VLHKOST Eliška VOJÁČKOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Advertisements

VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_26 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 1. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
Pevné látky a kapaliny.
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ROZMNOŽOVÁNÍ MECHŮ VY_52_INOVACE_B1 – 30 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Funkční gramotnost II. -opakování grafy - mapy - počasí J. Poddaná.
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - žena AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
UHLIČITANY A SÍRANY VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_A1-04 SULFIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
ŠPANĚLSKO Bára Bažantová 7.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Vypravování o prázdninách
Vynálezci, stavitelé, umělci, vědci, revolucionáři
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vypařování a kapalnění
Vlhkost vzduchu Vyjádření vlhkosti vzduchu Měření vlhkosti vzduchu
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2009/
6. ročník Látky a tělesa Látky a tělesa.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_TMM211060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
Exotermické a endotermické reakce
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
VY_32_INOVACE_TMM21460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
PŘÍRODOPIS-8. ročník NEMOCI SRDCE A CÉV.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
Sudoku Dominik Hrbáč V.B.
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS14160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
SAMOSTUDIUM TEST KLADIVOUN BRONZOVÝ ŽRALOK TYGROVANÝ ŽRALOK OBROVSKÝ
VY_32_INOVACE_TMM22660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_29_SVALY_PREDNI_CAST
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Tato prezentace byla vytvořena
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o destilované vodě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná vlastnosti.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
VY_32_INOVACE_426, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_08 Podnebí Ameriky
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
Označení DUM 14 _ 06 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_CH VZDUCH - prezentace
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Křídla hmyzu VY_32_INOVACE_A AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Vodní pára v atmosféře.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_30_SVALY_ZADNI_CAST
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Transkript prezentace:

VLHKOST Eliška VOJÁČKOVÁ

Vlhkost vzduchu Vlhkost je základní vlastnost vzduchu. Vlhkost vzduchu udává, jaké množství vody v plynném stavu (vodní páry) obsahuje dané množství vzduchu. Množství vodní páry je časově velice proměnlivé a liší se také od místa k místu. Z pohledu meteorologie a klimatologie má množství vodních par zásadní význam, protože je na něm závislé počasí a místní podnebí. Běžně na Zemi najdeme místa, kde vodní pára tvoří 0 až 4 objemová procenta vzduchu.

Charakteristiky vlhkosti vzduchu Vlhkost vzduchu se vyjadřuje různými způsoby - hmotností vodní páry v určitém objemu vzduchu, stupněm nasycení vzduchu vodní parou atd. podle toho charakterizují vlhkost vzduchu tyto základní veličiny: Absolutní vlhkost - udává hmotnost vodní páry obsažené v jednotce objemu vzduchu. V meteorologii se vyjadřuje nejčastěji v gramech vodní páry na metr krychlový vzduchu. Je-li [m] hmotnost vodní páry v daném objemu [V] , pak absolutní vlhkost vzduchu lze vyjádřit jako [g.m-3] Tlak vodní páry je dílčí tlak vyvolaný vodní parou coby jednou ze složek směsi plynů.Udává se v hektopascalech (hPa), dříve se udával v milibarech (mb) či torrech (torr). Sytostní doplněk je dán rozdílem maximálního tlaku vodní páry při dané teplotě a skutečným tlakem vodní páry při téže teplotě. Sytostní doplněk se dá také vyjádřit rozdílem maximálního směšovacího poměru či maximální měrné vlhkosti při dané teplotě a skutečného směšovacího poměru či měrné vlhkosti při téže teplotě.

Je charakteristika vlhkosti vzduchu daná rozdílem tlaku nasycené vodní páry (tj. tlaku maximálního) při dané teplotě vzduchu a skutečného tlaku vodní pár při téže teplotě. Měrná vlhkost (specifická vlhkost) -. udává hmotnost vodní páry [mH2o] k celkové hmotnosti vlhkého plynu [m]. mH2o X= .100[%] m Deficit teploty rosného bodu je rozdíl mezi teplotou vzduchu a teplotou rosného bodu. Směšovací poměr je charakteristika vlhkosti vzduchu vyjádřená jako podíl hmotnosti vodní páry k hmotnosti suchého vzduchu v daném objemu vzduchu. Rosný bod je teplota, při které je vzduch maximálně nasycen vodními parami (relativní vlhkost vzduchu dosáhne 100 %)

Je-li hmotnost vodní páry, která je ve vzduchu obsažena, a hmotnost vodní páry, kterou by obsahoval stejný objem vzduchu, kdyby byl při stejné teplotě a tlaku vodními parami nasycen, pak lze relativní vlhkost vzduchu vyjádřit jako [%] Tento vztah lze s pomocí výrazu pro absolutní vlhkost vzduchu přepsat ve tvaru [%], kde označuje absolutní vlhkost vzduchu nasyceného vodními parami. Vzhledem k tomu, že množství sytých par závisí především na teplotě vzduchu, mění se relativní vlhkost vzduchu s jeho teplotou i přesto, že absolutní množství vodních par zůstává stejné. Tato vlastnost má velký význam při vzniku oblaků a tím i tvorbě počasí. Relativní vlhkost (poměrná vlhkost) je mírou nasycení vzduchu vodní parou. Udává se v procentech a patří k nejčastěji používaným charakteristikám vlhkosti vzduchu.

Měření vlhkosti vzduchu Měření vlhkosti vzduchu znamená určení poměrné vlhkosti vzduchu, tlaku vodní páry nebo teploty rosného bodu v určitém místě atmosféry. Ostatní charakteristiky vlhkosti se dají s použitím hodnoty teploty vzduchu vypočítat. Vlhkoměry (hygrometry), které slouží k měření vlhkosti vzduchu pracují na principech: Psychrometrickém - vlhkost se zjišťuje pomocí rozdílu teplot na dvou teploměrech - suchém a vlhkém. Relativní vlhkost se určí pomocí tzv. psychrometrických tabulek Deformačním - vlasové a blánové vlhkoměry - jsou založeny na schopnosti blány (resp. vlasu) pohlcovat ze vzduchu vodní páru. S tím souvisí změna délky vlasu, (resp. blány). Absorpčním - vlhkost se zjišťuje na základě pohlcování vodní páry hygroskopickou látkou. Kondenzačním - určení teploty rosného bodu - na uměle ochlazovaném plechu z kovu se v okamžiku orosení zjistí teplota.

učebnice Fyziky pro 8. třídu ZDROJE : http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1#ai:MP900201207| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1&origin=FX010132103#ai:MP900387636| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1#ai:MP900400065| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1#ai:MP900406696| http://www.google.cz/imgres?start=166&hl=cs&tbm=isch&tbnid=PJNDWaGg1HcLHM:&imgrefurl=http://ostrava_poruba.blogy.in-pocasi.eu/Vlhkost_vzduchu-1238932576.html&docid=k7plF3hzJMOrHM&imgurl=http://blogy.in-pocasi.eu/ostrava_poruba/obrazky/189-219-thickbox.jpg&w=600&h=600&ei=-LFYUM7MNcTzsgaKrYHgAw&zoom=1&iact=hc&vpx=385&vpy=329&dur=71&hovh=225&hovw=225&tx=138&ty=243&sig=111361460200268664019&page=8&tbnh=145&tbnw=146&ndsp=24&ved=1t:429,r:7,s:166,i:271&biw=1366&bih=655 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1#ai:MP900148958| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=po%C4%8Das%C3%AD&ex=1#ai:MP900401427| http://www.google.cz/imgres?start=166&hl=cs&tbm=isch&tbnid=PJNDWaGg1HcLHM:&imgrefurl=http://ostrava_poruba.blogy.in-pocasi.eu/Vlhkost_vzduchu-1238932576.html&docid=k7plF3hzJMOrHM&imgurl=http://blogy.in-pocasi.eu/ostrava_poruba/obrazky/189-219-thickbox.jpg&w=600&h=600&ei=-LFYUM7MNcTzsgaKrYHgAw&zoom=1&iact=hc&vpx=385&vpy=329&dur=71&hovh=225&hovw=225&tx=138&ty=243&sig=111361460200268664019&page=8&tbnh=145&tbnw=146&ndsp=24&ved=1t:429,r:7,s:166,i:271&biw=1366&bih=655 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=meteorolog&ex=1#ai:MC900240665| https://www.google.cz/ http://cs.wikipedia.cz učebnice Fyziky pro 8. třídu http://www.meteocentrum.cz/