Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Optické zobrazování Základní pojmy
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rozklad světla optickým hranolem
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Oko.
OPTICKÉ VLASTNOSTI OKA
Zrak Úkon vidění.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Z očí do očí.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011

Seznam kapitol čočka sítnice Další strana Lom světla hranolem Spojná čočka Rozptylka Lidské oko Krátkozrakost Dalekozrakost Další strana

Lom světla hranolem Další strana Seznam kapitol Princip optické čočky nejlépe vidíme na příkladu jednoduššího tělesa – hranolu. Když světlo prochází hranolem, paprsky se lámou na každém rozhraní prostředí. Vzduch – sklo a znovu sklo - vzduch. Čím větší je úhel, který svírají stěny hranolu, tím víc se po průchodu hranolem změní směr paprsku. Další strana Seznam kapitol

Spojná čočka Seznam kapitol Další strana Když světlo prochází čočkou, také se paprsky dvakrát lámou. Vzhledem k zakřivení povrchu čočky paprsky dopadají pod různým úhlem. a znovu Vzduch – sklo sklo - vzduch. V případě takovéto čočky se vystupující paprsky soustřeďují do jednoho bodu. Seznam kapitol Další strana

Spojná čočka F f Seznam kapitol Další strana Bod, do kterého se soustředily paprsky, se nazývá ohnisko. Vzdálenost mezi tímto bodem a středem čočky se nazývá ohnisková vzdálenost. F - ohnisko F f f – ohnisková vzdálenost Seznam kapitol Další strana

Rozptylka Seznam kapitol Další strana Čočka, která má opačné zakřivení, se nazývá rozptylka. To proto, že se paprsky za čočkou rozbíhají. Seznam kapitol Další strana

Rozptylka F f Seznam kapitol Další strana Když promítneme rozptýlené paprsky zpět, dostaneme na ose ohnisko. Vzdálenost mezi čočkou a ohniskem je ohnisková vzdálenost. F - ohnisko F f f – ohnisková vzdálenost Seznam kapitol Další strana

Lidské oko čočka sítnice Seznam kapitol Další strana Paprsky světla procházejí čočkou oka a dopadají na sítnici. Sítnice se nachází na zadní straně oka. Skládá se z buněk vnímajících světlo a barvu. čočka sítnice Pokud čočka opravdu soustřeďuje dopadající paprsky na sítnici, je obraz ostrý. Seznam kapitol Další strana

Krátkozrakost sítnice Seznam kapitol Další strana Krátkozrací lidé vidí dobře nablízko, ale na dálku vidí vše rozmazaně. Jde o vadu oční čočky. Paprsky světla, které procházejí čočkou se při pohledu do dálky soustřeďují ještě před sítnicí. sítnice Takový problém mohou vyřešit brýle. Pokus se vydedukovat: Který typ čočky může paprsky od sebe oddálit tak, aby se soustředily až na sítnici? Seznam kapitol Další strana

Krátkozrakost rozptylka sítnice Seznam kapitol Další strana Pokud se krátkozraký člověk dívá do dálky, potřebuje pro ostré vidění rozptýlit dopadající paprsky dál od sebe. Pak teprve se ostrý obraz vytvoří tam, kde má, tedy až na sítnici. Vhodnou čočkou je: rozptylka sítnice Kdo špatně vidí na dálku, má v brýlích rozptylku. Až s rozptylkou vidí krátkozraký člověk vzdálený předmět ostře. Seznam kapitol Další strana

Dalekozrakost sítnice Seznam kapitol Další strana Dalekozrakost je vada oční čočky, která způsobuje, že při pohledu nablízko se paprsky světla procházející čočkou soustřeďují až vzadu za sítnicí. Dalekozrací lidé sice vždy vidí dobře na dálku, ale blízké předměty vidí vždy neostře. sítnice I tento problém mohou vyřešit brýle. Pokus se vydedukovat: Který typ čočky může dopadající paprsky k sobě natolik přiblížit, aby vytvořily ostrý obraz tam, kde mají, tedy přímo na sítnici? Seznam kapitol Další strana

Dalekozrakost spojka sítnice Seznam kapitol Konec Pokud se dalekozraký člověk dívá na blízký předmět, potřebuje pro ostré vidění přiblížit dopadající paprsky blíž k sobě. Pak teprve se ostrý obraz vytvoří tam, kde má, tedy hned na sítnici. Vhodnou čočkou je: spojka sítnice Kdo špatně vidí na blízko, má v brýlích spojku. Až se spojkou v brýlích vidí dalekozraký člověk blízký předmět ostře. Seznam kapitol Konec