Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Složení živých soustav
EUKARYOTA.
Intermezzo: Obecné vlastnosti biologických membrán
Vlásečnicový systém – mikroangie a látková výměna v něm probíhající .
Membrána. Nutnost oddělit se od vnějšího prostředí a kompartmentalizovat vnitřek pro různé biochemické a informační děje Membrány.
- Učebnice OBECNÁ BIOLOGIE
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buňka.
Základy přírodních věd
Biofyzika buňky, biomembrány
Eukaryota – buněčná stavba
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.
Biochemie Úvod do biochemie.
Brownův pohyb, difuze, osmóza
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
5. Klidový potenciál.
Výživa buňky.
Membrány a membránový transport
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Základní struktura živých organismů
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
BUŇKA.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Vlastnosti plynů a kapalin
Transport látek, osmóza
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Metabolismus rostlin.
Stavba lidského těla.
BUŇKA Jaro 2013.
2.Fyziologie buňky a obecné fyziologické principy KPK/FYO Filip Neuls & Michal Botek.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Přenos látek přes membránu
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Oběhová soustava Složení krevní plazmy.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
4. Buňky.
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
Transkript prezentace:

Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách

Tento proces je podmínkou pro existenci buňky Přes buněčné povrchy Velký význam má cytoplazmatická membrána(polopropustná,po smrti buňky-propustná)

Buňka přijímá látky potřebné na: • krytí spotřeby energie (cukry, tuky) • stavbu buňky (cukry, bílkoviny) • řízení činnosti buňky (bílkoviny, hormony, enzymy) • chod metabolických procesů (voda, ionty, vitamíny) Buňka vylučuje látky, které: • nepotřebuje nebo jsou pro ni škodlivé (oxid uhličitý, močovina) • potřebují jiné buňky (enzymy, vitamíny, hormony) • jsou potřebné pro ochranu (protilátky)

Rozlišujeme tři základní typy přenosu látek:   Rozlišujeme tři základní typy přenosu látek: 1.pasivní transport - probíhá bez spotřeby energie 2. aktivní transport - pro přenos látek přes membránu je potřebná energie 3. cytózy - přenos velkých molekul a celých částic za přestavby membrány

Pasivní transport přenos biomolekul atomové nebo nízkomolekulární povahy přes biomembrány bez spotřeby energie Řadíme sem difúzi a osmózu

Difuze Prostá difuze-pohyb molekul, atomů a iontů z místa vyšší koncentrace na místo s nižší koncentrací, čili po koncentračním spádu. Proces se zastaví, když dojde k vyrovnání koncentrace látky na obou stranách membrány (eliminování koncentračního gradientu) kyslík, oxid uhličitý, organické neelektrolyty (alkohol, močovina) jedy a barviva Usnadněna difuze- pohyb molekul přes biomembránu pomocí specifických proteinových přenašečů zabudovaných v membráně Glukóza( protože je nerozpustná v tucích a molekula je příliš velká, aby se dostala přes membránové póry) Proces probíhá po koncentračním gradientu bez spotřeby energie.

Osmóza Fyzikální hledisko-jednosměrný průchod molekul rozpouštědla přes semipermeabilní membránu. biologické hledisko-jedná se v podstatě o speciální název pro difúzi molekul vody Hnací silou je rozdíl koncentrací osmoticky aktivních částic Buňka může vodu osmoticky nasávat nebo ztrácet v závislosti na koncentraci osmoticky aktivních částic extracelulární (mimobuněčného) prostředí a uvnitř buňky, resp. v buněčné šťávě vakuoly rostlinné buňky

rozlišujeme několik osmotických hodnot prostředí: 1. Izotonické prostředí (gr. Iso = stejný; tonos = napínání) má stejnou osmotickou hodnotu jako buňka, proto zde nedochází k proudění vody v jakémkoliv směru 2. Hypertonické prostředí (gr. Hyper = nad) má vyšší koncentraci osmotického aktivních částic a buňka v takovém prostředí ztrácí vodu, zmenšuje svůj objem. 3. Hypotonické prostředí (gr. Hypo = pod) má nižší koncentraci osmoticky aktivních částic jako buňka.

Aktivní transport přenos molekul proti koncentračnímu spádu, čili z míst s nižší koncentrací na místa s vyšší koncentrací. spotřebovává se energie (pochází z hydrolytického enzymatického štěpení ATP (adenosintrifosfát) umožňuje vychytávat určité ionty nebo molekuly z vnějšího prostředí představuje určitou nezávislost buňky od prostředí   Aktivní transport se uskutečňuje pomocí přenašečů (membránové bílkoviny)-aktivně přenášejí molekuly přes biomembrány proti jejich koncentračnímu Přenašečovou transport funguje v několika krocích: 1. přenašeč rozpozná a zachytí molekulu na povrchu membrány 2. změnou konformace (struktury) přenašeče nastává přenos (translokace) molekuly na druhou stranu biomembrány (tento proces je podporován hydrolýzou ATP) 3. uvolněním molekuly z přenašeče na druhé straně biomembrány se obnovuje původní konformace přenašeče

Cytózy velké molekuly a celé částice látek, které se do buňky nemohou dostat výše uvedenými způsoby, prostupují koloběhem membrán velmi dynamické procesy, které zahrnují splývání (fúzi) membrán a vesikulace (oddělování sklípků) probíhají na povrchu buněk, mezi buňek i uvnitř buněk podle směru, jakým nastává přenos částic, rozlišujeme: 1. endocytózy - do buňky 2. exocytózy - z buňky Endocytózy přijímání (ingesce) látek do buňky rozlišujeme dva druhy endocytózy podle povahy přenášených částic: 1. pinocytóza - přijímání tekutých roztoků 2. fagocytóza - přijímání částic

Pinocytóza přijímání látek ve formě roztoku k příjmu látek dochází promáčknutím plazmatické membrány dovnitř buňky a vzniká prohlubeň, která se zvětšuje, až dojde k jejímu odtržení odškrcením ve formě malého měchýřku – pinocytové vakuoly s transportovanou látkou   poprvé ji popsal Lewis v roce 1931

Fagocytóza přijímání pevných látek do buňky pomocí mikrofilamentů vytváří buňka panožky (pseudopodiemi), kterými obalí částice a uzavře jejich vznikem fagocytární vakuola pozoroval ji Mečnikov v roce 1833

Exocytóza proces výdeje větších molekul, které nemohou projít přes plazmatickou membránu difúzí takové molekuly přecházejí do vnějšího prostředí ve formě měchýřků - exocytárnych vezikul vezikula vzniká zpravidla z membrány endoplazmatického retikula nebo diktyozomy Golgiho aparátu transportované puchýřky se postupně spojují s cytoplazmatickou membránou a po jejich splynutí se jejich obsah vyloučí do venkovního prostředí Tímto způsobem jsou z buňky vylučovány odpadní látky, polysacharidy buněčných stěn rostlinných buněk, molekule extracelulární matrix, extracelulární enzymy, krevní bílkoviny, protilátky, hormony, neurotransmitery.

Děkuji za pozornost!