Z VĚZENÍ DO TERAPEUTICKÉ KOMUNITY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Léčba křečových žil metodou ASVAL
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Vzorce na umocnění.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
„Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel fax
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
MYCZECHREPUBLIC.EU Statistika návštěvnosti Červen

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
TK SANANIM NĚMČICE DUÁLNÍ DG. V TK Němčice Bc. Martin Hulík
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
O.s.MOSTY vás vítá na závěrečné konferenci k projektu RADDAR naše téma: Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Co znamená pro společnost bezdomovství?
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Pojmy a interpretace.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Porovnání různých metod léčby akustického traumatu
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
Transkript prezentace:

Z VĚZENÍ DO TERAPEUTICKÉ KOMUNITY Bc. Adéla Paulík Lichková, DiS. ADVAITA, o.s.

východiska Specifický prostor pro spolupráci ve VV / VTOS (s „čistou“ hlavou, vystaveni důsledkům dosavadního životního stylu) Iluze déle trvající abstinence jako léčby („Už 5 měsíců neberu, už nemám problém…“) Neochota jít z vězení do „vězení“ („Nechci být zavřenej další rok, potřebuju žít, najít si práci, splácet dluhy…“) Nejasná představa o konci trestu, resp. PP (složité vyjednávání o termínu přijetí do léčby, komplikace s PL) Kvóty „trestanců“ v terapeutických komunitách (vězeňské manýry do terapeutických komunit?)

otázky Jak se daří klientům z vězení v terapeutické komunitě ve srovnání s ostatními klienty? (ohlédnutí za statistikami) Co si klienti přináší z vězení do komunity? (vězeňské manýry, obrany, smysl pro pořádek?) Příklad dobré praxe (kazuistika) Kudy vede cesta do komunity? (co bychom v komunitě potřebovali od spolupracujících / doporučujících organizací a co za to nabízíme?)

Jak se daří klientům z vězení v TK? V období 06/1997 – 05/2013 prošlo komunitou ADVAITA 331 osob (z toho 13 hned 2x) Výzkumný vzorek = 300 osob (212 mužů a 88 žen, 18 osob vyloučeno – chybějící dokument) Zkušenost z VV / VTOS mělo 18,3% klientů … 43 osob ve VTOS (42 mužů, 1 žena) … 12 osob ve VV (9 mužů, 3 ženy) (Pozn.: Dále rozdělení na muže a ženy neuvádím, neboť podíl žen ve vzorku „trestaných“ je zanedbatelný)

Jak se daří klientům z vězení v TK? Srovnání věku: … průměrný věk všech klientů: 24,9 let … průměrný věk klientů „netrestaných“*: 24 let *netrestaný = nebyl ve VV / VTOS, v tomto kontextu pomíjím tresty podmíněné, popř. alternativní. … průměrný věk klientů „trestaných“: 28,7 let, resp. 29,3 let (u osob pouze z VTOS) (k zamyšlení: nelze jednoduše říci, že by ty roky navíc strávili ve VTOS, ovšem fakt, že jsou v trestním stíhání / trestním řízení na motivaci vliv mít může) … věkové rozmezí obou zmiňovaných skupin se neliší, pohybuje se mezi 18 a 41 lety.

Jak se daří klientům z vězení v TK? Základní droga: Z hlediska užívané drogy se klienti s trestní minulostí a bez ní nijak výrazně neliší, co se týče jejich poměru mezi uživateli opiátů a stimulancií. Skupina opiáty stimulanty kombinace THC alko léky Klienti CELKEM (300) 115 38,5% 122 40,5% 50 16,5% 6 2% Klienti bez trestní minulosti (245) 94 38% 100 41% 39 16% 2,5% - Klienti s trestní minulostí (55) 21 22 40% 11 20% 1 … z toho VV (12) 3 25% 9 75% … z toho VTOS (43) 18 42% 13 30% 25,5%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Základní droga: Z hlediska užívané drogy se klienti s trestní minulostí a bez ní nijak výrazně neliší, co se týče jejich poměru mezi uživateli opiátů a stimulantů. Skupina opiáty stimulanty kombinace THC alko léky Klienti CELKEM (300) 115 38,5% 122 40,5% 50 16,5% 6 2% Klienti bez trestní minulosti (245) 94 38% 100 41% 39 16% 2,5% - Klienti s trestní minulostí (55) 21 22 40% 11 20% 1 … z toho VV (12) 3 25% 9 75% … z toho VTOS (43) 18 42% 13 30% 25,5%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Základní droga: Z hlediska užívané drogy se klienti s trestní minulostí a bez ní nijak výrazně neliší, co se týče jejich poměru mezi uživateli opiátů a stimulantů. Skupina opiáty stimulanty kombinace THC alko léky Klienti CELKEM (300) 115 38,5% 122 40,5% 50 16,5% 6 2% Klienti bez trestní minulosti (245) 94 38% 100 41% 39 16% 2,5% - Klienti s trestní minulostí (55) 21 22 40% 11 20% 1 … z toho VV (12) 3 25% 9 75% … z toho VTOS (43) 18 42% 13 30% 25,5%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Způsob ukončení léčby: Skupina diplom sám trestně přeložen bez ukončení Klienti CELKEM (300) 120 40% 104 35% 57 19% 6 2% 13 4% Klienti bez trestní minulosti (245) 100 41% 89 36% 42 17% 5 9 Klienti s trestní minulostí (55) 20 15 27% 1 4 8% … z toho VV (12) 3 25% 33% 9% … z toho VTOS (43) 17 11 26% 6%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Způsob ukončení léčby: Poměr klientů, kteří léčbu řádně dokončují se ve vztahu k absolvovanému VV nebo VTOS výrazně neliší. Skupina diplom sám trestně přeložen bez ukončení Klienti CELKEM (300) 120 40% 104 35% 57 19% 6 2% 13 4% Klienti bez trestní minulosti (245) 100 41% 89 36% 42 17% 5 9 Klienti s trestní minulostí (55) 20 15 27% 1 4 8%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Způsob ukončení léčby: Klienti bez trestní minulosti častěji odcházejí z vlastního rozhodnutí (= nejsou tak často vyhazováni). Skupina diplom sám trestně přeložen bez ukončení Klienti CELKEM (300) 120 40% 104 35% 57 19% 6 2% 13 4% Klienti bez trestní minulosti (245) 100 41% 89 36% 42 17% 5 9 Klienti s trestní minulostí (55) 20 15 27% 1 4 8%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Způsob ukončení léčby: Klienti s trestní minulostí odcházejí stejně z vlastního rozhodnutí a na základě výzvy k odchodu. Zároveň jsou cca 1,5x častěji vyhozeni z léčby, zpravidla po porušování klíčových pravidel komunity. Skupina diplom sám trestně přeložen bez ukončení Klienti CELKEM (300) 120 40% 104 35% 57 19% 6 2% 13 4% Klienti bez trestní minulosti (245) 100 41% 89 36% 42 17% 5 9 Klienti s trestní minulostí (55) 20 15 27% 1 4 8%

Jak se daří klientům z vězení v TK? Délka pobytu v léčbě: Počet dní, které strávili klienti s trestní minulostí v léčbě, byl v průměru o 18 dní vyšší oproti klientům bez trestní minulosti. Délka pobytu se lišila ve srovnání skupin klientů po VTOS a klientů po výkonu vazby. Klienti s trestní minulostí v průměru zůstávali v léčbě déle, a to i přesto, že byli častěji vyhozeni z léčby pro porušování pravidel. Skupina Délka pobytu Klienti CELKEM 255 dní Klienti bez trestní minulosti 251 dní Klienti s trestní minulostí 270 dní … z toho VV 223 dní … z toho VTOS 282 dní

Co si klienti přináší z vězení do TK? Uzavřenost a ostražitost (potřeba chránit si vlastní hranice; déle trvá, než jsou ochotni přijmout bezpečí, které nabízí skupina, mají tendenci si víc „hlídat záda“) Ne-bonzování (fungování ve „starém režimu“ – dělení mezi MY vs. ONI, není pro ně lehké přijmout fakt, že když upozorní na to, že někdo porušuje pravidla, není to „bonzování“) Princip síly (silnější vyhrává, má lepší postel, lepší židli aj.; lze se s tím setkat i u klientů z diagnostických či výchovných ústavů; někdy může mít až podobu zastrašování klientů i týmu) S autoritou „zadobře“ (vychází ze zkušenosti z vězení – když má dobré vztahy s personálem, má klid, což však v TK ne vždy funguje, zejména, když jsou tyto taktiky reflektovány jako účelové manipulace)

Co si klienti přináší z vězení do TK? Profesionální zatloukání (v případě podezření z porušování pravidel jsou mistry v zatloukání, na svých verzích si dlouhodobě trvají) Fungování v režimu (není pro ně velký problém fungovat v režimu; vnímají režim jako mírnější, svobodnější) Motivace (méně často odcházejí z léčby z vlastního rozhodnutí, poznali jednu podobu „dna“ a už se tam nechtějí vrátit) O vězení se nemluví (o pobytu ve vězení se mluví zpravidla na životopisné skupině, později se k němu klient vrací spíše zřídka nebo vůbec, má řadu jiných podnětů)

Příklad dobré praxe Klient : muž, 33 let Droga: opiáty + pervitin, cca 10 let (s přestávkami ve VTOS) VTOS: 6,5 roku (TČ drogová, majetková) Předchozí léčba: mimo VTOS žádná Cesta do komunity: Klient ve VTOS ve Věznici Rýnovice, absolvoval soudně nařízenou léčbu protitoxikomanickou, v kontaktu s DSV a duchovním, po propuštění detoxifikace PL Kosmonosy > PL Nechanice (asi 2 týdny) > TK Nová Ves (za doprovodu DSV).

Příklad dobré praxe Uzavřenost a ostražitost (hlídání si hranic, byla témata, do nichž nešel a která možná do dnes neotevřel) S autoritou „zadobře“ (přišel už jako vychovaný chlapec, odešel jako vychovaný chlapec – došlo k nějaké změně?) Profesionální zatloukání (ač podezřelý, nikdy zmíněná porušení pravidel nepřiznal, ačkoliv byli údajní svědci, trvá na své verzi)

Příklad dobré praxe Fungování v režimu (šel z horšího do lepšího, omezení na svobodě nevnímal, naopak – fakt, že může kdykoliv odejít pro něj byl natolik důležitý, že neměl tendence odcházet – nebylo to potřeba) Motivace (už se nechtěl vrátit zpátky do vězení, nežilo se mu tam dobře) O vězení se nemluví (v léčbě o tom moc nemluvil, zpětně také ne, spíš si to vybavuje, když někdo mluví o nějakých zážitcích z let, která on strávil za mřížemi) Pozn.: Ne-bonzování a Princip síly nezmiňuji, neboť u tohoto klienta nebyly tak významné.

Příklad dobré praxe Léčba: 13 měsíců, ukončena řádně – diplomem (12/2010) Aktuálně: abstinuje od opiátů, pervitinu i THC, nekouří, pracuje, oženil se, žije v Liberci. Rozhodující na cestě do léčby podle něj bylo, že „věci se děly tak, jak měly“: na SpO byly k dispozici materiály o TK (informace), měl možnost mluvit s pracovníkem DSV (průvodce), navázal vztah s duchovními (nová „rodina“), měl naplánovanou cestu z vězení do léčby, měl k dispozici doprovod na cestě na úřady (do města, kde dříve žil a bral, podpora)…

Kudy vede cesta do komunity? Co potřebujeme my, resp. naši společní klienti? Informace – Průvodce – Podpora Komunita není vězení = léčba je dobrovolná a je možné z ní kdykoliv odejít Přijímání klientů do léčby (možnosti pořadníku, nutnost komunikovat s komunitou, počítat se záložním plánem – TK / PL) Úskalí související s jejich pobytem ve VV/VTOS

Kudy vede cesta do komunity? Co Vám nabízíme? Ptejte se na cokoliv Přijeďte se k nám podívat Přijeďte na stáž – vyzkoušejte si TK na vlastní kůži

Díky za pozornost. lichkova@advaitaliberec.cz TK nová ves, Advaita o.s. Díky za pozornost. lichkova@advaitaliberec.cz