Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 14. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.12 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0125 Téma: Cenové praktiky Anotace: Prezentace seznamuje studenty s nejčastěji používanými praktikami firem, které používají při stanovení ceny svých výrobků a služeb. Nabízí také studentům příklady k výpočtům a zamyšlení se nad tím, k čemu nás spotřebitele prodejci nutí.
CENOVÉ PRAKTIKY Prodejci používají určité „triky“, aby cena pro kupující vypadala příznivěji.
1. Cena je stanovena takovým způsobem,aby vypadala výhodnější Končí číslicí „9“ např. 99,90 Kč vypadá lépe než 100 Kč Uvádí se cena bez DPH a malým písmem pak cena s DPH Na cenovku se uvede přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji pak cena snížená (ceny jsou často smyšlené) Inzerování slevových akcí a výprodejů tj. tabulky s nápisy AKCE…
2. Balíčky a antibalíčky Výrobky se prodávají v balíčcích za zvýhodněnou cenu 2+1 zdarma, apod. Ke koupi něco zdarma…. Cena za kompletní zájezd, jídlo v restauraci…. Celý balíček stojí méně, než kdybychom koupili zboží samostatně, často do balíčku bývá vkládáno hůře prodejné zboží
3. Vyrovnávací ceny - Používá se u prodejen, kde mají široký sortiment zboží (nejznámější potraviny, drogerie…) Některé druhy mají výrazně nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami dalšího zboží Cílem je přilákat zákazníky do prodejny s předpokladem, že nakoupí nejen zboží ve slevě
Nejčastější typy nabízených slev: a) hotovostní slevy – souží ke zlepšení likvidity prodejců, jsou odměnou pro zákazníka za včasnou platbu b) naturální slevy – ke koupenému produktu se přidává další zboží, např. nejčastěji 3 za cenu 2 c) množstevní slevy – poskytovány jsou za nákup ve velkém nebo za pravidelné nákupy (věrnost dodavateli) d) funkční slevy – jsou poskytovány obchodníkům a organizacím za to, že zabezpečují některé funkce (distribuce, prodej, servis, propagace) e) sezónní slevy – poskytují se za nákup mimo sezónu (výprodej) f) psychologické slevy – výrobek původně prodáván za cenu vysokou a následně je nabízen za cenu běžnou.
výhodné balení sleva akce výprodej V obchodě je často vidět nápis: Jaké jiné nápisy ještě v obchodech bývají? výhodné balení sleva akce výprodej
Někteří obchodníci jsou nepoctiví a inzerují falešné množstevní slevy. Koupíte si něčeho víc a myslíte, že je to za výhodnou cenu, ale ve skutečnosti je to opak.
Příklady: 8 kg pracího prášku stojí 397 Kč. Obchodník na obalu inzeruje, že nyní balení obsahuje 20% navíc a prášek stojí 449 Kč. Je to skutečně výhodné? Dětské mléko 800 ml stojí v obchodě 349 Kč. Nyní v akci je 3x 600 ml za cenu 989 Kč. Je akce skutečně výhodná? Obchod A nabízí 150 g baleného sýru za cenu 19,90 Kč. Obchod B nabízí 120 g téhož výrobku za 15,20 Kč. Obchod C pak 100 g za 12,90, nyní však se slevou 19%. Kde je nejvýhodnější sýr koupit? 8 rolí běžně stojí 99,90 Kč, nyní je sleva 39%. Jiný prodejce nabízí 5 rolí za 69,90 Kč, nyní je sleva 14%. Kde nakoupit?
Proč jsou takto ceny výrobků „různě“ uváděny? K čemu jsou spotřebitelé nepřímo nuceni?
Použité zdroje: http://www.google.cz/imgres?q=cenovka&hl=cs&biw=1366&bih=599&tbm=isch&tbnid=DH20GAzlIOOVYM:&imgrefurl=http://www.rmfacility.cz/katalog/podpora-prodeje/&docid=d05iUXx6b6AHxM&imgurl=http://www.rmfacility.cz/images/full-size/162-cenovka-akce.jpeg&w=360&h=480&ei=qmD9T5yRFsftsga3oNX7Aw&zoom=1&iact=hc&vpx=934&vpy=243&dur=3049&hovh=259&hovw=194&tx=108&ty=129&sig=104704914636211571152&page=2&tbnh=132&tbnw=86&start=23&ndsp=28&ved=1t:429,r:26,s:23,i:238 vlastní tvorba autora