Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
24.2. Britská elitistická kritika Kontrastní pozadí kulturálních studií: opovrhování nízkou, každodenní kulturou Intelektuální klima 1860 – 1950 Mathew Arnold/ Culture and Anarchy Leavisisté/ misionářské aktivity
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
2.3. Přímí předchůdci kulturálních studií Poválečná etapa 1946 – 1960 Období před vznikem CCCS v Birminghamu (1964) Osobnosti: Raymond Williams, Richard Hoggart, E. P.Thompson Populární kultura (kultura konzumovaná „odspoda“) začíná být předmětem studia, nikoli zatracování
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
9.3. TP: od ideologie k hegemonii Textuální přístup a jeho etapy podle dominantní definice ideologie Ideologie podle Louise Allthussera Hegemonie podle Antonia Gramsciho Od supersilného k silnému textu = od ideologie k hegemonii
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
16.3. TP: supersilný determinující text Dědictví strukturalismu Struktura textu (systém diferencí) = vězení. Text zpracovává čtenáře (positioning) Strategie, kterými se text před čtenářem uzavírá: -cinepsychoanalýza (ortodoxní texuální determinsmus) -struktura TV textu v kulturálních studiích
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
23.3. a 30. 3. TP: silný text I a II Text stále hlavní předmět zájmu, ale již ne tak totalitní Základní pojetí textu: dialektika determinace a rezistence (snoubí se v něm určující potenciál i prostor pro svobodu čtenáře) Strategie, kterými se text před čtenářem otevírá: -textové strategie otevírání významu -textové strategie nabídky slasti
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje Rozbor ideologie v populárním vizuálním textu Promítání grotesky Jen počkej, zajíci Vlk chuligán a vzorný občan zajíc: jejich role v ideologické naraci Základní pojmy sémiotické analýzy: binární opozice, syntagma, paradigma, metafora, metonymie, mýtus
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu Vztah dekódování významů a příslušnosti k subkultuře Inverze významů v předmětech životního stylu: dělnická mládež, skinheads, klubová mlásež Dick Hebdige/ Subculture: The Meaning of Style
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi
20.4. a 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I a II Klasická etnografie publika: variantní dekódování významu mediálních textů Klasické etnografické výzkumy: -David Morley/ Nationwide Audience -Dorothy Hobson/ The Crossroads -David Buckingham/ Public Secrets -David Morley/ Family Television
Kulturální studia: program kursu 17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi