Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Světelné jevy Šíření a rychlost světla Odraz a lom světla
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Kulová zrcadla duté – světlo odráží vnitřní povrch kulové plochy
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Dalekohledy.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Mikroskopické techniky
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Odraz světla.
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
úhel dopadu = úhel odrazu Zákon odrazu Zrcadla  Využívají odrazu světla.  Do oka pozorovatele dopadají odražené paprsky, mozek ovšem „protahuje paprsky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_20_ Test – odraz světla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo Autor: Jana Pěničková Období:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_15 Odraz.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Zobrazení zrcadlem dutým.
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák si zábavnou formou zopakuje znalosti z optiky. Klíčová slova: čočky, lom světla, zrcadla, optické přístroje Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM: 14.10.2013

Riskuj – optika 2

Čočky Lom světla Zrcadla Optické přístroje 10 10 10 10 20 20 20 20 30 30 30 30 40 40 40 40

10 OPTIKA Která čočka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý? Čočky 10 Která čočka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý? rozptylka spojka spojka i rozptylka spojka

OPTIKA Čočky 20 Jaký je obraz předmětu vytvořený pomocí čočky, dáme-li předmět blíž než je její ohnisková vzdálenost? Obraz je zvětšený, přímý a zdánlivý. Obraz je zmenšený, přímý a skutečný. Obraz je zvětšený, přímý a skutečný. obraz je zvětšený, přímý a zdánlivý.

30 OPTIKA Jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou? Čočky 30 Jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou? přímý, zmenšený a zdánlivý

OPTIKA Čočky 40 Je obraz vytvořený rozptylkou závislý na vzdálenosti předmětu od rozptylky? ne

10 OPTIKA Kdy nastává lom od kolmice? Lom světla Kdy nastává lom od kolmice? Při přechodu světla z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí (voda- vzduch). Při přechodu světla z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí (vzduch – diamant). Při přechodu světla z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí (vzduch – diamant).

OPTIKA Lom světla 20 Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, pak láme ke kolmici. láme od kolmice. se neláme. se neláme.

30 OPTIKA Co to je mezní úhel? Lom světla 30 Co to je mezní úhel? Mezní úhel je největší úhel dopadu, při kterém se ještě světlo láme.

40 OPTIKA Co to je absolutní index lomu? Lom světla 40 Co to je absolutní index lomu? Je to podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí.

OPTIKA Zrcadla 10 Jak nazýváme bod, kde se po dopadu na duté zrcadlo soustředí odražené paprsky? střed křivosti ohnisko vrchol zrcadla ohnisko

OPTIKA Zrcadla 20 Je-li u dutého zrcadla předmět mezi jeho vrcholem a ohniskem, pak je obraz zdánlivý, zvětšený a přímý. skutečný, zvětšený a přímý. zdánlivý, zvětšený, stranově převrácený. zdánlivý, zvětšený a přímý.

OPTIKA Zrcadla 30 Jak nazýváme paprsky, které využíváme k sestrojení obrazu na kulových zrcadlech? význačné paprsky

40 OPTIKA Kde se v praxi využívají vypuklá zrcadla? např. na nepřehledných křižovatkách, v obchodech, ale i jako zpětná zrcátka dopravních prostředků.

OPTIKA Optické přístroje 10 Vyjmenuj tři věci, které můžeš využít, potřebuješ-li zvětšit pozorovaný předmět? lupa, mikroskop, dalekohled

OPTIKA Optické přístroje 20 Proč není Keplerův dalekohled vhodný k pozemskému pozorování? Protože obraz pozorovaného předmětu je obrácený.

OPTIKA 30 Optické přístroje Co to je okulár? Část mikroskopu – spojka, do které se při pozorování díváme.

40 OPTIKA Co to je zorný úhel? Optické přístroje 40 Co to je zorný úhel? Jedná se o úhel mezi paprsky, které vycházejí z krajních bodů předmětu a vnikají do oka.