Procenta Výpočet procentové části

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji.
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Procenta Úvod Matematika – 7. ročník *
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
základní pojmy posloupností
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 31.
Procenta Výpočet počtu procent
Kdo chce být milionářem ?
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PROCENTA Mgr. Alena Ščuková
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
AnotacePrezentace, která se zabývá výpočtem procentové části. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vypočítávají procentové části.
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Slovní úlohy se zlomky a procenty
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Slovní úlohy řešené TROJČLENKOU
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
UMOŘOVÁNÍ DLUHU Užití GP v praxi 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Zábavná matematika.
Procenta.
Mapa zájmu - plány.
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Trojčlenka a procenta Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dělení desetinným číslem
Osobní automobil byl od doby, co se začalo s jeho prodejem, již třikrát zdražen. Nejprve o 10 %, potom znovu o 10 % a nakonec ještě o 5 %. V současnosti.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Slovní úlohy s PROCENTY
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
PROCENTA, ÚROKY 7. ročník.
Dělení desetinných čísel
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, změna základu 3 VY_42_INOVACE_17 Sada 4 Základní škola T.
Číslo hodiny: PROCENTA Vytvořila: Mgr. Marie Jíšová v programu MS PowerPoint ZŠ Benešov Karlov 7. ročník ZŠ.
Zuzana Ondrášová.
v programu MS PowerPoint
Slovní úloha – procenta Běloun 33/36
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
- VYJADŘUJÍ ČÁST Z CELKU - PŘIČEMŽ CELEK JE VŽDY 100 %
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
* Procenta kolem nás Matematika – 7. ročník *
Opakování 5. ročník Matematické operace
Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem,
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
Matematika a její aplikace
Matematika 7.ročník ZŠ P r o c e n t a % IV. Základ Creation IP&RK.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_10 Procenta.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Výpočet počtu procent.
Transkript prezentace:

Procenta Výpočet procentové části * 16. 7. 1996 Procenta Výpočet procentové části Matematika – 7. ročník *

Jeden celek (1) – základ ………. 100% Procenta Úvod Procenta (%) tedy slouží k vyjádření části celku, podobně jako zlomky nebo desetinná čísla. Jeden celek (1) – základ ………. 100% Jedno procento (1%) je tudíž 𝟏 𝟏𝟎𝟎 = 0,01 jedna setina celku (základu) = 𝟐 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟓𝟎 2% = 0,02 = 𝟓 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟐𝟎 5% = 0,05 = 𝟏𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟏𝟎 10% = 0,10 = 𝟐𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟓 20% = 0,20 = 𝟐𝟓 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟒 25% = 0,25 = 𝟓𝟎 𝟏𝟎𝟎 = 𝟏 𝟐 50% = 0,50

Procenta Základní pojmy procentová část č počet procent p

Procenta Výpočet jednoho procenta Celek (základ) je vždy 100% => 1% z celku (základu) vypočteme tak, že základ vydělíme stem. tj. 𝟏%= 𝐳á𝐤𝐥𝐚𝐝 𝟏𝟎𝟎 = 𝐳 𝟏𝟎𝟎 =𝐳 :𝟏𝟎𝟎 Pokud známe procentovou část a k ní příslušný počet procent (200 korun činilo 10% z ceny celkové) 1% z celku (základu) vypočteme tak, že procentovou část vydělíme počtem procent. tj. 𝟏%= 𝐩𝐫𝐨𝐜𝐞𝐧𝐭𝐨𝐯á čá𝐬𝐭 𝐩𝐨č𝐞𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐜𝐞𝐧𝐭 = č 𝐩 =č :𝐩

Procenta Výpočet procentové části Procentová část je část základu, která odpovídá určitému počtu procent. Do třídy chodí 20 žáků, z nichž 3 (tj. 15%) jsou neplavci. 1) Co je základ? 1) 20 žáků 2) Kolik procent tvoří základ? 2) 100% 3) Kolik je ve třídě plavců? 3) 17 4) Kolik je ve třídě neplavců? 4) 3 5) Urči procentové části. 5) 17 žáků, 3 žáci 6) Kolik procent žáků neumí plavat? 6) 15% 7) Kolik procent žáků umí plavat? 7) 85%

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 1 V České republice žilo na konci roku 2011 10,5 milionu obyvatel. Obyvatel ve věku 0-14 let, je přibližně 14,2% z celkového počtu obyvatel. Kolik žilo v ČR obyvatel mladších patnácti let?1 1 - Věkové složení obyvatelstva v roce 2009, Český statistický úřad (http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/4003-10) Výpočet „přes jedno procento“ 100% .................. 10,5 milionu základ 1% .......................10,5 milionu : 100 = 0,105 milionu Výpočet jednoho % 14,2% .................. 0,105 milionu · 14,2 = 1,491 milionu Výpočet 14,2 % V České republice žilo na konci roku 2011 1,491 milionu obyvatel mladších patnácti let. Postup při výpočtu procentové části: 1) Určíme základ 2) Vypočteme 1% ze základu 3) 1% ze základu násobíme příslušným počtem procent.

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 1 V České republice žilo na konci roku 2011 10,5 milionu obyvatel. Obyvatel ve věku 0-14 let, je přibližně 14,2% z celkového počtu obyvatel. Kolik žilo v ČR obyvatel mladších patnácti let?1 1 - Věkové složení obyvatelstva v roce 2009, Český statistický úřad (http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/4003-10) Výpočet pomocí trojčlenky 100% .................. 10,5 milionu 14,2% .................. x milionu x : 10,5 = 14,2 : 100 100 · x = 14,2 · 10,5 100 · x = 149,1 x = 1,491 x = 1,491 milionu V České republice žilo na konci roku 2011 1,491 milionu obyvatel mladších patnácti let.

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 1 V České republice žilo na konci roku 2011 10,5 milionu obyvatel. Obyvatel ve věku 0-14 let, je přibližně 14,2% z celkového počtu obyvatel. Kolik žilo v ČR obyvatel mladších patnácti let?1 1 - Věkové složení obyvatelstva v roce 2009, Český statistický úřad (http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/4003-10) Výpočet pomocí operace s desetinnými čísly 100% .................. 10,5 milionu 14,2% z celku je 0,142 z celku => Počítáme 0,142 z 10,5 milionu 0,142 z 10,5 milionu = 0,142 · 10,5 milionu = 1,491 milionu V České republice žilo na konci roku 2011 1,491 milionu obyvatel mladších patnácti let.

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 1 V České republice žilo na konci roku 2011 10,5 milionu obyvatel. Obyvatel ve věku 0-14 let, je přibližně 14,2% z celkového počtu obyvatel. Kolik žilo v ČR obyvatel mladších patnácti let?1 1 - Věkové složení obyvatelstva v roce 2009, Český statistický úřad (http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/4003-10) Výpočet pomocí vzorce č=𝑧 ·𝑝 :100= 𝑧 ·𝑝 100 Základ - z .................. 10,5 milionu č=10,5 ·14,2 :100= 10,5 ·14,2 100 Počet procent – p …… 14,2 č=1,491 Procentová část – č …. x milionu č=𝟏,𝟒𝟗𝟏 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐧𝐮 V České republice žilo na konci roku 2011 1,491 milionu obyvatel mladších patnácti let.

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 2 Vypočtěte: a) 5% z 140 = 7 b) 7% z 70 m = 4,9 m c) 12% ze 7 km = 0,84 km d) 45% ze 700 g = 315 g e) 87% z 2 000 ha = 1 740 ha f) 2,5% ze 120 000 Kč = 3 000 Kč g) 125% ze 64 zákusků = 80 zákusků procentová část může být větší než základ h) 0,3% z 5 600 000 obyvatel = 16 800 obyvatel i) 29% z 800 párů bot = 232 párů bot j) 37,8% z 26,4 = 9,979 2

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 3 Pračka stála původně 12 500 Kč. Nejdříve byla zlevněna o 12% a poté zdražena o 12% z nové ceny. Jaká byla cena pračky po zdražení? 100% ……… 12 500 Kč 100% …………… 11 000 Kč 1% ………… 12 500 Kč : 100 = 1 250 Kč 1% ……………… 11 000 Kč : 100 = 110 Kč 88% ………… 125 Kč · 88 = 11 000 Kč 112% ………….. 110 Kč · 112 = 12 320 Kč Lze vypočítat 12% z původní ceny a poté slevu odečíst nebo vypočíst kolik procent z původní ceny bude stát pračka po slevě a poté vypočíst novou procentovou část. Lze vypočítat 12% z nové ceny a poté zdraženou částku přičíst nebo vypočíst kolik procent z nové ceny bude stát pračka po zdražení a poté vypočíst konečnou procentovou část. Po zdražení bude pračka stát 12 320 Kč.

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 4 Oblek, který stál původně 4 500 Kč byl zlevněn o 16%. Vypočtěte novou cenu obleku. 3 780 Kč

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 5 Boty s původní cenou 1200 Kč byly dvakrát zlevněny, nejprve o 15 % a později ještě o 10 % z nové ceny. Kolik korun boty nakonec stály? 918 Kč

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 6 Extrémně obézní žena vážící 145 kg zhubnula o 22%? Jaká je její nová hmotnost? 113,1 kg

Procenta Výpočet procentové části – Příklad 7 Jednotlivá vstupenka do bazénu stojí 50 Kč. Pokud si koupíme permanentku na 12 vstupů, dostaneme slevu 15%? Vypočtěte kolik ušetříme za 12 vstupů s permanentkou. 90 Kč