Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Advertisements

Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Cvičení Podle předlohy vytvoř tabulku pro přehled známek.
Zkusíme si vypočítat rozměry některých nábytkových dílců pro kusovník z výkresu. Abychom vše dobře pochopili budeme počítat rozměry dílců na jednoduchou.
Elektronická učebnice - I
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
MATEMATICKÉ LOTO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_35.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_151_Násobíme,dělíme 7- slovní úlohy AUTOR: Jana Dzubáková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Malá násobilka - procvičování
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:3. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Násobení a dělení autor.
Číselné soustavy III Jana Bobčíková.
Násobilka 9 VY_32_INOVACE_093, 5. sada, M ANOTACE
Při násobení desetinných čísel číslem 10 posuneme desetinnou čárku u násobeného čísla o jedno místo doprava (číslo se zvětší) ,26 = ,
Racionální čísla.
Číselné soustavy a kódy
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
Matematika 8.ročník Jak vyřeším jednoduchou lineární rovnici.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.3.9 Násobení 9 Název sady: Matematika 3. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Sčítání a odčítání v oboru do 1000 s přechodem Název sady:
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Matematické operace Velká násobilka.
Zlomky Čísla smíšená..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
VY_32_Inovace_ Písemné odčítání v oboru do 100
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
ZAL – 3. cvičení 2016.
magnetické pole zesílené magnetické pole zeslabené
Početní výkony s celými čísly: násobení
AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_07 TÉMA: Násobení
Otáčivé účinky síly PÁKA
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
ZLOMKY Pojem zlomků.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_16_M_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola:
NÁSOBENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL PŘIROZENÝM ČÍSLEM
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Středověká velká násobilka
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Zlomky a desetinná čísla.
Sčítání a odčítání desítek do 100
Matematické operace Velká násobilka.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jarmila Nováková
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Úvod Porovnávání celých čísel
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Procvičování matematických řádu Více informací na webu: emagister.proweb.cz
Transkript prezentace:

Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Středověké násobení Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti? Vyzkoušej celý postup s násobením devíti, nauč se ho a pokus se přijít na to, jak to funguje.

Středověká násobilka devíti Ve středověku byla znalost spojů násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že lidé ve středověku používali při násobení prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do násobilky devíti, tedy do devítinásobků.

Jak na to? Obě ruce položíme dlaněmi na stůl a pomyslně si očíslujeme prsty zleva doprava čísly 1 – 10. 3 2 8 4 7 9 1 10 5 6

A nyní už můžeme počítat Máme-li spočítat například 4 . 9, skrčíme čtvrtý prst. Prsty vlevo od něho udávají počet desítek a vpravo od něho počet jednotek. počet jednotek 3 desítky + 6 jednotek počet desítek 4 . 9 = 36

Vyzkoušej si násobení devíti A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 2 . 9 5 . 9 1 . 9 7 . 9 9 . 9 8 . 9 3 . 9 6 . 9 4 . 9 10 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Matematické zdůvodnění vlevo od skrčeného prstu .... a – 1 desítek vpravo od skrčeného prstu .... 10 – a jednotek celkem 10 . (a – 1) + (10 – a) = 10 . a – 10 + 10 – a = 9 . a Například: 6 . 9 10 . (6 – 1) + (10 – 6) = 10 . 6 – 10 + 10 – 6 = 9 . 6 = 54

Středověká násobilka Zvládli jste násobilku devíti tak, jak ji používali lidé ve středověku? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověké násobení devíti své spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.