SVĚTOVÁ LITERATURA DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Advertisements

Světová literatura po roce 1945
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
VOLYNĚ a FAIR TRADE SŠ a JŠ – 1. Fairtradová škola Volyně - 3. Fairtradové město.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_04_20 Ročník 9 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Pohádka.
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Česká poválečná literatura I.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Osudy dobrého vojáka Švejka
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
GUILLAUME APOLLINAIRE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Životní cyklus.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do středověku.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Název: Ocenění významných umělců Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
PRÓZA A DRAMA V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ LITERATURA DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ 2. polovina 20. století

HISTORICKÝ KONTEXT rozvoj vědy a techniky (kosmonautika, jaderné programy, moderní komunikace, informační technika, medicína) sbližování kultur evropské integrační procesy (EU) globální problémy lidstva (populační exploze v zemích třetího světa, ekologie, epidemie nemocí – AIDS, národnostní a rasové války – Jugoslávie, Somálsko, Čečensko, civilizační choroby, drogy, zločinnost – mafie, terorismus) krize morálních hodnot (kritika církví, vznik sekt a radikálních skupin zneužívajících světová náboženství) ÚKOL Napište úvahu na téma: Největší problém tohoto světa v druhé polovině dvacátého století. UDÁLOSTI – FAKTA vyrovnávání se se zážitky z II. světové války, použití atomové zbraně, holocaust napětí mezi Západem a Východem (studená válka) rozpad koloniální soustavy (nové státy v Africe a Asii) totalitní režimy v celém světě války vedené USA (Vietnam, Korea, Afghánistán, Irák) pád komunistických režimů ve střední a východní Evropě rozpad Sovětského svazu dlouhodobá krize a válečný stav na Blízkém východě

FILOZOFICKÝ ZÁKLAD komunistická (marxisticko – leninská) ideologie východní Evropy (po převratech v 90. letech zůstává na Kubě, v Severní Koreji a Číně) konzumní na principech demokracie postavená ideologie tržního hospodářství (dominance USA a arabských zemí bohatých na přírodní zdroje) tradiční světová náboženství (křesťanství, islám, judaismus, budhismus) – hledají své místo v moderním světě široká škála nových a staronových směrů (astrologie, okultismus, scientologie, futurologie…), v nichž lidé, kteří ztratili důvěru v tradiční hodnoty hledají smysl lidské existence ÚKOL: Pro Evropu je z hlediska historických kořenů a vývoje filozofie křesťanství. Dominantní úlohu v něm hraje katolická církev. Její vůdčí osobností je římský biskup – papež. Ve druhé polovině 20. století byli papeži významnými spolutvůrci budování mezilidských vztahů v Evropě. Sestavte tabulku papežů druhé poloviny 20. století, která bude obsahovat: papežské jméno – dobu pontifikátu – občanské jméno – národnost – alespoň 1 dílo – čím byl významný

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: reakce na válku Velmi významným fenoménem doby se stává zpracování literárních děl do podoby televizních inscenací, seriálů a filmů. 1. Vytvořte přehled 20 filmů natočených v druhé polovině 20. století, které vznikly podle významných děl světové literatury (uveďte k nim obvyklé filmografické údaje – producent, rok výroby, režie, výprava, hudba, kamera, herci v hlavních rolích, příp. získaná ocenění) 2. Najděte 1 literární dílo, které má více než 5 filmových, televizních, seriálových zpracování – vytvořte přehled. reakce na válku zobrazování krize mezilidských vztahů únik z racionality reálného světa (návrat k mýtům a legendám) katastrofické vize budoucnosti odklon od literární fikce k literatuře faktu formálně příklon k větší autenticitě textu (autor vypravěčem, autobiografie), jiné vnímání a práce s časem (vracení v čase, oživování mrtvých, změny událostí) silná detabuizace (líčení intimity, brutality) technicky snadné šíření literatury – vznik velkého množství literatury bez vyšší hodnoty a kvalit – konzum, bulvár

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN ODRAZ VÁLKY A TÉMA HOLOCAUSTU především próza (novela, román, kroniky, deníky) – převažují osobní zkušenosti výjimečně satira a humorný pohled RUSKO Boris N. Polevoj: Příběh opravdového člověka Alexandr A. Fadějev: Mladá garda Michail A. Šolochov: Osud člověka Konstantin M. Simonov: Živí a mrtví Jurij V. Bondarev: Hořící sníh Vladimir N. Vojnovič: Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina Bulat Š. Okudžava: Ahoj, študente ANGLIE Patrick Ryan: Jak jsem vyhrál válku James Clavell: Král Krysa Winston Churchill: Druhá světová válka FRANCIE Robert Merle: Smrt je mým řemeslem Pierre Boulle: Most přes řeku Kwai, Planeta opic NĚMECKO Anna Seghers: Sedmý kříž Bruno Apitz: Nahý mezi vlky Heinrich Böll: Kdes byl, Adame? Günter Grass: Plechový bubínek Erich Maria Remarque: Čas žít, čas umírat ITÁLIE Alberto Moravia: Horalka Curzio Malaparte: Kaput Primo Levi: Je-li toto člověk

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN ODRAZ VÁLKY A TÉMA HOLOCAUSTU USA Norman Mailer: Nazí a mrtví Joseph Heller: Hlava XXII Kurt Vonnegut jr.: Jatka č.5 William Styron: Sophiina volba William Saroyan: Lidská komedie POLSKO Jerzy Andrejewski: Popel a démant SLOVENSKO Petr Jilemnický: Kronika Rudolf Jašík: Náměstí svaté Alžběty NIZOZEMÍ Anne Frank: Deník EXISTENCIALISMUS reaguje na tíživou situaci po válce, krize měšťácké společnosti, navazuje na své kořeny z předchozího období Jean Paul Sartre (F) – próza a drama, filosofie Hnus (román-esej), Bytí a nicota (fil. úvahy), Cesta svobody (románová tetralogie), Mrtví bez pohřbu (drama) Albert Camus (F) – próza, publicistika, filosofie Cizinec (román), Mýtus o Sisyfovi (eseje) Nikos Kazantzakis (Ř) Řek Zorba (román) Graham Greene (A) Tichý Američan (politický román)

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN NEOREALISMUS vrací se k tradici realismu, zajímá se o osud obyčejného člověka, sociální tématiku, běžný způsob života a řeči vznik v italské próze a filmu (režiséři Luchino Visconti, Vittorio de Sica, Federico Fellini) Alberto Moravia – próza a drama, kritika Lhostejní (psychologická próza), Římanka (blízké existencialismu), Nuda (román) Carlo Levi – dokumentární próza Kristus se zastavil v Eboli (vzpomínková próza, vrchol neorealismu) NOVÝ ROMÁN Antiromán – oslabení tradičního příběhu, postav a vypravěče, popis jevů a věcí bez souvislostí, nezřetelné postavy, experimenty s jazykem – zobrazení chaotičnosti světa typ francouzského románu 50. let Allain Robbe – Grillet – próza, filmové scénáře a režie Gumy, Žárlivost, Repríza Nathalie Serraut Mezi životem a smrtí, Zralé plody Claude Simon Vítr, Flanderská cesta

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN Jack Kerouac – básník a prozaik Na cestě (kultovní román, cesta Amerikou) San Francisco blues, Mexico City blues (poezie) Lawrence Ferlinghetti – básník a nakladatel Obrazy zmizelého světa William Seward Burroughs – próza Feťák, Nahý oběd Ken Elton Kesey –próza (osobnost beatniků i hippies) Vyhoďme ho z kola ven (v prostředí psychiatrické léčebny – film Přelet nad kukaččím hnízdem – Miloš Forman) Charles Bukowski –próza a poezie (až do 80. let) Všechny řitě světa i ta má (povídky), Hollywood (autobiografická próza) BEATNICI hnutí amerických básníků a prozaiků od poloviny 40. let, s proměnami v 50. a 60. letech „zbitá“ – „blažená“ generace únava životem, revolta, výsměch jistotám a typickým americkým hodnotám (majetek, postavení, kariéra, zdraví, rodina), výstřednost (tuláctví, drogy, alkohol, sexuální nevázanost), dobrovolná chudoba, únik do přírody, hledání nové filozofie (východní náboženství – budhismus) v literatuře nespisovnost, absence interpunkce, volný verš, vulgarismy, slang, argot, provokace spojení s jazzem interpretace v malých lokálech, venku Allen Ginsberg – poezie Kvílení (poema – manifest beatniků)

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN ROZHNĚVANÍ MLADÍ MUŽI anglická paralela k beatnikům, od 50. let nesouhlas s konvenčním způsobem života vyjadřují slovem, humor, jazyk ulice, antihrdinové, paradoxně autoři i hrdinové nakonec s konvenční společností splynou Kingsley Amis – próza, poezie, kritika Šťastný Jim (humoristická satirická próza) John Braine – próza , publicistika Místo nahoře, Život nahoře John Osborne – dramatik, scénárista, esejista Ohlédni se v hněvu (drama) John Wain – próza , poezie. eseje Pospíchej dolů ABSURDNÍ DRAMA celosvětově od 50. let člověk v zachycen v bezvýchodné situaci, bez schopnosti komunikace s okolím, nesmyslné lidské jednání bez východiska – nesmyslný děj a dialogy – strohá scénografie Samuel Beckett (Ir) Čekání na Godota Eugéne Ionesco (Fr) Plešatá zpěvačka Edward Albee (USA) Kdo se bojí Virginie Wolfové Friedrich Dürrenmatt (Švý) Návštěva staré dámy István Örkény (Maď) Kočičí hra Slawomir Mrožek (Pol) Emigranti Václav Havel (Č) Audience, Zahradní slavnost

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN MAGICKÝ REALISMUS latinskoamerické země od 50. let, později i jiné země se silnou tradicí mytologie a ústní lidové slovesnosti magický přístup ke skutečnosti, snové prvky, tajemno v reálném světě Gabriel García Marquez (Kolumbie) Sto roků samoty (rodinná sága), Kronika ohlášené smrti (novela) Čingiz Torekulovič Ajtmatov (SSSR Kyrgyzstán) Stanice Bouřná (román) Michail Afanasjevič Bulgakov (SSSR) prozaik, herec, dramatik Mistr a Markétka (román) POSTMODERNISMUS celosvětově od poloviny 40. let neguje avantgardní přístupy a experimenty, obrácení pozornosti k tradici, snaha promlouvat k dvojí vrstvě čtenářů (vysoké x masové umění), splývání reality a fikce Umberto Eco (Ital) Jméno růže (postmoderní román) Vladimir Vladimirovič Nabokov(USA – ruský emigrant) Lolita (psychologická studie – forma zpovědi) John Fowles (Angl) Francouzova milenka (román) John Irving (USA) Svět podle Garpa (groteskní román) Milan Kundera (Č) Směšné lásky Pavel Kohout (Č) Ta dlouhá vlna za kýlem

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN LITERATURA SCIENCE - FICTION vědeckofantastická literatura, čerpá z moderních vědeckých poznatků, varuje před zneužitím fiktivní obrazy budoucnosti Aldous Leonard Huxley (Anglie) Konec civilizace Arthur C. Clarke (Anglie) 2001: Vesmírná Odyssea Ray Douglas Bradbury (USA) Marťanská kronika Stanislaw Lem (Polsko) Astronauti Isaac Asimov (USA) Já, robot Michael Crichton (USA) Jurský park FANTASY LITERATURA čerpá z mýtů, hrdinských eposů a magických představ, odehrává se v imaginárním světě a čase John Ronald Reuel Tolkien (Anglie) Pán prstenů, Hobit Terry Pratchett (Anglie) Úžasná zeměplocha Clive Staples Lewis (Irsko) Letopisy Narnie Joanne Kathleen Rowling (Anglie) Harry Potter Christopher Paolini (USA) Eragon George Orwell (Anglie) Zvířecí farma, 1984

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN DETEKTIVNÍ LITERATURA čerpá děj z postupného odhalování nějaké záhady (zločinu), vede čtenáře k přemýšlení spolu s vyšetřovatelem Hlavním hrdinou bývá detektiv (někdy amatér) – autoři vytvářejí typy detektivů Agatha Christie(Anglie) detektiv Hercule Poirot – Vražda v Orient expresu Past na myši, Deset malých černoušků (hry) Georges Simeon (Belgie) komisař Maigret Raymond Chandler (USA) detektiv Phil Marlowe Jo Nesbø (Nor) detektiv Harry Hole Stieg Larsson (Nor) novinář Mikael Blomkvist (trilogie) DALŠÍ VÝZNAMNÍ SVĚTOVÍ AUTOŘI ANGLIE William Gerald Golding Pán much (román – alegorie zla) Graham Greene Tichý Američan (politický román) Salman Rushdie Satanské verše (experimentální román) FRANCIE Jacques Prévert Slova (poezie) RAKOUSKO Johannes Mario Simmel Láska je jen slovo (psychologický román) Elfriede Jelinek Pianistka (román)

PŘEHLED PROUDŮ, SMĚRŮ A SKUPIN DALŠÍ VÝZNAMNÍ SVĚTOVÍ AUTOŘI USA Jerome David Salinger Kdo chytá v žitě (psychologický román) Truman Capote Chladnokrevně (dokumentární román) Edgar Lawrence Doktorow Ragtime (mnohovrstevný román) John Updike Králík (románová tetralogie) Tennessee Williams Tramvaj do stanice Touha (drama) Arthur Miller Smrt obchodního cestujícího (drama) Reginald Rose Dvanáct rozhněvaných mužů (drama) Robert Fulghum Všechno, co potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce (eseje) FINSKO Mika Waltari Egypťan Sinuhet (historický román) DALŠÍ VÝZNAMNÍ SVĚTOVÍ AUTOŘI RUSKO Bulat Š. Okudžava Arbate, můj Arbate (písňové texty) Vladimir S. Vysockij Nerv (poezie) Alexandr I. Solženicyn Jeden den Ivana Děnisoviče (novela), Souostroví Gulag (trilogie) Vasilij M. Šukšin Červená kalina (novela) SLOVENSKO Dominik Tatarka Sám proti moci (deníkové záznamy - normalizace) Ladislav Mňačko Smrt si říká Engelchen (partyzánské hnutí) KANADA Arthur Hailey Hotel (profesní a katastrofický román) Leonard Cohen Kniha milosrdenství (poezie)

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM ÚKOLY: Vypracujte písemné pojednání o libovolném díle tohoto období, které jste četli a máte ho zařazeno v maturitním seznamu. Pokud existuje filmové zpracování tohoto díla, zhlédněte ho a porovnejte předlohu a film.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303-115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.