DEN S JAZYKOVÝM CENTREM 2018 Využití videa ve výuce: jedno téma – různé cíle PhDr. Milena Dundrová, Ph.D. JC FSV UK - KJP MFF UK DEN S JAZYKOVÝM CENTREM 2018 Využití autentických textů a moderní technologie ve výuce cizích jazyků
Den s jazykovým centrem «Pour que la didactique du FLE évolue avec son temps, elle devra voir en l’audiovisuel et les technologies autre chose que des supports d’apprentissage linguistique, mais plutôt des objets d’enseignement qui remodèlent, reconfigurent l’usage de la langue en lui combinant d’autres modes sémiotiques. » (Lebrun, M., Lacelle, N., L’ère numérique : un défi pour la didactique du FLE, in: Synergies Portugal n° 2 - 2014) 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
PROČ POUŽÍVAT VIDEA?
Den s jazykovým centrem KOMPLEMENTARITA OBRAZ – ZVUK AUTENTICKÝ JAZYK RŮZNÍ MLUVČÍ, RŮZNÉ STYLY REÁLNÉ SITUACE VIZUÁLNÍ KONTEXT MOTIVAČNÍ ROLE VŠECHNY JAZYKOVÉ ÚROVNĚ 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem JAKÁ VIDEA? 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem „DIDAKTICKÁ“ VIDEA (ZAMĚŘENÁ NA KONKRÉTNÍ JAZYKOVÉ POTŘEBY) AUTENTICKÁ VIDEA (RODILÍ MLUVČÍ V REÁLNÝCH KOMUNIKAČNÍCH SITUACÍCH) ( Baciu, G., Stratégie didactiques dans l´acquisition des compétences de communication orale en FLE : la vidéo, in: Enseigner.fle, říjen 2017) 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem AUTENTICKÁ VIDEA NEDIDAKTIZOVANÁ DIDAKTIZOVANÁ VLASTNÍ DIDAKTIZACE VŽDY S URČITÝM DIDAKTICKÝM ZÁMĚREM! 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem JAKÉ CÍLE? 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem SEZNÁMENÍ S TEMATIKOU / SLOVNÍ ZÁSOBOU V KONTEXTU, ZDROJ INFORMACÍ TRÉNINK POROZUMĚNÍ ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ ROZVÍJENÍ INTERKULTURNÍCH KOMPETENCÍ 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem ROZVÍJENÍ AKADEMICKÝCH DOVEDNOSTÍ ODRAZOVÝ MŮSTEK PRO VYSVĚTLENÍ GRAMATIKY (JAZYKOVÉ STRUKTURY) TÉMA PRO PSANOU PRODUKCI DOPLNĚNÍ ( „VYLEPŠENÍ“ ) UČEBNICE 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem JAKÉ ZDROJE? 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem JAKÉKOLI VIDEO POSKYTNUTÉ AUTOREM /AUTORY K VOLNÉMU POUŽITÍ (YOUTUBE, BLOGY, VÝUKOVÉ WEBY) OTÁZKA AUTORSKÝCH PRÁV: JUDr. Matěj Myška, Ph.D., Užití cizího díla ve výuce (IS MU Elportál, Metodika užití videa ve výuce - https://is.muni.cz/elportal/metodika/video/) 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
UKÁZKY PRÁCE S VIDEEM V HODINĚ (Inspirováno workshopem Vidět znamená rozumě Martiny Šindelářové Skupeňové z CJV na FF MU z 26. ledna 2017) 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem 1. ZVUK BEZ OBRAZU PRÁCE V BUDOUCNOSTI INSPIRACE HUDBOU Z UKÁZKY ZOBRAZUJÍCÍ PRÁCI V TOVÁRNĚ V BUDOUCNOSTI. STUDENTI VYTVÁŘEJÍ SPOLEČNĚ „OBRAZY“, „SCÉNÁŘ“. Ukázka z Metropolis (1927) _ 1. VIDEO BEZ ZVUKU – PRVNÍCH 40 SEC. 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem Metropolis, němý film od německého režiséra Fritze Langa (1927), odehrává se v roce 2026 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem 2. OBRAZ BEZ ZVUKU BUDOUCNOST BEZ LIDÍ? PŘEDSTAVME SI, ŽE JEDNOHO DNE LIDÉ ZMIZÍ… PRÁCE VE DVOJICÍCH – JEDEN STUDENT ZÁDY K PLÁTNU, DRUHÝ SLEDUJE OBRAZ BEZ ZVUKU A POPISUJE (MÍSTA, DĚJE). PO SKONČENÍ UKÁZKY PRVNÍ STUDENT NA ZÁKLADĚ KOMENTÁŘŮ DRUHÉHO SHRNE DĚJ. 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem Que se passerait-il si l´homme disparaissait 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
2. KROK - UKÁZKA SE ZVUKEM: KOREKCE A DOPLNĚNÍ FAKTŮ JAZYKOVÉ STRUKTURY V BUDOUCÍM A PŘEDBUDOUCÍM ČASE http://la-conjugaison.nouvelobs.com/exercice/futur-simple-de-l-indicatif-0-7.php 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem 3. VIDEO JAKO INSPIRACE PRO PSANOU PRODUKCI: BUDOUCNOST? JAKÁ BUDOUCNOST? STUDENTI VYTVÁŘEJÍ „SCÉNÁŘ“ BUDOUCNOSTI PLANETY PODLE VYLOSOVANÉHO ZADÁNÍ 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem Le Futur selon vous (Arte, 2013) 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem ZADÁNÍ: OPTIMISTICKÁ VARIANTA PESIMISTICKÁ VARIANTA REALISTICKÁ VIZE KATASTROFICKÝ SCÉNÁŘ SCÉNÁŘ VE STYLU „POPUSŤME UZDU FANTAZII“ NAPROSTO ŠÍLENÝ SCÉNÁŘ HANDOUT – JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY K VYJÁDŘENÍ NÁZORU 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem VIDEO VE VÝUCE MOTIVUJÍCÍ, ZÁBAVNÉ PŘIROZENÉ MNOHOSTRANNĚ ROZVÍJEJÍCÍ VYUŽITELNÉ K RŮZNÝM CÍLŮM 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem POUŽITÉ ZDROJE: Baciu, G., Stratégie didactiques dans l´acquisition des compétences de communication orale en FLE : la vidéo, in: Enseigner.fle, říjen 2017, str. 9-15 Blanchet, Ph., Une méthode audiovisuelle : Voix et Images de France (videopřednáška online, Université Rennes II. Haute Bretagne), 2000 Djedidi, M., La vidéo comme support motivant à l'oral dans une classe de FLE, 2014/2015 (dipl. práce) Lebrun, M., Lacelle, N., L’ère numérique : un défi pour la didactique du FLE, in: Synergies Portugal n° 2 – 2014, str. 107-117 Elportál IS MU Brno Metodika užití videa ve výuce, openspace konference o e-learningu IS MU: Video ve výuce, 17. února 2016 28.5.2018 Den s jazykovým centrem
Den s jazykovým centrem POUŽITÁ VIDEA: Ukázka z němého filmu Metropolis Fritze Langa (1927) - https://www.youtube.com/watch?v=CPNaaogT8fs Ukázka z francouzské verze dokumentu Life after People (2008) - https://www.youtube.com/watch?v=qTlklYYvRFk Krátký animovaný film Le Futur selon vous z kanálu Arte (2013) - https://www.youtube.com/watch?v=X7eBYFa_WhE 28.5.2018 Den s jazykovým centrem