Zpracovaly: Anna Pavlová Veronika Bařinková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Prenatální vývoj člověka
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj
- určeno pro středoškolské a vysokoškolské vzdělávání
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Ústav pro histologii a embryologii
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
Prenatální a perinatální období
SAVCI - charakteristika
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Porod mimo zdravotnické zařízení
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
Zdraví matky a dítěte Těhotenství a kojení.
Rozmnožovací soustava
Název Prenatální vývoj člověka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava
POHLAVNÍ SYSTÉM ŽENY.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vývojová psychologie Prenatální období.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Zdenka Hánečková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMu OV H Stupeň a typ.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Období lidského života
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

Zpracovaly: Anna Pavlová Veronika Bařinková Prenatální období Zpracovaly: Anna Pavlová Veronika Bařinková

Nevědět, co se událo před tvým narozením, znamená být stále dítětem. Citát na začátek: Nevědět, co se událo před tvým narozením, znamená být stále dítětem. MARCUS TULLIUS CICERO

Prenatální období Prenatální vývoj trvá 9 měsíců kalendářních (neboli 10 lunárních po 28 dnech) od oplození vajíčka do narození dítěte. V tomto období se vytvářejí všechny orgánové systémy; jde tedy především o biologický vývoj. Avšak objevují se i první jednoduché psychické reakce, plod je schopen s matkou určitým způsobem komunikovat a dovede se chovat rozdílným způsobem, když na něj působí různé podněty. Je schopen jednoduchého učení, to znamená, že již v této vývojové fázi získává první zkušenosti.

Prenatální období se člení na 3.fáze 1. Období oplození – vytvoření 3 zárodečných listů, které trvá přibližně 3 týdny. – již koncem 3. týdne vzniká tzv. nervová trubice, která je základem nervového systému 3 zárodečné listy a) endoderm – vnitřní orgány b) ektoderm – pokožka c) mezoderm – nervová soustava

2. Embryonální období – embryo=zárodek - vytváří se všechny hlavní orgánové základy - trvá od 4. do 12. týdne - v 5. týdnu začne tlouct srdce!

3. Fetální období – fetus=plod - charakteristické dokončováním vývoje orgánových systémů, z nichž některé již začínají fungovat - trvá od 12. týdne do narození

V prenatálním období se vytváří všechny potřebné předpoklady pro budoucí samostatný život plodu. Lidský mozek, jehož funkce je nezbytným předpokladem přiměřeného duševního vývoje, se rozvíjí v průběhu celé prenatální fáze. Lidský plod se v každé vývojové fázi projevuje typickým způsobem. Má postupně stále větší schopnost přijímat informace a chovat se vzhledem k jejich kvalitě diferencovaným způsobem.

Charakteristiky plodu: Plod je aktivní organismus Umí reagovat Nejdůležitější pro dítě je sluch (nejdůvěrnější zvuk – tlukot matčina srdce) Plod je schopen se učit Poznávat hlas, zvuky, reaguje Jednoduché formy Plod se chová individuálně

Komunikace mezi matkou a plodem Komunikace fyziologická přes pupeční šňůru, na základě chemických látek Komunikace smyslová přes dotyk, masáž břicha, komunikace hlasem Komunikace emocionální souvisí s fyziologickou komunikací psychické vyladění matky s dítětem plod může trpět stresem matky

Teď bychom se seznámili s jednotlivými měsíci

1. měsíc – 0.-4. týden Oplozené vajíčko se dostává do dutiny děložní asi po 5 dnech. Zanořuje se do děložní sliznice a za 8 až 9 dní se embryo zanoří celé. Na konci 1. lunárního měsíce měří zárodek pouze několik málo milimetrů a je zřejmý patrný základ hlavičky a končetin. V 15. týdnu je vývoj placenty dokončen. Placenta umožňuje výživu vyvíjejícího se plodu, zajišťuje výměnu kyslíku a CO2, dále výměnu živin a odpadních produktů mezi matkou a dítětem v průběhu nitroděložního vývoje plodu.

2. měsíc – 5.-8. týden Od chvíle, kdy se oplodněné vajíčko zanoří do děložní sliznice, začíná probíhat rychlý vývoj všech orgánů. Na konci 8. týdne má zárodek téměř všechny hlavní orgány a pozvolna se začíná podobat malému človíčkovi. Mezi hlavou a tělem vzniká zúžené místo, základ krku. Tělo má tvar písmene C. Na konci 3. týdne od oplodnění vzniká srdce a mozek, ve 4. týdnu například končetiny a oči, v 5.-6. týdnu vnitřní pohlavní orgány, mezi dolními končetinami se vyvyšuje hrbolek, který je základem pro vývoj zevních pohlavních orgánů. Na konci 2. měsíce dosahuje plod délky 3 cm a na obličeji začínáme rozeznávat budoucí oči, uši, nos.

3. měsíc – 9.-12. týden V období 3. měsíce těhotenství nastává zrychlení růstu a vývoje orgánů budoucího plodu. Na konci 12. týdne může dosahovat délky až 9 cm a hmotnosti 30 g. Horní končetiny rostou rychleji než dolní a jsou na nich patrné malé prstíky. Plod má již obličej s očima, ušima, nosem, ústy a jazykem. Hluboko v dásních se vytvářejí zárodky pozdějších mléčných zubů. Začínají fungovat důležité orgány. V tomto období roste plod velmi rychle. Od tohoto okamžiku se embryo nazývá plod. Ten se začíná pohybovat, a tím se malé končetiny postupně posilují. Aktivují se polykací a dýchací reflexy a plod nadechuje plodovou vodu.

4. měsíc – 13.-16. týden Kolem čtvrtého měsíce jsou již zřetelné pohlavní orgány plodu. Můžete je vidět na ultrazvuku. Plod měří asi 15 cm a váží 150 g. Plodový obal obsahuje asi 180 ml mírně slané tekutiny. Kostra plodu se nyní zpevňuje a dítě se více pohybuje, protahuje se a dělá v plodové vodě kotrmelce. Zkouší také složitější pohyby. Např.: cucá si palec nebo se chytá pupeční šňůry a tahá za ni. Možná je během ultrazvuku uvidíte zívat nebo si třít očička. Otvírá a zavírá ústa, pohybuje jazykem. V této době se začínají vytvářet základní reflexy.

5. měsíc – 17.-20. týden V průběhu 5. lunárního měsíce úspěšně pokračuje další vývoj plodu. Hlavička zpomaluje svůj růst a nyní tvoří asi třetinu délky těla. Začíná se tvořit a ukládat tuková vrstva. Uložený tuk tvoří pro novorozeně důležitou zásobu energie. Srdce dítěte lze již velmi dobře slyšet stetoskopem. Mohou se objevit jemné vlásky a také základy nehtů na rukou. Zvětšují se končetiny a sílí jejich svaly. Plod reaguje na tlak a začíná vnímat zvukové podněty. Jde především o tlukot matčina srdce. Dovede rozlišovat základní chutě.

6. měsíc – 21.-24. týden Plod roste rychle. Nyní se začínají vyvíjet mozkové buňky pro uvědomělé myšlení a vznikají první útržky vzpomínek – miminko se tak např. zapamatuje hudbu, kterou budou jeho rodiče od tohoto okamžiku pravidelně poslouchat. Jeho kůže je ještě zvrásněná, ale stále více se vyhlazuje podle toho, kolik se miminku v těle ukládá tuku.

7. měsíc – 25.–28. týden Plod nyní měří zhruba 40 cm a váží o něco více než 2 kg. Pravděpodobně je trošku méně aktivní. Nemá již dostatek prostoru pro přemety a jiné gymnastické cviky.

8. měsíc – 29.-32. týden Ve 32. týdnu těhotenství dosahuje budoucí miminko velikosti 45 cm a váží asi 2,5 kg. Barva jeho pokožky je světlejší a růžovější. Na hlavě jsou dobře viditelné vlásky a na rukou a na nohou drobné nehtíky. Dále se zakulacuje a obaluje podkožním tukem.

9. měsíc – 33.-36. týden V těchto týdnech jsou orgány budoucího miminka již dostatečně zralé a připravené na poporodní život. Při předčasném porodu v tomto období těhotenství je tedy velmi pravděpodobné, že adaptace miminka proběhne bez větší problémů. Jedinou komplikaci by mohly představovat plíce, protože jejich vývoj je plně ukončen až po 34. týdnu. Na konci 9. měsíce dosahuje plod většinou hmotnosti více než 3300 g. Relativní nedostatek místa v dutině plodového vejce brání jeho přetáčení a pohybům. Jeho uložení v děložní dutině je již obvykle stabilní. Vzhled plodu se dále mění. Jemné chmýří z kůže pomalu mizí, vlásky dosahují délky až několik centimetrů. Nehtíky dorůstají ke špičkám prstů, kůže dostává pěknou růžovou barvu, vrstva podkožního tuku se zvětšuje a dítě se dále zaobluje.

Tak a teď se blíže podíváme na porod

Porod doma Porod doma je poslední dobou velice diskutované téma. Často jej volí nebo o něm uvažují maminky, které nenacházejí v porodnici to, co by se blížilo jejich představě o porodu coby intimní rodinné záležitosti, založené převážně na jejich vlastní aktivitě. Musíte si však uvědomit, že porod je děj velice dynamický a mohou nastat situace, které je třeba neodkladně řešit. V ČR jsou porody doma výjimečnou událostí. V současné době u nás nejsou legální podmínky pro vedení porodu a také chybí ochota porodních asistentek a porodníků přijmout tak vysoké riziko, které tato alternativa představuje

Porod v porodnici Převážná většina dětí se dnes rodí v porodnici. Je to jedno z nejbezpečnějších míst pro narození dítěte. Zde jsou k dispozici všechny prostředky nutné k utišení bolesti, důležité pro neočekávaný zásah při porodu a následnou péči o děťátko.

Role otce u porodu Přítomnost otce, nebo jiné blízké osoby, která rodičce poskytne při porodu podporu (fyzickou i psychickou), by měla být dnes už samozřejmostí. Důležité je, aby se budoucí tatínek naučil nacházet způsoby, jak může při porodu pomáhat. Otcové, nebo osoby, které budou přítomny při porodu, jsou poučeni o vhodném chování a o nutnosti respektovat zdravotnický personál. Zájem o tuto službu neustále roste.

Průběh porodu Porod ukončuje těhotenství. Plod se dostává vývodnými pohlavními cestami z matčina těla ven. Vypuzení plodu z dělohy je způsobeno opakujícími se stahy děložní svaloviny, které jsou vyvolávány hormonem ze zadního laloku podvěsku mozkového - oxytocinem. Ty stahy žena pociťuje jako porodní bolesti.

Porod má tři doby porodní: Doba otevírací - začíná smršťováním děložní svaloviny a končí otevřením děložního hrdla Doba vypuzovací - kontrakce dělohy se stávají pravidelnými a opakují se v krátkých intervalech. Přidává se i břišní lis a bránice. Tato doba končí vypuzením plodu. Doba lůžková - je to doba po vypuzení plodu do porodu plodového lůžka.

Po skončení třetí doby porodní se se děloha rychle stahuje a zmenšuje Po skončení třetí doby porodní se se děloha rychle stahuje a zmenšuje. Krvácení z děložní sliznice rychle ustává Délka porodu je různá. Prvorodičky mají porod delší, zejména v první době porodní. Plod je ošetřen ihned po druhé době porodní. Z dýchacích cest se mu odstraní hlen, podváže se a přestřihne pupeční šňůra a tím začne jeho samostatný život. Novorozenec se změří a zváží a zkontroluje se jeho zdravotní stav.

Císařský řez Císařským řezem rodí v ČR asi 14 % maminek. Na přání se tato operace u nás neprovádí. Císařský řez je velká operace, je to zásah do organismu a pro rodičku je rizikovější než normální porod (riziko infekce, krvácení, zánětu žil atd.). Je-li z nejrůznějších důvodů rozhodnuto, že těhotenství bude ukončeno císařským řezem, musí být vše dopodrobna vysvětleno. Nastane-li důvod ke spěchu (např. už se miminku v bříšku nedaří dobře), provádí se tato operace v celkové narkóze.

Důvody k císařskému řezu je-li hlavička příliš veliká a neprošla by snadno porodními cestami je-li dítě ve špatné poloze jestliže matka před porodem silně krvácí jestliže se u matky nedostavím normální porodní bolesti při nepostupujícím porodu objeví-li se pupečník před hlavičkou

Porod do vody U nás existují 3 porodnice, které umožňují porody do vody, kdy se hlavička novorozence i celé jeho tělo porodí pod úrovní vodní hladiny. Porodní asistentka ho potom matce položí na hrudník, a teprve poté se novorozenec poprvé nadechne. Teplota vody se pohybuje okolo 38°C. Porod do vody má svá specifika, vyžaduje velkou zkušenost personálu a naprosto bezproblémový průběh prvních dvou dob porodních.

Vertikální polohy Pozice pro vlastní porod jsou velice rozmanité. Žena může rodit v polosedě na lůžku, kdy má nohy přitažené k břichu nebo postavené na okraji lůžka, může rodit na boku, na všech čtyřech nebo v kleče, rodit lze v dřepu i vestoje. Vhodnými pomůckami pro porod jsou různé druhy porodnických stoliček nebo porodní vak. Při těchto způsobech porodu se daleko aktivněji může podílet na zdárném průběhu porodu i partner, který je u porodu.

Shrnutí Prenatální vývoj lidského plodu trvá 9 kalendářních měsíců V tomto období se vytvářejí všechny potřebné předpoklady pro budoucí samostatný vývoj plodu Plod je velice brzy aktivním organismem, který je schopen nejjednodušších forem učení, a jeho projevy jsou již této době individuálně specifické Plod dovede diferencovaně reagovat na různé smyslové podněty Pro rozvoj plodu je důležité spojení s mateřským organismem Komplexní interakce mezi matkou a plodem se postupně rozvíjí

Použitá literatura: CHMEL, R. RADOSTNÍ OČEKÁVÁNÍ. 80s. SYMONS, J. TĚHOTENSTVÍ A PÉČE O DÍTĚ. Rebo Production CZ Dobřejovice, 2003. 232s. MACHOVÁ, J. BIOLOGIE ČLOVĚKA PRO SPECIÁLNÍ PEDAGOGY. Vydavatelství Karolinum Praha, 1994. 263s. VÁGNEROVÁ, M. VÝVOJOVÝ PSYCHOLOGIE. Nakladatelství Portál Praha, 2000. 522s.