Přehled „Dobrých zkušeností“ evropských partnerů projektu REMIX

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
MARKETING A MANAGEMENT
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Konference „Budoucnost česko-polské přeshraniční spolupráce“ Ostrava, Prioritní oblast 2. – Hospodářská spolupráce Projekt Spolupráce.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Podpora inovací v Olomouckém kraji. Ekonomická situace kraje  Průměrná mzda : Kč (1.-2. čtvrtletí 2012)  Míra registrované nezaměstnanosti: 10,38.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ STUDIE Produkt RP Podpora Romů v Praze.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podpora přípravy projektů NNO pro příští programovací období 2007 – 13 Chceme zpracovat takové projekty NNO, jejichž cíle jsou společné více organizacím.
Společenská odpovědnost organizací
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Základní informace k aktuálnímu stavu finančních prostředků Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační strategie Manfred Hellmich Inovace 2006 Praha 5. prosince 2006.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Euro Net. Projekt Euro Net OP PCS SK-CZ 2007 – 2013 je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF)
Marketingové prostředí obce
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Integrovaný regionální operační program
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Interreg V-A Česká republika – Polsko Společný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
4. zasedání Výboru České republiky pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce března 2017Praha.
Projekt LABEL LABE-ELBE – Adaptace na povodňové riziko v povodí Labe
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Má lithium těžit stát? 1 Obecné problémy průzkumu a těžby surovin
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Přehled „Dobrých zkušeností“ evropských partnerů projektu REMIX Martin Vlastník Stakeholder Meeting, Praha, 5.9.2018

Dobré zkušenosti - Good Practice Jedním z hlavních cílů projektu REMIX je výměna zkušeností v oblasti sektoru nerostných surovin a to od úrovně státní správy přes profesní sdružení či asociace až po jednotlivé firmy z této oblasti. Na mezinárodních pracovních setkáních projektu REMIX již proběhla dvě kola informací o těchto tzv. „Good Practice“, kdy každý z projektových partnerů představil zkušenosti ze své země.

Rada regionu Laponsko Tématická spolupráce a model propojení pro pokročilý rozvoj těžby v regionu Řešený problém Jak mít v EU větší vliv na události ovlivňující náš vlastní region a rozvoj jeho klíčového průmyslu. Cíle a realizace Laponsko chce stát na špici trvale udržitelného využívání přírodních zdrojů. Jedním z klíčových zdrojů spojených s přírodou je v Laponsku těžební průmysl. Realizace vize začíná vybudováním silné domácí základny s efektivní spoluprací regionálních účastníků. Po dosažení jednotného postupu a společných cílů na regionální úrovni přichází čas stát se aktivním hráčem v mezinárodních sítích. Samotný zapadlý region jako Laponsko nemůže mít nějaký vliv na úrovni EU, ale vyhledáním a vybudováním sítě regionů s podobnými zájmy a potřebami rozvoje velmi výrazně vzrostou možnosti ovlivňování. Hlavní příjemci Regionální ekonomika, regionální správní úřady, soukromé firmy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? V Laponsku probíhá již delší dobu systematický přístup, jak realizovat spolupráci a vytváření sítí a tento přístup může být využit v dalších regionech. Bez tohoto systematického přístupu ve vytvoření evropských těžebních regionů by nevznikl ani projekt REMIX ani další těžební projekty financované ze zdrojů EU.

Fakta o těžebním průmyslu Řešený problém Těžební průmysl má často negativní pověst mezi veřejností a nové těžební projekty se setkávají s velkým odporem. Je jasná potřeba vzdělávacího balíčku, který bude obsahovat fakty podložené informace o geologii, průzkumu a těžbě využitelné pro vedení municipalit. Cíle a realizace Zmírnit jak očekávání tak obavy vznikající z průzkumných a těžebních aktivit a pomoci získat projektům souhlas veřejnosti v municipalitách s těžebním průmyslem. Zlepšit komunikaci mezi těžebním průmyslem a veřejností. Realizace se uskuteční poskytnutím vzdělávacího balíčku populárních geologických informací pro veřejnost se zaměřením na širší sociální vzdělávání. Nejdůležitější částí implementace jsou ”road shows” a pozvání municipalit a veřejnosti, aby přišli a sdíleli tyto informace i na akcích, které pořádají oni sami. Hlavní příjemci Municipality/společnost, obecně veřejnost, těžební firmy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Bezpochyby se vyskytuje tento problém ve všech těžebních regionech v EU. Rovněž existuje potřeba takovýchto informací v mnoha municipalitách, kdy úřady potřebují informace pro územní plánování a ekonomické rozvahy. Takováto „sada“ pro dosažení snadnějšího konsensu při souhlasu veřejnosti je velmi vítaná všemi zainteresovanými.

Rozvojová agentura města Joensuu Těžební kampus v Outokumpu – případová studie OECD Řešený problém Outokumpu je stará těžební oblast, která trpí mnoha problémy – nezaměstnanost, stárnutí populace, ztráta důvěry v budoucnost. Na druhé straně je zde řada moderních, na sobě nezávislých projektů těžebního průmyslu. Pro využití inovačního potenciálu oblasti a vzájemných synergií je potřeba vytvořit lokálního koordinátora, který bude schopný vytvořit funkční regionální Průmyslovou modernizační platformu a zapojit ji do European Mining Competence network. Cíle a realizace Cílem je vytvořit Outokumpu Mining Camp platform, který bude aktivním sdružením a zapojí region do European Mining competence network. Pro dosažení tohoto cíle je nezbytné provést průzkum současné situace a podmínek. Průzkum bude proveden ve spolupráci s několika mezinárodními projekty. Regionální účastníci budou do něj zapojeni od samého začátku. Hlavní příjemci Rada regionu Severní Karelie, instituce, sdružení a firmy z těžebního sektoru daného regionu. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Existuje mnoho těžebních regionů v Evropě se stejnými problémy, jako má Outokumpu. Společným problémem je, že jejich pohled je zúžený, jednotliví aktéři pracují odděleně a nemají napojení na vhodné obchodní a investiční kontakty. Na druhé straně má oblast Outokumpu velký potenciál know-how a inovací, který čeká na koordinaci a využití. Případová studie OECD nabízí mezinárodní platformu pro rozvoj těžebního regionu a měst. Outokumpu Mining Camp bude součástí workshopu REMIXu ve Finsku na jaře 2019.

Pracovní skupina těžebního průmyslu Severní Karélie Řešený problém Prosperující rozvoj těžebního průmyslu regionu Severní Karélie potřebuje jasný záměr a společné, celým regionem odsouhlasené cíle. Na druhé straně ale může být poněkud komplikované sjednotit požadavky všech zainteresovaných stran. Cíle a realizace Rada regionu Severní Karelie založila strategickou skupinu stakeholderů z těžebního průmyslu tohoto regionu. Ta je složená z těžebních firem, vzdělávacích a školících organizací, University Východního Finska, Finské geologické služby, regionální správy a přizvaných expertů. Zlepšit vzájemnou komunikaci v sektoru těžebního průmyslu. Vytvořit a každých pět let aktualizovat strategii těžebního průmyslu pro Severní Karélii. Realizací projektu jsou pracovní setkání strategické skupiny cca 2 – 3 krát v roce. Přípravné práce probíhají mezi jednotlivými setkáními. Hlavní příjemci Regionální ekonomika, regionální správní úřady, soukromé firmy, veřejnost Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Stejný problém sdílejí všechny těžební regiony. Rovněž všechny potřebují strategické plánování.

Agentura pro business a konkurenceschopnost, Castilla y León Těžební cluster Řešený problém V regionu Castilla y León neexistuje platforma, na které by mohly firmy a instituce společně řešit strategické otázky a realizovat tomu odpovídající aktivity. Zároveň má v tomto regionu těžební průmysl špatnou pověst před veřejností a nové těžební projekty se setkávají se značným odporem. Je jasné, že vedení regionu potřebuje spolupráci s těžebním sektorem a odborníky, aby se mohly využít nejnovější poznatky. Cíle a realizace Určit společné i samostatné akce, které ovlivňují strategickou a operační účinnost. Pomoct změnit strategickou orientaci na dlouhodobé zlepšení konkurenceschopnosti. Vytvořit nová pracovní místa, služby upravené světové poptávce a směřovat k pokročilým inovacím. Pomoct zlepšit operativní účinnost, business management, technické kurzy, specifickou infrastrukturu. Hlavní příjemci Vedení regionu Castilla y León, instituce, sdružení a firmy z těžebního sektoru tohoto regionu. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? V ostatních zemích REMIXu většinou nejsou specializované těžební clustery, tak budou moct využít zkušeností regionu Castilla y León.

Rada vojvodství Dolní Slezsko Databáze geochemických map těžebních odpadů ze staré těžby ve Slezsku Řešený problém Chybějící monitoring a data z míst historické těžby a úpravy nerostných surovin (staré odvaly, odkaliště, průmyslové skládky, apod. spojené s těžbou uhlí a rud včetně uranu). Cíle a realizace Údaje ze 450 objektů antropogenního původu – terénní práce, laboratorní analýzy, studium literatury. Tabulky dat – přes 100 typů detailních údajů (litologické a chemické charakteristiky odpadu, geoenvironmentální data, technická infrastruktura, územní rozvoj, chráněná území, geohazard, aj.). Hlavní příjemci Místní správa, výzkumné instituce, organizace na monitoring a ochranu životního prostředí. Databáze je on-line přístupná na geoportálu PGI-NRI. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Odvaly a odkaliště již byly jednou zpracovány a přesto dnes mohou být zdrojem cenově efektivního nahromadění potřebné nerostné suroviny. Geochemické mapy ukazují cesty, kterými mohou unikat toxické látky do půdy, vod, rostlin a živých organismů. Pomáhají tak určit místa jejich vhodného zadržení.

Stara Kopalnia – centrum vědy a umění Řešený problém Revitalizace starých post-industriálních oblastí je velkou výzvou v regionu uzavřených uhelných dolů. Úsilí obsahuje renovaci a úpravu starých budov, ale především znovuoživení oblasti postižené sociálním a ekonomickým poklesem a zlepšení života jejich obyvatel. Cíle a realizace Záměrem projektu je znovu oživit Walbrrzych a přilehlé okolí. Hlavním cílem je zvýšit počet akcí, které upozorňují veřejnost na historické kulturní dědictví v oblasti těžby nerostných surovin. Akce, které obnovují průmyslové budovy a těžební artefakty jsou klíčové pro udržení těžební identity oblasti Walbrzychu. Revitalizované budovy získávají nové využití jako muzea, galerie, konferenční prostory, apod. Multidisciplinární objekty se rychle staly centrem setkávání jak pro místní obyvatele, tak největším turistickým centrem oblasti. V důsledku toho vzrostl zájem veřejnosti, aktivovali se místní obyvatelé a vzrostla přitažlivost pro turisty. Hlavní příjemci Veřejnost, místní správa. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Bývalý uhelný důl se změnil na moderní multifunkční centrum, kde se potkávají potřeby místních obyvatel i turistů. Je tam připravovaná rozličná nabídka z oblasti kultury, umění a historie. Místo plní životní potřeby místní komunity, speciálně bývalých horníků a jejich potomků. Mohou si s láskou připomínat minulost a příslušnost k historii místa. Místo tvoří most mezi minulostí a budoucností a je motorem ekonomického rozvoje založeného na turistickém ruchu.

Báňská universita Leoben Projekt přehledu rakouských nerostných surovin Řešený problém Cílem je ochrana ložisek nerostných surovin v Rakousku. Povrchová ložiska tvoří především stavební materiály (štěrkopísky), hlubší ložiska tvoří rudy a průmyslové minerály. Cíle a realizace Cílem bylo vytvořit přehlednou mapu ložisek nerostných surovin, aby bylo možné lépe jednat o jejich ochraně. U štěrkopísků pak jednotlivá ložiska rozdělit podle jejich kvality, střetů s územním plánováním, chráněnými oblastmi apod. Zatím to je právně nezávazný dokument. Hlavní příjemci Státní instituce, vedení regionů, soukromé firmy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Projekt je dobrým příkladem pro země, kde dosud není právně zakotvená ochrana ložisek nerostných surovin, případně kde dosud není státní surovinová politika.

Universita NOVA Lisabon Využití těžebního odpadu na výrobu moderních materiálů Řešený problém Propojení kompetencí mezi sektory, které jsou potřebné pro výrobu panelů, prefabrikovaných prvků a suchých směsí aktivovaných alkalickou cestou. Existuje stále velká mezera mezi výzkumem materiálů aktivovaných alkalickou cestou a jejich praktickým využitím. Cíle a realizace Zaměření většího objemu aplikovaného výzkumu do této oblasti pomůže výrazně snížit vytváření těžebního odpadu a zvýší jeho recyklační potenciál. Hlavní příjemci Místní správa, místní komunity, soukromé firmy. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Chemicky aktivovatelné spojovací materiály zcela jistě patří mezi perspektivní technologie pro recyklaci průmyslových odpadů jako jsou popílky a strusky.

Rekultivace starých těžebních území Řešený problém V regionu Centrální Portugalsko má těžební průmysl špatné jméno kvůli minulým praktikám, speciálně při těžbě uranu. Cíle a realizace Vyhledání starých těžebních oblastí v celém regionu, zhodnotit podle priority potřebného zásahu, připravit projekt rekultivace, provést rekultivační práce a následný monitoring. Hlavní příjemci Veřejnost bydlící vedle starých těžebních území. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Rekultivace starých těžebních zátěží prováděná z prostředků centrálního rozpočtu je dobrým celosvětovým příkladem.

Universita Exeter Naučný park věd o Zemi – starý důl Wheel Jane Řešený problém Niklový důl Wheel Jane byl uzavřený v roce 1998. Bylo potřeba vytvořit nová pracovní místa a rozvinout post-mining průmysl. Cíle a realizace Byl vytvořený nový průmysl – Skupina Wheel Jane Group, solární elektrárna, rekultivace odkališť a důlních vod s pomocí fondu EU konvergence a finančních zdrojů majitelů pozemků (v celkové výši 3 mil. liber). Hlavní příjemci Lokální nová pracovní místa s požadavkem velmi zkušených pracovníků, rekultivace starých důlních děl, výhoda pro místní komunitu Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Propojuje různé varianty obchodních a pracovních aktivit, které se vztahují k post-mining příležitostem a rovněž navazují komunikaci s místní komunitou. Projekt se dá použít ve všech těžebních regionech.

Loutka horníka Řešený problém Jedná se o vlajkový projekt oslavy 10.výročí založení Cornwallského hornického muzea. Cíle a realizace Je to největší anglická mechanická loutka a je vytvořena pro předvádění na volném prostranství při různých příležitostech. Vidělo ji 150 tis. lidí v Cornwallu a další miliony v médiích. Získala cenu nejlepšího uměleckého projektu v roce 2016. Camborne School of Mines (pobočka University v Exeteru) pomáhala se vzdělávacími projekty pro školy o důležitosti současného těžebního průmyslu. Hlavní příjemci Veřejnost v Cornwallu, turisté, vedení Cornwallu, těžební firmy. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Oblasti, které jsou hrdé na hornické dědictví, snadněji přijímají obnovení těžebních aktivit a financování rozvoje aktivit souvisejících s těžebním průmyslem.

Národní technická universita Atény Technologický a kulturní park Lavrion Řešený problém Ložisko zlata a stříbra Lavrion bylo těžené už od antických dob. Po ukončení těžby v moderní době (nově i bismut) v 80. letech lokalita chátrala a byla zatížená těžebními odpady. Cíle a realizace Cílem projektu o rozpočtu 15 mil. EUR byla dekontaminace, rekultivace a obnovení využitelnosti areálu o rozloze 10 tis. m2. Projekt řešila NTUA od r. 1994. V roce 2003 byl rozpočet navýšený o 7,8 mil. EUR na průzkum a dekontaminaci dalších 70 tis. m2. Business má v budovách parku Lavrion k dispozici 10 tis. m2 plochy, zatímco 3 tis. m2 plochy je k dispozici pro správní a kulturní činnost. Hlavní příjemci Místní komunita (zlepšení životního prostředí, nová pracovní místa), místní správa, firmy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Využívá staré těžební místo pro znovuoživení novými činnostmi, odstraňuje znečištění životního prostředí.

Případová studie Vaggoneto Řešený problém Debaty kolem stále těženého ložiska bauxitu Mount Parnasse a Ghiona, kde těžba probíhá již přes 90 let. Převedení nevyužívané části na Vaggoneto – Fokis Mining Park. Cíle a realizace V části ložiska Ghiona byla ukončená těžba v roce 1972. V roce 1998 bylo rozhodnuto přeměnit tuto část na hornické muzeum. To bylo otevřené veřejnosti v roce 2003. V roce 2008 bylo muzeum rozšířené o digitální audio průvodce a v roce 2009 o tři digitální vzdělávací sály (obě spolufinancované z fondů EU). Hlavní příjemci Veřejnost, místní správa, firmy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Návštěva Vaggoneto nabízí multifunkční zkušenost vzdělávací i odpočinkovou, rovněž však inspiruje mladé lidi, studenty i celé rodiny. Zobrazuje historii okolí Fokis jako součást života i průmyslového dění a oblast rovněž nabízí množství archeologických památek.

GeoKompetenz Zentrum Freiberg Nastavení clusterových struktur Řešený problém Rekonstrukce průmyslu a tržně orientované ekonomiky z těžebního na post-mining sektor při zachování technické infrastruktury a dovedností. Cíle a realizace Prvním stadiem je provedení rekonstrukce průmyslu, zachování znalostí a posílení konkurenceschopnosti. Vytvoření clusteru podpořeného vládou a vedeného průmyslem, do kterého se zapojí vedle firem i stát, obchodní komory, výzkum, vysoké školy, aj. Druhým stadiem je posílení konkurenceschopnosti prostřednictvím vzájemného propojování (networking), aplikovaného výzkumu a propojení výzkumu s průmyslem. Koordinace podpůrných aktivit při rozvíjení nových obchodních příležitostí a při posilování průmyslu v sektoru nerostných surovin. Definování a rozvíjení oblastí chytrých (smart) specializací jako geobiotechnologie, rekultivace míst staré těžby a úpravnictví, apod. Třetím stadiem je rozšíření těchto aktivit z clusteru místního regionu na celý vnitřní trh. Míní se tím spolupráce s evropskými podobně orientovanými clustery, zakládání a vyhledávání dalších partnerů pro RDI projekty, zlepšování legislativy (Saská surovinová strategie, Saská inovační strategie). Hlavní příjemci Malé a střední firmy, místní a regionální správa, věda a výzkum, vysoké školy Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Je to dobrý příklad pro stanovení regionální strategie, kdy posiluje vedoucí pozici Saska v těžebním oboru v rámci celého Německa. Uvedení místního průmyslu do oblasti EU grantů, aby se překročily bariéry a rozdrobenost.

Ministerstvo průmyslu a obchodu Metodika tvorby a následných aktualizací regionálních surovinových politik Řešený problém Je potřebné, aby Surovinová politika České republiky byla rozpracovaná pro jednotlivé regiony. Musí být v souladu s územními plány a být aktualizovaná podle v čase se vyvíjejících, nově nastolovaných požadavků. Cíle a realizace Hlavním cílem je udržet jednotnost, propojení a ideje Státní surovinové politiky i do regionů a zajistit jejich dodržování i v průběhu následných aktualizací. Tyto parametry budou nastavené při zpracovávání prvních dvou pilotních regionů. Hlavní příjemci Státní správa na centrální, regionální i místní úrovni. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Je to dobrý příklad, protože poměrně často existují rozdíly mezi surovinovými politikami (pokud tyto jsou zpracovány) státu na jedné straně a regionů na straně druhé.

Přeshraniční spolupráce v propagaci historie těžby Řešený problém Těžební průmysl má mezi veřejností často špatnou pověst a mladá generace prakticky neví, co to je. Vědí jenom díky kampaním NGO, že je to velmi nebezpečné a poškozuje to životní prostředí. Cíle a realizace Z hlediska geologie a historických vztahů existují ložiska nerostných surovin a tím i těžební regiony na obou stranách hranic mezi některými státy. Ochrana historického dědictví v oblasti těžby začala v EU teprve relativně nedávno. Příkladem je ložisko černého uhlí Žacléř – Svatoňovice na české straně a Kowary na polské straně. Na obou místech existují hornická muzea a začala navzájem spolupracovat, aby si navzájem vyměňovala zkušenosti v prezentaci těžební historie a působení na veřejnost. Hlavní příjemci Veřejnost, těžební sektor. Proč je tato dobrá zkušenost zajímavá pro ostatní? Stejný problém se vyskytuje prakticky ve všech těžebních regionech v EU. Rovněž tak existuje potřeba sdílet vzájemné zkušenosti v přeshraničních těžebních regionech.

Děkuji za pozornost vlastnik@mpo.cz Stakeholder Meeting, Praha, 5.9.2018