Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
013456… The Numbers Číslice The numbers we write are made up of algorithms, (1, 2, 3, 4, etc) called arabic algorithms, to distinguish them from.
použitelnost webu (usability)
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Vývoj mobilních aplikací
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
To mám zakázáno se i čas od času prospat? Am I not even allowed to sleep late once in a while?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vytvoření tabulek a grafů na V této prezentaci krok za krokem ukážeme, jak exportovat data do Excelu či do jiného programu. A dále.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_432_Popis obrázku AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová ROČNÍK,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Arabské číslice.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Redesign zpravodajských webů Redukce zpráv J.Unger Marketing Monday, , Praha.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Poverty and homelessness Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_3_London (3) Téma: 4C_Aj 7.tř.
ANALÝZA UŽIVATELSKÝCH POTŘEB A PROTOTYPOVÁNÍ TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Past continuous tense.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Angličtina: Thomas Jefferson
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
Aplikační seminář
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas průběhový Autor:
TaHoma 2.0 – Connected Living
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Translation 03/02 Žiješ se svou rodinou? Do you live with your family?
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač Síla prototypování (scénáře, persony, storyboardy, papírové prototypováni) Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač

„You can observe a lot by just watching.“ Vaše nápady??? „You can observe a lot by just watching.“ Yogi Berra   http://en.wikipedia.org/wiki/Yogi_Berra Tomáš Bouda HCI na KISK

Co chtějí vaši uživatelé? Co chcete vy? Změna, inovace, nápad Odpovězte si na dvě základní otázky: Co chtějí vaši uživatelé? Co chcete vy? Máme spoustu cílů – společenské, obchodní, finanční, ekologické apod. Tomáš Bouda HCI na KISK

Uživatelský výzkum (Analýza uživatelských potřeb) Potřebujete vědět: Kdo je vaše cílovka? Jaký je váš konkrétní uživatel? Co si vaši uživatelé myslí? Jaké jsou jejich hodnoty a cíle? Jaké jsou jejich pracovní a denní úkoly? Jaké jsou jejich konkrétní úkoly, které budou řešit prostřednictvím vaší technologie/ produktu/aplikace/řešení? Jak jejich konkrétní úkoly pojí s širším kontextem? Tomáš Bouda HCI na KISK

analýza uživatelských potřeb - metodologie Pozorování uživatelů v jejich přirozeném prostředí je nejvhodnější, ale zato časově náročné. Dotazníkové šetření a interview jsou metody vhodné k statistické analýze a v případě většího počtu účastníků výzkumu. V případě dotazníku přicházíme o přímý kontakt s cílovou skupinou. Focus groups jsou užitečné, ale náročné na organizaci. http://www.linkedin.com/pub/jack-whalen/10/635/5bb One of my favourite examples of participant observation comes from Jack Whalen and colleagues at Xerox PARC. They were studying a call centre for photocopier repair, so these were people who field questions for technicians, and, over the telephone, help them work through troubleshooting broken photocopiers. Doing this over the phone can be extremely difficult. What Whalen and colleagues found was that, as you might expect, the most proficient person in this copier repair centre was the person who’d been the longest. It was the skill that they’d built up over a period of time. What’s interesting is that the second most effective person at this repair centre was not the person who’d been the second longest, but rather the person who’d sat next to the person who had been the longest. What they realized was that, by sitting next to an expert, these repair technicians were able to pick up all of the informal skills of doing repair work that aren’t written down in manuals anywhere. And it’s this apprenticeship model that helped somebody really excel in their job. Tomáš Bouda HCI na KISK

1.) Pozorování Proces pozorování - Jack Whalen – Call Centrum pro opravu kopírek XEROX PARK Proces pozorování Spřátelte se s pozorovanými X nedávejte o sobě vědět. Pozorujte všechno, co uživatelé dělají. Zhodnoťte všechno, čeho jste si všimli (bez uživatelů i s uživateli v průběhu pozorování). Hledejte chyby a chvíle, kdy se uživatelé zmýlí nebo jim něco nejde. Tomáš Bouda HCI na KISK

Dotazník a Interview Jak si vybrat respondenty? Z cílové skupiny? Mohou aktuálně systém užívat/nevyužívat? Nábor respondentů Soc. sítě „Zeptej se bráchy“ Motivujte je! Tomáš Bouda HCI na KISK

Dotazník a Interview Dobré otázky Špatné otázky Položte dobrou otázku, dostanete dobrou odpověď. Dobré otázky Je pro vás denní update systému podstatný? Co na programu máte rádi? -> Používejte otevřené otázky -> Ticho je také důležité, většinou pak někdo začne mluvit. Špatné otázky Co byste dělal/měl rád/chtěl v tomto hypotetickém případě. Jak často cvičíte? -> Nepoužívejte škálu. -> Nepoužívejte binární otázky. Tomáš Bouda HCI na KISK

Persony Persony = Abstraktní profily konkrétních lidí (našich uživatelů) Věk Demografické faktory Motivace, přání, sny, záměry, cíle, chování, etc. Obrázek a jméno Chceme navodit empatii (psychologie apod.) Tomáš Bouda HCI na KISK

Persony Tomáš Bouda HCI na KISK

Prototypování Zdroj: http://support.balsamiq.com/customer/portal/articles/107999-specifying- interaction-with-mockups Tomáš Bouda HCI na KISK

Prototypování Tipy a triky: Všechny materiály mějte na jednom místě. Pracujte rychle a používejte znovupoužitelné části. Udělejte si fotku přístroje, na který budete vytvářet aplikaci. Pokud je to možné, využívejte známe grafické a interakční elementy daného systému. Tomáš Bouda HCI na KISK

Prototypování - typologie z hlediska technologie -Storyboardy -Papírové prototypování Wizard of Oz interaktivní papírový prototyp Digitální mockup digitální prototyp vytvořený za pomoci speciálního software. Video prototypování podobně jako storyboardy. Tomáš Bouda HCI na KISK

Storyboardy Storyboard = kreslený scénář, který nám pomůže pochopit kontext uživatel – prostředí – designovaný nástroj/aplikace/ produkt. Zachycuje děj, příběh, scénář. Nejde o pěkné obrázky, ale o předání nápadu a představy. Tomáš Bouda HCI na KISK

Storyboardy Tomáš Bouda HCI na KISK

Papírové prototypování Výhody Odhalíte zásadní chyby v designu rozhraní. Šetříte peníze za vývoj špatného produktu. Můžeme experimentovat s mnoha variantami. Špatně navržený papírový prototyp můžeme vyhodit a vytvořit úplně nový. Usnadňujete komunikaci mezi vývojovým týmem, designérem, uživatelem a vámi (klientem). Nemusíte programovat. Umocňuje kreativitu. Tomáš Bouda HCI na KISK

Papírové prototypování Potřebujete Model přístroje Různé papíry Tužky, fixy, pastelky Nůžky, lepidlo, izolepu Tomáš Bouda HCI na KISK

Papírové prototypování Tomáš Bouda HCI na KISK

Papírové prototypování Přemýšlejte Za jak dlouho jste schopni vytvořit první obrazovku? Můžete si vytvořit rozmnoženinu první obrazovky. Jak rychle jste schopni případně prototyp změnit? Tomáš Bouda HCI na KISK

Rozbalovací menu Tomáš Bouda HCI na KISK

Označení Tomáš Bouda HCI na KISK

Textová pole Tomáš Bouda HCI na KISK

Ovládání Snažte se používat prvky systému, pro který prototypujete. Tomáš Bouda HCI na KISK

Prototypujte levně a rychle. Závěr Prototypujte levně a rychle. Tomáš Bouda HCI na KISK

Literatura a odkazy SNYDER, Carolyn. Paper prototyping: the fast and easy way to design and refine user interfaces. San Diego, CA: Morgan Kaufmann Pub., c2003, xxiv, 378 p. ISBN 15-586- 0870-2. Prototypování aplikací na iPhone. Výhody X nevýhody, Jak na to v krocích. Pozadí, standardizované ovládání: tap bar, posuvné ovládání, vkládání textu, výběr možností, označení možností, upozornění, Segmentované ovládaní. http://www.codeproject.com/Articles/111949/Excerpt-from-Designing-the-iPhone-User- Experience Templates iphone a některých Windows a Android telefonů (volně ke stažení): http://www.tripwiremagazine.com/2012/07/free-printable-sketching-wireframing- templates.html Stránka, kde lze stáhnout komponenty pro papírové prototypování HTC, Tablety s HoneyCompem, iPhone, iPad atd. http://www.zurb.com/playground/honeycomb-stencils Zajímavý článek o prototypování: http://www.userfocus.co.uk/articles/paperprototyping.html Tomáš Bouda HCI na KISK

Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač Děkuji za pozornost Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač