spoléhali víc na svůj instinkt než na přístroje a podle proudění větru určovali rychlost letu Zajímavou etapu vývoje civilního letectví představovaly hydroplány, které potřebovaly dopravní společnosti pro své námořní trasy. Technický pokrok v době války umožnil rozvoj civilní letecké dopravy po skončení války. V USA si velkou oblibu získal tříkomorový Ford 5 AT.

Rozvoj letectví Zdokonalení letounů Kormidlo vzadu Vyrovnávací křidélka Silnější motor Na rozvoj letectví měla vliv 1. sv. válka Hydroplány Pilotní kabina zůstávala otevřená Po válce se vojenská letadla využívala jako civilní, např. třímotorový Ford 5 AT Po Blériotově úspěchu přišla další zdokonalení letounů. Místo zakřivení celých křídel se začala používat vyrovnávací křidélka Silnější motor - rychlost více než 140 km/h Válka: Ve snaze zajistit si výhodu nad protivníkem investovaly vlády hodně peněz do vývoje letectví a nových letadel. Otevřená kabina: Z otevřené kabiny pilot dobře viděl průzkumná letadla, a dalo se z ní dobře střílet – využití v 1. sv. válce piloti se spoléhali víc na svůj instinkt než na přístroje a podle proudění větru určovali rychlost letu Zajímavou etapu vývoje civilního letectví představovaly hydroplány, které potřebovaly dopravní společnosti pro své námořní trasy. Technický pokrok v době války umožnil rozvoj civilní letecké dopravy po skončení války. V USA si velkou oblibu získal tříkomorový Ford 5 AT.

Daleké lety Přes oceán podle hvězd 14. června 1919 John Aclock a Artur Brown s letounem Vickers Vimmi přeletěli poprvé přes Atlantský oceán. Letěli z Ameriky do Irska. Hodinu po startu se porouchala vysílačka a proto se piloti řídili jen podle hvězd. Získali 10 tisíc liber a byli povýšeni do šlechtického stavu. Dne 14.června v roce 1919 John Aclock a Artur Brown s letounem Vickers Vimmi přeletěli poprvé přes Atlantský oceán. Letěli z Ameriky do Irska. Hodinu po startu se porouchala vysílačka a proto se piloti řídili jen podle hvězd. Během letu musel jeden z pilotů několikrát vylézt po křídle k motorům a pročistit trysky.Za svůj čin byli povýšeni do šlechtického stavu a získali 10 000 liber vypsaných britským deníkem Daily Mail za zdolání tohoto úkolu. Kabina byla otevřená, jen zpředu chráněná sklem. Piloti byli oblečení do elektricky vyhřívaných kombinéz. Letěli v mlze, prolétli krupobitím i sněhovou bouří.

Daleké lety Sám přes Atlantik 21. května 1927 přistál v Paříži Charles A. Lindbergh s hornoplošníkem Spirit of Saint Luis (duch St. Luis). Aby cestou neusnul, nechal si vyrobit hodně nepohodlné sedadlo. Přistání pozorovalo 150 000 diváků. Letěl z New Yorku bez mezipřistání 33 hodin a 39 minut průměrnou rychlostí 180 km/h. Toto letadlo on sám navrhl.

Moderní letectví Druhé největší civilní letadlo Boeing 747–400 Kapacita: 524 pasažérů Rozpětí: 64,4 m Délka: 70,6 m Airbus A380: Boeing 747:

Moderní letectví Druhé největší civilní letadlo Boeing 747–400 Airbus A380 Kapacita: 524 pasažérů Rozpětí: 64,4 m Délka: 70,6 m Kapacita: 800 pasažérů Rozpětí: 79,8 m Délka: 73 m Airbus A380: Boeing 747:

Moderní letectví

Moderní letectví Vojenské letectví Neviditelná letadla Northrop-Grumman B2-Spirit a Lockheed F-117A Nighthawk. Běžné letadlo odráží radarové vlny zpět vedle sebe, ale neviditelné letadlo pod sebe.

Moje oblíbená letadla Lockheed P38 Rozpětí: 15,85 m Délka: 11,53 m max. rychlost: 667 km/h Lockheed: Létal 1941 – 1949 Vyrobeno 9 942 Spitfire: Létal 1937 – 195 Vyrobeno 20 351

Moje oblíbená letadla Lockheed P38 Rozpětí: 15,85 m Délka: 11,53 m max. rychlost: 667 km/h Spitfire Rozpětí: 11,22 m Délka: 9,46 m max. rychlost: 656 km/h Lockheed: Létal 1941 – 1949 Vyrobeno 9 942 Spitfire: Létal 1937 – 195 Vyrobeno 20 351

Víte že… 100 let letectví v ČR 13. 5. 1911 Jan Kašpar Nejtěžší letoun na světě obří Antonov An-225 nazývaný Mriya Nejrychlejší letadlo na světě je X-43, který překonal rychlost 10 Machů.

Zdroje Ilustrované dějiny letectví /1, Vicente Segrelles, Vydavatelství Obzor Bratislava, 1993 100 největších zajímavostí o letecké dopravě, Jan Tůma, Columbus, s.r.o. Praha, 2007 Létání, Von Hardesty, Nakladatelství Slovart Praha, 2010 www.wikipedia.org – Otevřená encyklopedie www.czso.cz – Český statistický úřad www.historieletectvi.xf.cz – Historie a současnost letectví www.wright-brothers.org – Wright Brothers Aeroplane Company (Letecká společnost bratří Wrightů) Obrázky z www.airplanemart.com, news.cnet.com, www.ffam.asso.fr, www.wingweb.co.uk, www.tecnics.it, bojoveletounyajine.blog.cz, www.world-war-2-planes.com, www.nasa.gov, vlastní fotografie

Děkuji za pozornost Nashledanou