Vzhůru do vzduchu Pozdrav Představení se O čem bude prezentace
Vzhůru do vzduchu Martin Flídr 4.A – Erin Pozdrav Představení se O čem bude prezentace Martin Flídr 4.A – Erin
První pokusy o let Leonardo da Vinci (15. 4. 1452 – 2. 5. 1519) Jeho první nákresy létajících strojů jsou z roku 1496. Vymyslel tlukoucí křídla, padáky, vrtulník, kluzák. Autor nejznámějšího obrazu na světě Mona Lisa. Pravděpodobně první člověk, který chtěl pochopit princip létání. Myslel si, že ptáci mávají křídly dopředu a dozadu a neuvědomil si, že lidské tělo nemá tak výkonné svaly ani srdce jako mají ptáci.
První pokusy o let Konec 18. století otec letectví – sir George Cayley první let kluzáku sir Georges Cayley Přišel na to, že stroj může létat i bez pohybu křídel Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem, který skutečně vzlétl 1874 – sestrojil parní motor ve skutečné velikosti a tak mohl poprvé vzlétnout stroj s posádkou, pilotem byl námořník
První pokusy o let Konec 18. století otec letectví – sir George Cayley první let kluzáku Konec 19. století Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem 1874 – sestrojil letoun s parním motorem ve skutečné velikosti sir Georges Cayley Přišel na to, že stroj může létat i bez pohybu křídel Félix du Temple 1857 – sestrojil model poháněný hodinovým strojkem, který skutečně vzlétl 1874 – sestrojil parní motor ve skutečné velikosti a tak mohl poprvé vzlétnout stroj s posádkou, pilotem byl námořník
Sláva, konečně let! 1903 bratři Wrightové v Americe sestrojili letoun Fleyer Délka 6,4 metru Rozpětí 12,3 metru Hmotnost 371 kg 17. 12. 1903 první úspěšný let bratři Wrightové Let trval 12 vteřin a byl dlouhý 36,5 metru Pilot ležel uprostřed dolního křídla. Levou rukou ovládal výšku a pravou ovládal zatáčení. dokonalejší verze Wright Flayeru 1. moderní letadlo těžší než vzduch s pevnými nosnými plochami 1. říditelné a ovladatelné letadlo na světě
Sláva, konečně let! 1903 bratři Wrightové v Americe sestrojili letoun Fleyer Délka 6,4 metru Rozpětí 12,3 metru Hmotnost 371 kg 17. 12. 1903 první úspěšný let 1908 dokonalejší verze Wright Flayeru (na obrázku) bratři Wrightové Let trval 12 vteřin a byl dlouhý 36,5 metru Pilot ležel uprostřed dolního křídla. Levou rukou ovládal výšku a pravou ovládal zatáčení. dokonalejší verze Wright Flayeru 1. moderní letadlo těžší než vzduch s pevnými nosnými plochami 1. říditelné a ovladatelné letadlo na světě
Sláva, konečně let! 25. 7. 1909 – Luis Blériot přeletěl Lamanšský kanál Jeho letoun byl dlouhý 7,6 m, rozpětí 7,8 m a vážil 230 kg. Doba letu 37 minut průměrnou rychlostí 65 km/h. Vyhrál tím soutěž o 1 000 liber. Lamanšský kanál je mezi Velkou Británií a Francií. Bez kompasu a mapy za deště a špatné viditelnosti pilotoval svůj stroj tam, kde tušil anglické pobřeží. Přistál tvrdě, přišel o podvozek a vrtuli, ale vyhrál cenu o 1 000 liber (dnes asi 2 miliony Kč) pro prvního letce, který překoná La Manche. Soutěž vypsal britský deník Daily Mail. .
Sláva, konečně let! 25. 7. 1909 – Luis Blériot přeletěl Lamanšský kanál Jeho letoun byl dlouhý 7,6 m, rozpětí 7,8 m a vážil 230 kg. Doba letu 37 minut průměrnou rychlostí 65 km/h. Vyhrál tím soutěž o 1 000 liber. Vzlety prvních letadel ve světě: Lamanšský kanál je mezi Velkou Británií a Francií. Bez kompasu a mapy za deště a špatné viditelnosti pilotoval svůj stroj tam, kde tušil anglické pobřeží. Přistál tvrdě, přišel o podvozek a vrtuli, ale vyhrál cenu o 1 000 liber (dnes asi 2 miliony Kč) pro prvního letce, který překoná La Manche. Soutěž vypsal britský deník Daily Mail. . USA prosinec 1903 Rakousko duben 1908 Francie listopad 1906 Rusko červenec 1908 Itálie 1907 Švédsko Německo červen 1907 Rumunsko říjen 1908 V. Británie Kanada únor 1909
Rozvoj letectví Zdokonalení letounů Kormidlo vzadu Vyrovnávací křidélka Silnější motor Na rozvoj letectví měla vliv 1. sv. válka Hydroplány Pilotní kabina zůstávala otevřená Po Blériotově úspěchu přišla další zdokonalení letounů. Místo zakřivení celých křídel se začala používat vyrovnávací křidélka Silnější motor - rychlost více než 140 km/h Válka: Ve snaze zajistit si výhodu nad protivníkem investovaly vlády hodně peněz do vývoje letectví a nových letadel. Otevřená kabina: Z otevřené kabiny pilot dobře viděl průzkumná letadla, a dalo se z ní dobře střílet – využití v 1. sv. válce piloti se spoléhali víc na svůj instinkt než na přístroje a podle proudění větru určovali rychlost letu Zajímavou etapu vývoje civilního letectví představovaly hydroplány, které potřebovaly dopravní společnosti pro své námořní trasy. Technický pokrok v době války umožnil rozvoj civilní letecké dopravy po skončení války. V USA si velkou oblibu získal tříkomorový Ford 5 AT.
Rozvoj letectví Zdokonalení letounů Kormidlo vzadu Vyrovnávací křidélka Silnější motor Na rozvoj letectví měla vliv 1. sv. válka Hydroplány Pilotní kabina zůstávala otevřená Po válce se vojenská letadla využívala jako civilní, např. třímotorový Ford 5 AT Po Blériotově úspěchu přišla další zdokonalení letounů. Místo zakřivení celých křídel se začala používat vyrovnávací křidélka Silnější motor - rychlost více než 140 km/h Válka: Ve snaze zajistit si výhodu nad protivníkem investovaly vlády hodně peněz do vývoje letectví a nových letadel. Otevřená kabina: Z otevřené kabiny pilot dobře viděl průzkumná letadla, a dalo se z ní dobře střílet – využití v 1. sv. válce piloti se spoléhali víc na svůj instinkt než na přístroje a podle proudění větru určovali rychlost letu Zajímavou etapu vývoje civilního letectví představovaly hydroplány, které potřebovaly dopravní společnosti pro své námořní trasy. Technický pokrok v době války umožnil rozvoj civilní letecké dopravy po skončení války. V USA si velkou oblibu získal tříkomorový Ford 5 AT.
Daleké lety Přes oceán podle hvězd 14. června 1919 John Aclock a Artur Brown s letounem Vickers Vimmi přeletěli poprvé přes Atlantský oceán. Letěli z Ameriky do Irska. Hodinu po startu se porouchala vysílačka a proto se piloti řídili jen podle hvězd. Získali 10 tisíc liber a byli povýšeni do šlechtického stavu. Dne 14.června v roce 1919 John Aclock a Artur Brown s letounem Vickers Vimmi přeletěli poprvé přes Atlantský oceán. Letěli z Ameriky do Irska. Hodinu po startu se porouchala vysílačka a proto se piloti řídili jen podle hvězd. Během letu musel jeden z pilotů několikrát vylézt po křídle k motorům a pročistit trysky.Za svůj čin byli povýšeni do šlechtického stavu a získali 10 000 liber vypsaných britským deníkem Daily Mail za zdolání tohoto úkolu. Kabina byla otevřená, jen zpředu chráněná sklem. Piloti byli oblečení do elektricky vyhřívaných kombinéz. Letěli v mlze, prolétli krupobitím i sněhovou bouří.
Daleké lety Sám přes Atlantik 21. května 1927 přistál v Paříži Charles A. Lindbergh s hornoplošníkem Spirit of Saint Luis (duch St. Luis). Aby cestou neusnul, nechal si vyrobit hodně nepohodlné sedadlo. Přistání pozorovalo 150 000 diváků. Letěl z New Yorku bez mezipřistání 33 hodin a 39 minut průměrnou rychlostí 180 km/h. Toto letadlo on sám navrhl.
Moderní letectví Druhé největší civilní letadlo Boeing 747–400 Kapacita: 524 pasažérů Rozpětí: 64,4 m Délka: 70,6 m Airbus A380: Boeing 747:
Moderní letectví Druhé největší civilní letadlo Boeing 747–400 Airbus A380 Kapacita: 524 pasažérů Rozpětí: 64,4 m Délka: 70,6 m Kapacita: 800 pasažérů Rozpětí: 79,8 m Délka: 73 m Airbus A380: Boeing 747:
Moderní letectví
Moderní letectví Vojenské letectví Neviditelná letadla Northrop-Grumman B2-Spirit a Lockheed F-117A Nighthawk. Běžné letadlo odráží radarové vlny zpět vedle sebe, ale neviditelné letadlo pod sebe.
Moje oblíbená letadla Lockheed P38 Rozpětí: 15,85 m Délka: 11,53 m max. rychlost: 667 km/h Lockheed: Létal 1941 – 1949 Vyrobeno 9 942 Spitfire: Létal 1937 – 195 Vyrobeno 20 351
Moje oblíbená letadla Lockheed P38 Rozpětí: 15,85 m Délka: 11,53 m max. rychlost: 667 km/h Spitfire Rozpětí: 11,22 m Délka: 9,46 m max. rychlost: 656 km/h Lockheed: Létal 1941 – 1949 Vyrobeno 9 942 Spitfire: Létal 1937 – 195 Vyrobeno 20 351
Víte že… 100 let letectví v ČR 13. 5. 1911 Jan Kašpar Nejtěžší letoun na světě obří Antonov An-225 nazývaný Mriya Nejrychlejší letadlo na světě je X-43, který překonal rychlost 10 Machů.
Zdroje Ilustrované dějiny letectví /1, Vicente Segrelles, Vydavatelství Obzor Bratislava, 1993 100 největších zajímavostí o letecké dopravě, Jan Tůma, Columbus, s.r.o. Praha, 2007 Létání, Von Hardesty, Nakladatelství Slovart Praha, 2010 www.wikipedia.org – Otevřená encyklopedie www.czso.cz – Český statistický úřad www.historieletectvi.xf.cz – Historie a současnost letectví www.wright-brothers.org – Wright Brothers Aeroplane Company (Letecká společnost bratří Wrightů) Obrázky z www.airplanemart.com, news.cnet.com, www.ffam.asso.fr, www.wingweb.co.uk, www.tecnics.it, bojoveletounyajine.blog.cz, www.world-war-2-planes.com, www.nasa.gov, vlastní fotografie
Děkuji za pozornost Nashledanou