Téma: Práce se zrakově handicapovanými žáky Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem do oboru "Masér sportovní a rekondiční" CZ.1.07/1.2.15/02.0028 Téma: Práce se zrakově handicapovanými žáky Datum školení: 18.11.2013 Přednášející: Ing. Jan Steringa Email: reditel@tyflokabinet-cb.cz
literatura ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M.: Speciální psychologie. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených MICHALÍK, I. Školská integrace dětí s postižením NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených KEBLOVÁ, A. Čich a chuť u zrakově postižených KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie PITROVÁ, Š. a kol. Chraňte svůj zrak
postižené osoby =/= osoby s postižením restringovaná participace trochu terminologie postižené osoby =/= osoby s postižením znevýhodnění disabilita handicap omezení restringovaná participace
Pro odbornou sociální pomoc není důležitá diagnóza, ale definice praktické funkční disability. - možnosti kompenzace (technické, informační, dovednostní) - progrese zrakové vady (pomalá, rychlá, neurčitá)
zrakové vady lze si je představit ? simulace pomocí VisionSim
http://www.nei.nih.gov/health/examples/
krátkozrakost
šedý zákal
zelený zákal
http://www.nei.nih.gov/health/examples/
astigmatizmus
... před tím, než student usedne do lavice - pohovor s rodinou studenta - pohovor se studentem - konzultace s příslušným SPC - ověřit návaznost na soc. služby v místě - zhodnotit technickou připravenost školy
pohovor s rodinou studenta - zajištění soc. služeb v místě bydliště (?) - vyjasnění úkolů rodiny (podpora studia) - finanční zátěž (doprava, pomůcky, materiál) - škola a internát nesuplují odlehčovací služby (!)
pohovor se studentem - zájem o studium, očekávání - představy o uplatnění studia (na trhu práce ?) - dosavadní zkušenosti se studiem, představy - kdo, kde , jak a s čím mu doposud pomáhal - zkušenosti s integrací (?) - samostatnost, jak moc (?)
návaznost na sociální služby - doprovody do školy - technická pomoc (pomůcky, tisk úkolů) - řešení kompenzačních pomůcek - doučování a konzultace - soc. rehabilitace, aktivizace v soc. prostředí
technická připravenost školy - kompenzační pomůcky - bariéry, navigační prvky, prostorová orientace - možnost vodicího psa - vybavenost učeben (velikost lavice, el. zásuvka) - zkušenosti se ZP studenty
... když už je student v lavici - instruktáž vidomých studentů - vysvětlení systému "dvojího"(?!) hodnocení - zapojení interakčních prvků do výuky - sebehodnocení ???
jak se žije studentům se ZP ve třídě - sociální klima, dětem se v menším počtu "žije" lépe, ve větším počtu se skupinkují - vytváření komunit, izolace soc. vyloučení studenta - izolující neustálá přítomnost asistenta - individuální přístup pedagoga k ZP studentům - "úlevy"
- sémantika (význam slov, znaků) - vizuální zkušenost studenta na co si dát pozor Př.: Pro rozvoj psychiky má esenciální význam doba vzniku sleposti či slabozrakosti. Čím později se naruší zrakové funkce, tím menší vliv má anomální faktor na rozvoj a projevy různých stránek psychiky. (liter. r. 1979) - akceptace a nonakceptace vady u studenta - sémantika (význam slov, znaků) - vizuální zkušenost studenta - reedukace zraku - výzkumy a statistiky (individualita, Σsoubor)
uplatnění absolventa Pro osoby s postižením zraku je výrazně zúžena možnost pracovního uplatnění a v případě kombinace s dalším postižením, jsou možnosti ještě více omezené. Důležitým dílčím cílem je vytvořit z žáků v co největší možné míře samostatné, soběstačné a zdravě sebevědomé osobnosti, které jsou schopny přijmout svou zrakovou vadu a vyrovnat se s ní.
Děkuji za pozornost Js:.