Dynamické vlastnosti – temperament

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Temperament.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Osobnost a temperament
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Temperament Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_TMM24060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Temperament
KONSTITUCE Komplexe Temperament Habitus
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Temperament Biologické základy osobnosti.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L O s o b n o s t 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Vše, co je modře, zaznamenejte do sešitu: Temperament = soubor vrozených vlastností projevujících se způsobem reagování, chování a prožívání. Rozčilujete.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_1A_11_Temperament.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
PSÍ PLEMENA Bernardýn, milý obr.
ANOTACE Vysvětlit žákům pojem osobnost, popsat typy osobností podle různých autorů, určit jejich charakteristiky.
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
4. S Psychologie T e m p e r a m e n t.
OSOBNOST sportovce.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Dynamické vlastnosti – temperament

Temperament Soubor vlastností osobnosti, které určují dynamiku a intenzitu prožívání a chování Dynamika= rychlost – jak se rychle nadchneme, rozzlobíme, zamilujeme… Intenzita = síla prožitků – jak moc se nadchneme, rozzlobíme, zamilujeme a také jak dlouho prožitek trvá Rozdíly v temperamentech dětí lze rozpoznat už v prvních měsících jejich života Je vrozený, během života převážně stálý

Klasická typologie temperamentu osobnosti Starověké Řecko – lékaři Hippokrates (5 – 4. st.př.n.l.) a Galenos(2.st.př.n.l.) Užívá se nejdéle 4 temperamentové typy podle převažujících tekutin v těle – sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik Obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hippocrates_rubens.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galen_detail.jpg

SANGVINIK sangvis – krev + optimista, dobrá nálada, výřečný, družný, otevřený, společenský, nenucený, přístupný - povrchní citové vzrušení bez dlouhodobých následků, lehkomyslný, mnohomluvný, snadno ovlivnitelný, nerozvážný, nestálý, rychlé střídání citů,

CHOLERIK cholé – žluč + silně emočně založený, výrazný projev emocí, citové reakce, které však rychle odezní, rychlé a energické jednání - impulzivní, zásadový, otevřený, aktivní - výbušný, vzdorovitý, nechce prohrát, velmi těžce sám sobě odpouští, urážlivý, agresivní

MELANCHOLIK melancholie – černá žluč + velmi silné prožívání, trvalé a hluboké city, laskavý, dobrotivá povaha, věrný, vážný, tichý - uzavřený, rezervovaný, přehnaně citlivý až náladový, vztahovačný, nejistý, sklon ke sklíčenosti, nespolečenský

FLEGMATIK flegma – hlen + rozvážný, vyrovnaný, trpělivý, samostatný, snášenlivý, vytrvalý, spolehlivý, pečlivý, klidný slabé prožívání – nesnadno se citově vzruší - málo výrazné prožívání citů, pohodlnost, pasivita, nerozhodný, lhostejný

Úkol: Jaké povolání vzhledem k uvedeným kladům a záporům by podle vás měl vykonávat Cholerik Melancholik Flegmatik Sangvinik ?

Úkol Zahrajte si scénky a reakce jednotlivých žáků podle Hippokratovy typologie při následující situaci: Třídní učitelka oznámí, že plánovaný výlet, na který se celá třída těšila, je zrušen a místo něj se bude konat vědomostní soutěž, které se povinně musí zúčastnit všichni žáci.

Typologie C.G.Junga 1875 – 1961 švýcarský psycholog a psychoterapeut Podle zaměřenosti na vnější svět a styk s lidmi nebo na svůj vnitřní svět - vlastní prožívání Obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jung_1910-cropped.jpg

1. Extrovert - zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, snadno přizpůsobivý, snadno navazuje kontakty, praktický 2. Introvert - zaměřený do svého nitra, intenzivní vnitřní život, plachý, nejistý, málo průbojný, nepřizpůsobivý, nepraktický, hluboké city, samotář

Úkol: Poznáte na narozeninové párty, kdo z pozvaných hostů patří spíše mezi extroverty, kdo mezi introverty? Zkuste popsat jejich chování.

Typologie Hanse J.Eysencka 1916 – 1997 britský psycholog německého původu Osobnost je podle něj kombinace 2 dimenzí: Stabilita – labilita (vyjadřuje odolnost vůči zátěži, míru neuroticismu) Introverze – extroverze (míra uzavřenosti či družnosti) test k vyzkoušení online: http://www.psychotestyzdarma.cz/ey senckuv-test-temperamentu/ Obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans.Eysenck.jpg

Typologie Ernsta Kretschmera 1888 - 1964 německý psychiatr existuje vztah mezi stavbou těla (somatotyp) a typem osobnosti Obrázek: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kretschmer_Ernst.png

Pyknický typ (pyknos=tlustý) Kulatá hlava, zavalitý, krátké tělo, zaoblený, větší objem přes břicho a hrudník, sklon k obezitě Cyklotymní temperament – střídání nálad, otevřený, vnímavý, společenský, realistický, snadno navazuje kontakty, smysl pro humor, náchylný k maniodepresivním psychózám

Atletický typ (áthleon – přirozený lidský pohyb) Silně vyvinutá kostra, výrazné svalstvo, široký hrudník, úzké boky, protáhlý obličej, svalnatý Viskózní temperament - vstřícný, realistický, citově vyrovnaný, puntičkářství, lhostejnost, někdy výbušnost, sklon k epilepsii

Astenický (leptosomní) typ (leptos (tenký, prázdný) Štíhlá hubená postava, úzká ramena a hrudník, dlouhé údy, ostrý profil- znatelné lícní kosti, málo vyvinuté svalstvo Schizoidní temperament - rozdvojená osobnost, nepřístupnost, uzavřenost, idealismus,nesoustředěnost na realitu, přecitlivělost, citový chlad, nervozita, labilita, svůj vlastní vnitřní svět, sklon ke schizofrenii

Úkol: Utvořte ve třídě tři skupinky podle toho, ke kterému somatotypu podle Kretschmera patříte. Diskutujte o tom, zda souhlasíte s jeho temperamentových vymezením.