HMYZ s proměnou dokonalou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Advertisements

Hmyz s proměnou dokonalou
HMYZ s proměnou nedokonalou
Denní motýli.
HMYZ s proměnou dokonalou
ZOOLOGIE ŘÁD: MOTÝLI.
HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU Vajíčko – larva - dospělec zdroj: www. cs
Hmyz s proměnou dokonalou
Upraveno (pro ZŠ) z materiálu:
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Hmyz Motýli.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis
Pří_082_Rozmanitost přírody_Noční motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Motýli Barbora Žáková
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_52_INOVACE_PŘ _Dvoukřídlí,motýli,prac
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Hmyz s proměnou dokonalou
Bezobratlí živočichové travních společenstev
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
Bezobratlí.
Lepidoptera (Motýli) Smrčková Eva.
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
Martina Čejková Petr Harmach
Motýli (Lepidoptera).
Motýli Noční a denní.
Motýli.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_329
Poznávačka : HMYZ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Hmyz s proměnou dokonalou
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Číslo přílohy: VY_52_INOVACE_02_MOTÝL Autor:Mgr. Libuše Stonawská Předmět:Přírodověda Třída: 4. ročník Šablona projektu:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Veronika Kurišová Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.ZOO4 Vytvořeno:14.
Motýli Hmyz Holometabolia vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Hmyz Jak vypadá a jak se dělí?. Členovci  - představují největší kmen živočišné říše  - ve větvi prvoústých dosáhli největšího stupně dokonalosti.
Denní motýli (hmyz). Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Veronika Kurišová Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.ZOO3.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_133_Škodlivý hmyz TÉMA: Živá.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_130_Hmyz - motýli
VY_32_INOVACE_40_Hmyz s proměnou dokonalou
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Kde například mohou žít bezobratlí v lese?
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
AUTOR: Lenka Hrnčířová
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Motýli Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
MOTÝLI VY_32_INOVACE_XVII-C-19.
Řád: Motýli sací ústrojí se sosákem Živí se rostlinnými šťávami
Výukový materiál VY_52_INOVACE_16_HMYZ-V LESE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hradec Králové
VÝZNAM MOTÝLŮ.
NOČNÍ MOTÝLI.
DENNÍ MOTÝLI.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hmyz s proměnou dokonalou
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

HMYZ s proměnou dokonalou VY_52_INOVACE_PV16.01 HMYZ s proměnou dokonalou MOTÝLI

Charakteristika motýlů - mají 2 páry velkých blanitých křídel hustě pokrytých šupinkami, které jsou uspořádané jako tašky na střechách, uvnitř je barvivo. Barvivo má význam pro rozeznání příslušníků stejného druhu, pro zastrašení nepřítele a pro maskování - mají dlouhý a ohebný sosák - sací ústní ústrojí, v klidu svinutý - z vajíčka se líhne larva – housenka, která má 3 páry končetin a několik párů panožek, je býložravá a má silná kusadla. Po zakuklení se z housenky stává kukla a z kukly se líhne dospělec - motýl. - motýli se dělí na pestře zbarvené denní motýly a méně výrazné motýly noční.

Nejznámější zástupci Babočka osiková Babočka paví oko Babočka admirál Modrásek

Bělásci, modrásci, žluťásci, hnědásci Bělásek řepkový Modrásek nejmenší Žluťásek řešetlákový Hnědásek jitrocelový

Další zástupci motýlů Ohniváček celíkový Perleťovec dvanáctitečný Přástevník medvědí Okáč červenohnědý

Motýlí rekordy Největší evropský noční motýl je martináč hrušňový, který má rozpětí křídel až 16cm. Největší motýl světa patří rovněž mezi noční motýli a je to Thysania agrippina, jejíž rozpětí křídel je 30 cm! Najdeme ji v tropických deštných pralesích Střední a Jižní Ameriky. Zajímavá je především svým dokonalým maskováním. Ve chvíli, kdy svá roztažená křídla přitiskne na kmen stromu, okamžitě splyne s pozadím a případní predátoři nemají šanci ji zrakem odhalit. Živí se především nektarem.

Užiteční motýli a motýlí škůdci Pro člověka užitečným motýlem je bourec morušový, jehož housenky se živí listy morušovníku a ústy produkují tekutou hmotu, která rychle utuhne v hedvábné vlákno Nejobávanějším škůdcem hospodářských rostlin je bělásek zelný, na stromech mohou velké škody napáchat housenky píďalek. Rovněž housenky můr způsobují škody na zahradách, lesích i polích (můra zelná, osenice polní). Nejobávanějším škůdcem dřevin je bekyně mniška, jejíž housenky způsobují škody na smrkových porostech. Dalšími škůdci stromů jsou obaleči (jedlový, dubový, jablečný, meruňkový, švestkový).Nepříjemným motýlem je také mol šatní i mol obilní.

Otázky: Proč nejsme rádi, když v naší domácnosti létá mol šatní? Na kterém stromě škodí drobný motýl klíněnka jírovcová? Jaký význam má pro motýly jejich zbarvení? Jmenuj užitečné a škodlivé motýly. Popiš rozdíly mezi denním a nočním motýlem.

ZDROJE INFORMACÍ: a) použité obrázky: http://www.meszarosova.cz/main.php?g2_itemId=756&g2_page=2 b) použité obrázky: http://www.meszarosova.cz/main.php?g2_itemId=756&g2_page=1 c) použité obrázky: http://www.hmyz.net/topnocnimotylicr.htm d) použité obrázky: http://www.hmyz.net/nejmotyl.htm e) ČABRADOVÁ, Věra; HASCH, František; SEJPKA, Jaroslav; VANĚČKOVÁ,Ivana. PŘÍRODOPIS 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: FRAUS, 2003. ISBN 80-7238-211-X

Výukový materiál: vypracovala: Mgr. Karolina Hadrbolcová datum vypracování: květen 2011 ročník: 7. třída ZŠ Člověk a příroda – Seminář a praktika z přírodopisu – Hmyz s proměnou dokonalou - Motýli Anotace: Tento výukový materiál zpracovává téma a Hmyz s proměnou dokonalou – Motýli. Je doplněn otázkami k procvičení tématu a obrázky nejznámějších druhů motýlů.