Prevence dětských dopravních úrazů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Společná akce pro děti „Dopravní bezpečnost a výchova“
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Dopravní nehody dětí v roce 2013 a
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Současný trend úrazovosti u dětské populace
Role Městské policie v prevenci úrazů v Chrudimi
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Staroklánovická ročník ZŠ 6 odd. ŠD Polesná ročník ZŠ 3 odd. ŠD 3 odd. MŠ.
Bezpečnost silničního
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
09.1 Chodec v silničním provozu
OUTDOOROVÉ AKTIVITY.
ZŠ a MŠ Vikýřovice, okres Šumperk CZ.1.07/1.4.00/ Drahomíra Ďurišová – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k procvičení pravidel.
Cyklistické přilby 1. Jak může přilba pomoci ? 2. Co by měla přilba mít ? 3. Jakou helmu si koupit ? 4. Zakázáno 5. Shrnutí.
124.1 Dopravní výchova – dopravní prostředky, jedeme autem
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
PODZIM na SILNICÍCH - chodci + cyklisté = nechránění účastníci - chybí pud sebezáchovy - zejména horší viditelnost (tma, mlha, déšť…..) - změna povrchu.
Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Název školy:ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace Unkovice 28, p. Žabčice Autor:Bc. Jana Weisová Název:Bezpečnost v dopravě Vytvořeno: Odpilotováno:
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CYKLISTA VYBAVENÍ JÍZDNÍHO KOLA VYBAVENÍ CYKLISTY.
MOJE CESTA DO ŠKOLY Bezpečnost v silničním provozu
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_PRVOUKA
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_PRVOUKA
NeRiskuj.
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Prázdniny bezpečnější
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Věcné učení Doprava, dopravní prostředky.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Prevence dětských dopravních úrazů MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek Státní zdravotní ústav

Dopravní úrazovost dětí v ČR V oblasti dopravních nehod dětí zaujímá ČR v Evropě nepříznivé postavení – dopravní úrazovost dětí je v ČR zhruba dvojnásobně vyšší nežli v motoristicky vyspělých zemích jakými jsou např. Švédsko, Velké Británie, Nizozemí nebo Itálie. Dopravní úrazy jsou hlavní příčinou dětských úrazových úmrtí – v ČR je přibližně třetina dětských úmrtí způsobena dopravním úrazem. Téměř polovina úrazů u dětí do 15 let vzniká v souvislosti s pohybem v dopravním prostředí.

Rizika vyplývající ze specifických vývojových zvláštností Dítě není adaptováno na požadavky dopravy – jeho fyzický ani psychický vývoj není ukončen. Vzhledem k výšce postavy nemá dostatečný rozhled a není za překážkou vidět! U dítěte lze prokázat zhoršenou prostorovou orientaci, rovněž integrace zrakových funkcí se teprve vyvíjí. Dítě není schopno odhadnout moment střetu ani rychlost přijíždějících vozidel. Reakční čas u dětí je prodloužený, takže pětileté dítě potřebuje dvojnásobek času dospělého.

Nejohroženější věková kategorie V poslední době počet smrtelných nehod u dětí narůstá. Nejčastější obětí dopravních nehod se stávají děti-spolujezdci a děti chodci. Z hlediska incidence dopravních úrazů i jejich závažnosti jsou nejohroženější věkovou kategorií žáci mladšího školního věku. Procento dopravních úrazů je nejvyšší u dětí na počátku školní docházky – těmto dětem zároveň nejvíce hrozí i riziko smrtelného dopravního úrazu.

Smrtelné dopravní úrazy u dětí ČR za rok 2005 – v %

Procento dopravních úrazů v závislost na věku dítěte

Příčiny dopravních nehod dětí Náhlé vstoupení do vozovky – zbrklé chování, následování vrstevníků, přecházení mezi auty Přecházení bez rozhlédnutí – špatný odhad rychlosti a vzdálenosti – značené přechody Hra dětí na vozovce nebo v její blízkosti Nízká četnost používání prvků pasivní bezpečnosti, tj. přileb, pásů a autosedaček Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na kole, náhlé odbočení, jízda vedle sebe

Způsoby účinné prevence K nejúčinnějším patří legislativní opatření týkající se silniční dopravy - používání prvků pasivní bezpečnosti,tj. bezpečnostních pásů v autech, přileb pro cyklisty do 18 let a autosedaček pro děti mladší 12 let a menší 150cm. Omezení rychlosti ve vymezených lokalitách. Snížení max. povolené rychlosti na 30 km/hod v blízkosti škol, hřišť, sportovišť a v obytných zónách. Úpravy dopravního prostředí - retardéry, ostrůvky na přechodech pro chodce, cyklistické stezky. Dopravní výchova pro děti i rodiče s cílem zlepšit znalosti a zvýšit efektivitu chování v rizikových dopravních situacích. Důraz je nutno klást na dodržování zásad bezpečného přecházení!

Zásady bezpečného přecházení Vybrat bezpečné místo k přecházení. Zastavit se na kraji chodníku. Rozhlédnout se a naslouchat, zda nic nejede. Čekat na vhodný čas k bezpečnému přechodu. Znovu se rozhlédnout a rychle přejít. Bezpečně přecházet znamená po celou dobu přecházení sledovat dopravu, rozhlížet se a naslouchat! Důležité je respektovat zásadu vidět a být viděn.

Zásada vidět a být viděn Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů. Téměř 1/3 nehod u dětí se odehrává ve dne za zhoršené viditelnosti. Fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku – ve tmě svou účinnost ztrácejí. K nejčastěji užívaným barvám patří jasně žlutá, zelená a oranžová. Reflexní materiály zvyšují viditelnost za tmy. Světlo odrážejí na vzdálenost až 200 m. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré.

Dětské autosedačky Používání autosedaček snižuje riziko úmrtí dětského spolujezdce o více než 70 %. Náraz v rychlosti 50 km/hod je pro nepřipoutané dítě stejný jako pád z desetimetrové výšky. Dětské autosedačky nesmějí být nikdy instalovány na místech vybavených aktivním airbagem! Airbagy jsou konstruovány pro osoby vyšší než 150 cm. Dětská autosedačka je určena dětem do 150 cm. Vyšší dětí chrání bezpečnostní pás.

Bezpečný způsob přepravy dítěte Přeprava dítěte v zádržném systému na zadním sedadle představuje nejbezpečnější způsob přepravy dítěte. U nejmenších dětí – minimálně do 1 roku věku - je nutné upevnit sedačku proti směru jízdy. V zádržném systému na předním sedadle. Děti od výšky 150 cm chrání účinně bezpečnostní pás. Ramenní je veden přes klíční kost a rameno,břišní přes kyčle. Bezpečnostní pásy jsou důležité i pro nastávající maminky. V případě nehody je riziko poškození plodu téměř trojnásobně nižší nežli u nepřipoutaných!

Cyklistické přilby Úrazy hlavy jsou u dětských cyklistů nejčastější příčinou úmrtí. Nošení přilby zabrání 85 % poranění hlavy a 88 % poranění mozku. Cyklista mladší 18 let je povinen použít při jízdě na kole cyklistickou přilbu! Při pádu z kola bývá nejčastěji zraněna právě hlava – 44 % případů! Cyklistické přilby užívá pravidelně přibližně 40 % dětí. Vyšší procento lze zaznamenat u dětí na počátku školní docházky. Cyklisté bez přilby podstupují téměř 20 x vyšší riziko smrti.

Používání cyklistické přilby při jízdě na kole u pražských školních dětí

Bezpečnostní pásy Pásy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní ochrany. Dle statistik nepřipoutaným osobám hrozí 6x vyšší riziko smrti. Pásy užívá kolem 60 % dětí. U dospělých lze zaznamenat velmi nízké procento poutání na zadních sedadlech. Přitom v ČR je povinnost poutat se na předních i zadních sedadlech – pokud jsou vybavena bezpečnostními pásy. Pásy významně přispívají k bezpečnosti cestující, zejména v případě čelní srážky, zadního nárazu či převrácení. V případě převrácení zabrání až 77 % usmrcení.

Používání bezpečnostních pásů při jízdě autem