AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ Kořen, stonek NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ Kořen, stonek TÉMA: Člověk a jeho svět, Rozmanitost přírody, Stavba rostlin , 4. ročník Datum tvorby: 16. září 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3424
ANOTACE Digitální učební materiál je doplňkem výkladu učitele v hodině přírodopisu. Nenáročnou formou vede k zopakování zjištěných skutečností o kořenu a stonku rostlin. Žáci mohou pracovat samostatně na svých PC stanovištích nebo s učitelem přímo na IT. Pro kontrolu odpovědí slouží jejich umístění pod obrázky nebo v poznámkách.
Popište základní části kvetoucích rostlin S T A V B A R O S T L I N Popište základní části kvetoucích rostlin Použij výrazy : kořen, list, vyvíjející se plod, květ
POPIŠTE ČÁSTI STROMU -A------------------ --D-------------- A větev, B kmen, C kořeny (pod zemí), D koruna -B------------------------------ -C----------------------------
K O Ř E N Různé tvary kořenů Pampeliška Kořen kůlovitý Kořen Hlavní a kořeny vedlejší Sněženka Kořínky na cibuli Křen – Kůlovitý kořen Různé tvary kořenů Pod obrázky najdeš, které rostlině kořen patří. Pšenice – kořen svazčitý Borovice Sasanka – drobné kořeny rostou z oddenku
Který z těchto kořenů je kořen kůlovitý? Přidej k němu smajlíka
NA KTERÉM OBRÁZKU: ODDENEK ----------- CIBULE ……………. oddenek cibule Dopiš do bubliny a pak se podívej pod obrázky.
VÝZNAM KOŘENŮ – doplň slova Kořen je část rostliny ukrytá v ………………………………… . Odtud přijímá v……………… a zásobní látky = ž………......., které jsou v ní rozpuštěné .Kořeny rostlinu v půdě u……………………………… .Mají různý t…………… (např. kůlovité, svazčité) a velikost. Některé kořeny jsou ztlustlé a vytváří bulvu, která je jedlá. Např: Na jiných se tvoří jedlé hlízy. Např: Brambor Ředkvička
S T O N E K Přetáhni listy do správné části . Na kterém obrázku je KEŘ? Pro kontrolu klikni na animační značku snímku.
S T O N E K B Y L I N A) STVOL B) LODYHA C) STÉBLO C C C A Pampeliška Článkovaný a obvykle dutý stonek je stéblo A) STVOL A Obrazec u obrázku přetáhni ke správnému názvu stonku. O správnosti se ujisti pod obrázkem. B A Prvosenka stvol Olistěný stonek´= lodyha B) LODYHA C) STÉBLO
ZAJÍMAVOSTI O STONKU Plně kvetoucí keř RODODRENDONU - jaro Zajímavý kmen PLATANU A to je stejný keř Na podzim Takhle keř kvete na jaře, ještě nemá listy
PAŘEZ S KOŘENY-VYVRÁCENÝ STROM Pařez smrku /porovnání velikosti/ Smrk 188 let - Stožec
Prasklý kmen Zbytek kmenu s novými výhony
ZDROJE: Ftografie: vlastní fotogalerie autorky Kolektiv autorů, Přírodověda pro 4. ročník základní školy, Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-466-5