Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Advertisements

VOLNÁ KLADKA. KLADKOSTROJ
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
Co je to kladka Kladka je jednoduchý stroj, jehož hlavní částí jsou kolečko a provaz. Kladka se používá především pro zvedání těles a pro změnu směru působení.
Páka,kladka,kladkostroj, nakloněná rovina
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 05 TÉMA: Kladka volná a kladkostroj.
Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
JEDNODUCHÉ STROJE KLADKA
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.07_Kladka_pevna_a_volna Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Kladka pevná a volná Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.

Kladka pevná: Volně otočné kolo se zářezem, po kterém se pohybuje lano. Může jí být také ozubené kolo se řetězem. Kladka pevná je pevně upevněná na čepu a oba konce lana volně visí dolů.

Rovnováha na kladce pevné: Zapamatujte si: Rovnováha sil na kladce pevné nastane tehdy, jestliže na obou koncích lana působí stejně velké síly, platí tedy: F1=F2

Výpočet velikosti síly.

Příklad: Jakou tahovou sílu musí vyvinout elektromotor nákladního výtahu, jestliže zdvihá dva pytle cementu přes kladku pevnou, každý po 50 kg a hmotnost samotné plošiny výtahu je 30 kg. Rozbor a řešení

Rozbor: Jedná se o kladku pevnou – rovnováha nastane, jestliže na obou stranách kladky působí stejně veliké síly. Síla působící na straně břemene je rovna tíze plošiny s nákladem. Tahová síla motoru musí mít stejnou velikost. Řešení: m=m1+m2+m3 m=50+50+30 m=130 kg G=m∙g G=130 ∙10 G=1 300 N F=G F=1 300 N Motor musí vyvinout tahovou sílu 1 300 N.

Úloha: Jakou největší tíhu může mít těleso, které by mohl zvednout pomocí kladky pevné žák o hmotnosti 60 kg? Vyber správnou odpověď: 60 N 600 N 6 000 N

Úloha: Lano pevné kladky se přetrhne působením síly 5 000 N Úloha: Lano pevné kladky se přetrhne působením síly 5 000 N. Jakou největší hmotnost může mít těleso zvedané pomocí pevné kladky? Vyber správnou odpověď: 500 kg 100 kg 250 kg

Kladka volná: obrácené uspořádání lan a provazu, volně otočné kolo se zářezem, je zavěšena na lanu, tj. není upevněna k nosníku

K zapamatování: Na obou koncích lana na kladce volné působí síly, které jsou poloviční, než je součet tíhy kladky volné a závaží na ní zavěšeného. Platí vztah: F1=F2=G/2

Schematický rozdíl mezi kladkou pevnou a volnou:

Nejjednodušší kladkostroj: Složen z jedné pevné a jedné volné kladky.

KLADKOSTROJ: Síla, kterou působíme na konec lana, je rovna polovině tíhy břemene: Platí vztah: F=G/2

Použití kladky: V technické praxi se kladky používají u nejrůznějších mechanismů, od zavěšení hodinového závaží až po velká zdvihadla, stavební, důlní a těžební stroje, dále pro napínání drátů elektrického vedení, vypínání plachtoví na jachtách, při stavbách drátěných ohrad či plotů apod. Nejčastěji u různých strojů na stavbách, Kladkostroje jsou na téměř všech jeřábech a vyprošťovacích zařízeních, V autodílnách, např. k zdvihání motoru, Velkými kladkami jsou vybaveny těžní věže, kterými se do dolů spouštějí horníci a vyváží se uhlí atd.

KLADKY

Úloha: Jakou sílu musí vyvinout motor jeřábu, jestliže zdvihá panel o hmotnosti 300 kg pomocí kladky volné o hmotnosti 10 kg: Vyřeš úlohu a vyber správné řešení: 1 550 N 3 100 N 6 200 N

Úloha: Jakou silou je napínáno lano troleje u železniční tratě, jestliže hmotnost závaží je 150 kg? Úlohu vyřeš a vyber správné řešení: 1 500 N 4 500 N 3 000 N

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://www.fyzika7.tym.sk/obrazky/kladka11.jpg [cit:2012-10-03] http://www.gypri.cz/zde/fyzika/vyuka/stred_f/obr/kruh5.gif [cit:2012-10-03] http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/18585/=kladka.JPG [cit:2012-10-03] http://www.domafit.cz/photo/s0-1826/kladka-zada-siroka-grunsport-c0114.jpg [cit:2012-10-03] http://atombike.cz/images/kladka1.jpg [cit:2012-10-03] http://www.stavospol.cz/underwood/download/images/kladka-zednick-z-500-d.jpg [cit:2012-10-03] http://www.ochranne-prostredky.cz/data/images/1918_0.jpg [cit:2012-10-03] http://www.hriste-piccolino.cz/fotocache/bigorig/kladka-duoswing-3.jpg [cit:2012-10-03] http://vytahy-stavebni.cz/fotografie/alulift.jpg [cit:2012-10-03] http://www.scholaludus.sk/OFV/2/A1/A1-22.jpg [cit:2012-10-03] http://www.bucovice711.cz/wwwfyzika/vyuka/e-learning/pracevykl_files/pevkladka.JPG [cit:2012-10-03] http://pepinator.tym.cz/images/stroje/kladka-volna.png [cit:2012-10-03] http://fyzweb.cz/materialy/sily/paka/f01.jpg [cit:2012-10-03] http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_0889.gif [cit:2012-10-03] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/obr7/kladka.jpg [cit:2012-10-03] http://media0.717.cz/images/media0:4b5c2437a3704.jpg/Polea-simple-movil2.jpg [cit:2012-10-03] http://vyuka.ic.cz/sily/obr/kladka-draty.jpg [cit:2012-10-03] http://vyuka.ic.cz/sily/obr/kladka-jerabV3S.jpg [cit:2012-10-03] http://www.zeleznicni-modelarstvi.cz/data/products/big/16693.jpg [cit:2012-10-03]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení principu kladky pevné. Žák pochopí, kdy na kladce pevné nastane rovnováha. Žák řeší úlohy na rovnováhu na kladce pevné. Vysvětlení rozdílu mezi kladkou pevnou a volnou. Rovnováha na kladce volné. Žák umí sestavit kladku pevnou a volnou. Žák pochopí, jak vznikne kladkostroj a sestaví nejjednodušší kladkostroj složený z jedné kladky pevné a z jedné kladky volné. Žák řeší úlohy, využije poznatky o rovnováze na kladce. Žák vyjmenuje příklady užití kladek.