Mechanismus IgE zprostředkované reakce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bazotest – laboratorní provedení s použitím soupravy firmy Bühlmann Laboratories J. Havlasová, T. Sýkora InterImun Pardubice.
Advertisements

Intolerance a alergie na potraviny
Imunopatologická reakce pozdního typu (reakce typu IV), kontaktní alergie kožní a slizniční. Imunopatologická reakce založená na protilátkách IgE - atopie.
Imunopatologická reakce pozdního typu (reakce typu IV), kontaktní alergie kožní a slizniční. Imunopatologická reakce založená na protilátkách IgE - atopie.
TEST AKTIVACE BAZOFILŮ
A JEJÍ LABORATORNÍ DIAGNOSTIKA
Vyšetření parametrů buněčné imunity
ANAFYLAKTICKÝ ŠOK v dětském věku
Imunopatologická reakce (reakce přecitlivělosti) I. typu
Digitální učební materiál
WETTER Počasí Autor: Mgr. Kateřina Růžičková
Alergie, reakce přecitlivělosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Protiinfekční imunita 2
PATOGENEZE ALERGICKÝCH ONEMOCNĚNÍ
Ferien - Reiseziele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - škola Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
Ein paar kleine Beispiele, wie man sich die Zunge brechen kann Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
ALERGIE.
Alergie Alergie - allos = jiný, ergon = reakce
VYUŽITÍ PRŮTOKOVÉ CYTOMETRIE V DIAGNOSTICE ALERGICKÝCH ONEMOCNĚNÍ
VY_32_INOVACE_4C3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Eliška Ducháčová Wir üben deutsche Grammatik PASSIV.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Wir leben und sprechen Deutsch Krankheiten
2. LEKCE (2. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Wir treiben Sport / 1 / BADEN. Přečti, přelož a řekni, jak je to u vás. Nová slovíčka hledej ve slovníku. Sehr oft fahren wir nach Waldmünchen oder nach.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_INOVACE_4_NEJ 55 Název.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_02 Schulsystem in der BRD TEMA:Reálie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ36 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Feste und Bräuche – Weihnachten und Silvesterfeier Autor: Mgr. Kostiuková N.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ42 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ49 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Einheit 1, 3. pád Mgr. Radka Pospíchalová. 3. pád podstatných jmen (člen určitý) 1. pád rod mužský der Baum rod ženský die Küche rod střední das Bild.
Dativ von Substantiven 3.pád podstatných jmen Proč se učit 3. pád ?  v německém jazyce se tvary členu mění s daným pádem 1.pád der (ein) die (eine)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_16_ADJEKTIVE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Alergie a přecitlivělost Kurs Imunologie. Definice Alergie – zvýšená imunitní odpověď (často zánětlivá) na antigeny z vnějšího prostředí (alergeny) která.
Bevölkerung und politisches System Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_03_STOLPERS.
PROFESIONÁLNÍ ALERGICKÁ RINITIDA MUDr. Pavlína Klusáčková, Ph.D.
Imunologie a alergologie
Digitální učební materiál
NEŽÁDOUCÍ REAKCE NA POTRAVINY
alergie na složky potravy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alergie a anafylaktický šok
Alergie, anafylaxe, anafylaktický šok
Nemoci z povolání Profesionální rinitida
Ein paar kleine Beispiele, wie man sich die Zunge brechen kann
Ein paar kleine Beispiele, wie man sich die Zunge brechen kann
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_12- 07
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Wohnen
Tschechien – Schulsystem
Imunopatologická reakce (reakce přecitlivělosti) I. typu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
KEUKENHOF, Niederlande
Vyšší odborná a Střední průmyslová škola elektrotechnická Olomouc
Léčba alergických onemocnění
26. Obrana proti extracelulárním patogenům
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mechanismus IgE zprostředkované reakce Typ I – Alergie + Immunologische Reaktionen können nach verschiedenen Reaktionsmustern ablaufen, die oft als Typ 1 bis 4 beschrieben werden. Die häufigste Form der Allergie läuft nach dem Schema der Typ-1 Reaktion ab. Bei dieser (Typ 1) Reaktion werden durch B-Lymphozyten – nach einer Sensibilisierung – allergenspezifische IgE Antikörper produziert. Diese binden über entsprechende Rezeptoren an die Membranen von Mastzellen und basophilen Leukozyten. Bei erneutem Allergenkontakt über die Schleimhaut werden die Allergene an die membranständigen IgE-Antikörper der Mastzelle gebunden. Wird hierbei ein Allergen von zwei Antikörpern gebunden, löst dies ein Signal in der Zelle aus, und es werden Mediatoren freigesetzt, wie zum Beispiel Histamin oder Leukotriene. Diese wirken sowohl auf das Nervensystem als auch direkt auf das Gewebe und lösen die typischen Frühreaktionen aus wie Niesreiz, Fließschnupfen und Giemen. [Pause] [klick] Reference: Hollinger MA. Introduction to Pharmacology. 2nd Edition. Taylor & Francis 2003: 117-9. Alergen IgE navázané na žírné buňce Degranulace, uvolnění mediátorů

Odpověď Th1/Th2 IL-4 IL-12  IL-5 IL-12  IFN- B Alergen T T APC IgE IL-4 B Alergen IL-12  T Th2 T APC IL-5 Alergická reakce Eozinofil Die Allergie vom Typ I wird geprägt von einer dominierenden Th2 Antwort. Th2 Zellen sind verantwortlich für die Stimulation der IgE Produktion (über Produktion von IL-4) die Produktion von IL-5 (Anlockung und Aktivierung von eosinophilen Granulozyten sowie Verlängerung der Lebenszeit im Gewebe) Stimulation der Produktion von Chemokinen In weiterer Folge kommt es zu einer vermehrten Ausschüttung von Histamin aus den Mastzellen und den damit verbundenen typischen Symptomen einer IgE-vermittelten Allergie. IL-12  T Th1 IFN- IgG B

Alergický zánět Abnormální reakce imunitního systému na antigenní podněty Projevy podle cílového orgánu Atopický pochod Atopická dermatitida Alergická rhinoconjunktivitida Asthma bronchiale

Alergický zánět Deskvamace epitelu Nervové dráždění Degranulace mastocytů Zvýšená sekrece hlenu Aktivace eozinofilů Zvýšená permeabilita cévní Uvolňování cytokinů (IL-4, IL-5) Infiltrace prozánětlivými buňkami

P

Vzdušné (inhalační) Potravinové Alergeny Hmyzí jedy Lékové alergeny

PŘÍKLADY Vzdušné alergeny pyly břízovité stromy trávy sezónní pelyněk ambrózie Vzdušné alergeny plísně Alternaria Cladosporium Aspergillus celoroční roztoči Dermatophagoides pteronyssinus Dermatophagoides farinae zvířecí alergeny kočka pes

PŘÍKLADY VĚK Potravinnové alergeny kravské mléko vajíčka zelenina, ovoce, ořechy ryby, mořské plody potravinová aditiva Potravinnové alergeny VĚK

PŘÍKLADY včela (čmelák) Alergeny jedu blanokřídlého hmyzu vosa (sršeň)

PŘÍKLADY Lékové alergeny PNC, cefalosporiny nesteroidní antiflogistika jodové kontrastní látky lokální anestetika periferní myorelaxancia latex etylénoxid Lékové alergeny

Koncept alergenu / alergenové molekuly Alergenový zdroj Alergenový extrakt Alergenová složka Směs alergenních a nealergenních molekul Molekula odpovědná za alergickou reakci

Alergenové složky – biomarkery predikce závažnosti klinické reakce Labilní proteiny Stabilní proteiny Větší množství Profiliny PR-10 proteiny Lipid-transfer proteiny Seed-storage proteiny Zvyšující se riziko klinické reakce Bet v 2 Bet v 1 Pru av 3 Cor a 9

Anamnéza IgE senzibilizace ? Ano Klinická relevance ? Ano Diagnóza Specifická léčba

Kožní testy Prick (vbodový) test Intradermální test

Vyšetření specifických IgE v séru Metody vyšetření vycházejí z původní metodiky z 60.let 20.století, označované jako RAST (RadioAllergo Sorbent Test)

Pravděpodobnost klinické reaktivity v závislosti na hladině sIgE vejce mléko IU/ml IU/ml