Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Advertisements

OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ170 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Australia NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
U.S. presidential election VY_32_INOVACE_3A17 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová.
ISS Konstruované znaky, indexy: Harmonizace proměnných - problémy a východiska Semináře ke kurzu Analytické metody výzkumu Jindřich Krejčí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
My family NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Jazyk anglický TEMA: My family ČÍSLO.
My day – daily routine NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ Jazyk anglický TEMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Since, for Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 03 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_20_Pronouns.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Indirect Speech Statements.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_17_HOLIDAYS.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_32_Guess_the_job.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Projekt střední školy stavební Jihlava Partneři: Vysočina Education Romsdal Videregående skole Godalen Videregående skole.
This lecture is co-financed by the European Social Fund and the state budget of the Czech Republic.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Shane Paul Hertnon Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_KOMUNIKACNI_SITUACE_20.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky
Rodina (Family) B1 Tematická oblast
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Practicing of to be and possessives
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Listening 1 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Bakalářská práce Tereza Veselá Personální management v průmyslových podnicích Masarykův ústav vyšších studií.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rodina (Family) B2 Tematická oblast
Cvičení: A. Popište, v sekvenčním pořadí, analýzy, které musí být uskutečněny před rozhodnutím, jestli vaše spolešnosti odpovídá Marketingovému plánu.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
Interesting places - word formation, use of English
Název vzdělávacího materiálu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Logika a metody výběru vzorku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
Základy statistické indukce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
What are the British like?
Digitální učební materiál
Legislativní tok Ministerstvo spravodlivosti SR
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Uživatelská příručka DuoTrainin
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní statistické pojmy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Spo_II_03 Words: Family
Transkript prezentace:

Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí

Organizační otázky Test CESSDA Workshop: Exploring Data in Europe - with a Focus on European Attitudes and Values Tuesday 29 May, 10am-3.45pm Venue: Academic Conference Centre, Husova 4a, P-1 http://archiv.soc.cas.cz/en/Workshop_Exploring_data Koncept kvality výběrových šetření - literatura Krejčí, J. 2010. „Approaching Quality in Survey Research: Towards a Comprehensive Perspective“. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 46 (6): 1011–1033. Reprezentativita - coverage error

Chyba pokrytí populace jednotky výběru cílová populace: populace, ke které vztahujeme dokazování populace šetření: populace, ke které se výzkum vztahuje reálně (nezahrnuje některé skupiny; např. určíme, že nezkoumáme institucionální populace, bezdomovce...) opora výběru: seznam(-y) nebo sada materiálů a procedur (např. mapa, kartotéka...) použitých k identifikaci jednotek cílové populace populace opory: populace skutečně zachycená v opoře nezachycené jednotky, nežádoucí jednotky, duplikace, klastry DOSTUPNOST VHODNÉ OPORY ! Cílová populace Populace opory nezahrnutá část populace nežádoucí jednotky populace zachycená ve výzkumu Reprezentativita - coverage error

chyby pokrytí na všech úrovních příklady opory telefonní seznam seznam oblastí, seznam adres domácností, seznam členů domácnosti -> komplexní design výběru RDD - random digit dialing chyby pokrytí na všech úrovních systematické chyby (problém mladých, znevýhodněné skupiny...) pravidlo rezidence de facto/de jure nežádoucí jednotky identifikace až při pokusu o kontakt: problém s výběrem - odhad a navýšení výběru?; snížení efektivity jednotky, u nichž nevíme, zda do výzkumu patří "klastry" - podvýběr výběr v průběhu sběru dat (počítač, Kish grid, datum narození...) kompenzační váhy (klastry, duplicity - identifikace v průběhu sběru dat) Reprezentativita - coverage error

obecná populace v ČR - domácnosti a jednotlivci individuální - obvykle: 1. výběr oblastí, 2. domácnost, 3. respondent ČSÚ - Registr sčítacích obvodů a budov (RSO) databáze doručovacích adres České pošty (DČP) RÚIAN (Registr územní identifikace, adres a nemovitostí) dříve: databáze adres plátců (INKASO) náhodná procházka zákazníci, zaměstnanci, členové organizací seznamy (aktuálnost; různé charakteristiky - prozkoumat, zjistit kontext), ochrana osobních údajů, někdy problém vymezit populaci (zaměstnání na DPČ, faktury...) Reprezentativita - coverage error

firmy, organizace různé velikosti, různé struktury, problém geografické lokace, formální/ administrativní vs reálný stav, dynamický vývoj události narození, zakoup. něčeho, výskyt něčeho, nezaměstnanost, kriminální čin... různé opory (časová škála, seznam jiných jednotek - osob,.. př. time use survey) specifické populace špatně identifikovatelné populace, malé, řídké, rozptýlené chyba pokrytí populace: rozdíl mezi hodnotou cílové populace a populace opory Reprezentativita - coverage error

Redukce počtu chybějících jednotek kombinace více opor v jednom kroku různé výb. pravděpodobnosti, konstrukce design. vah překryv opor (výběr tazatelem v terénu / zahrnutí všech vybraných jedn. - různé pravděpodobnosti / zpřesnění odhadů pomocí překryvu), Př. kombinace RDD a oblast/soupis dom. Ptel.. = PRDD + POBL - PRDD * POBL Pnon-tel. = POBL Př. zpřesnění (RDD domácnosti a OBL domácnosti bez tel. - soubor / OBL domácnosti s tel. - zjistí se podíl a stanoví se váhy pro soubor) napůl otevřený interval (half-open interval) uspořádaný seznam s chybějícími jednotkami (např. neaktuální) prozkoumá se oblast od vybrané jednotky k nejbližší další jednotce v seznamu zahrnou se všechny jednotky a přiřadí se jim pravděpodobnost vybrané jednotky / provede se podvýběr / nové jednotky konstituují nové stratum (překvapení) a v něm se samostatně provede výběr

Redukce počtu chybějících jednotek II. vícenásobný výběr (multiplicity sampling) sítě, řídce zastoupené populace z opory se vyberou jednotky a s každou jednotkou se vybere celá síť jednotek příklad: respondent - všichni příbuzní možnost vícenásobného výběru (duplikace v opoře, zastoupení ve více sítích) váhy nutnost přesné definice vymezení sítě nepřesnosti - chyby respondentů využití - např. šetření dědičné nemoci vs. snow-ball - nepravděpodobonostní Reprezentativita - coverage error

Příklad: definice domácnosti Hoffmeyer-Zlotnik, Juergen H.P. and Uwe Warner. "Private Household Concepts and their Operationalisation in Cross-National Social Surveys". Metodološki zvezki, Vol. 6, No. 1, 2009, 1-26

European Social Survey, 1-st wave, 2002 ESS definition at instructions for interviewers: "One person living alone or a group of people living at the same address (and have that address as their only or main residence), who either share at least one main meal a day or share the living accommodation (or both). Included are: people on holiday, away working or in hospital for less than 6 months; school-age children at boarding school; students sharing private accommodation. Excluded are: people who have been away for 6 months or more, students away at university or college, temporary visitors." (European Social Survey, 2002: Project Instructions (PAPI), p.11). taken from England's Statistical Office, problematic, revised by ESO participating countries: simple questions, different question wording interviewers: no national instructions on HH definition no proper clarification to respondents respondents free to use their own definitions

Reprezentativita - coverage error

The fictional extended family comprises 9 persons: a married couple (grandfather and grandmother) with two adult sons (one is an uncle, the other is a father) of whom one is married (to wife/mother) with three children (children nos. 1, 2, 3); the eldest of these children, a daughter, is also married (to son-in-law) This fictional extended family is spread over five to six dwellings: The grandparents live in their own apartment but in the same house and at the same address as their son and daughter-in-law – the father and mother. The father and mother and their youngest child (child no. 3, under 14) live in the one apartment. However, the father is home only at the weekends because his place of work is a four-hour drive from the family dwelling. The father has a secondary residence at his place of work. Child no. 1, a daughter, has her own family and lives together with her husband – the son-in-law. Child no. 2 (14 and over) is a student and lives at the place of study in a student residence . The uncle has his own dwelling in the same city as the grandparents but in a different quarter.